lørdag den 24. januar 2015

Lækre sunde kugler




Jeg postede et billede af vores fredagsguf igår på Instagram og blev opfordret til at dele opskriften. Og det vil jeg da selvfølgelig! Da jeg dog gerne ville have nogle lidt bedre billeder af de yummi romkugler end det grynede aftenbillede mit telefon kunne præstere, så var jeg jo nødt til at lave en portion mere idag. Big fat bummer, hva! Så er der også lørdagsguf.

Jeg kommer til at få så ondt i maven i aften og imorgen. Er allerede lidt medtaget af de 11(!!) jeg spiste igår. Lad mig sige det på den måde - man får ikke faste pøller af dem.........

Den lader vi lige stå lidt......

Men altså de smager så godt og syndigt. Sådan lidt henad snøfler. Ja, de der romkugle-stænger nede fra Føtteren der kan holde sig i to år og smager noget så godt af romessens. Ja dem. 
De er så klamme, uperfekte, kemiagtige og forkerte hvis man læser på varedeklarationen (hvilket man selvfølgelig først gør efter man har spist dem, for der er ikke nogen som helst fornuft eller moral der skal komme imellem dig og dem) men de smager jo godt, og du ved det! 

Hvis man indimellem kan undlade at lade sig styre af pandelappen og gerne vil spise lidt mere rent og sundt, så er disse kugler sagen. De kan næppe kaldes low carb pga. af alt den tørrede frugt der er i, men de er uden tilsat sukker og andet stads. Kun lige et par dråber romessens udgør eneste unaturlige ingrediens. Det kan selvfølgelig undlades, men hvis du er ligeså glad for snøfler og romkugler og træstammer og studenterbrød som jeg er, så vil jeg anbefale at du kommer det i.


Ingredienser:

100 gram kokosmel
40 gram mandler*
40 gram hasselnødder*
100 gram rosiner
60 gram svesker
60 gram tørrede usvovlede abrikoser
30 gram usødet kakao
2 spsk. instant kaffe (koffeinfri hvis det er til ungerne)
1 tsk. kanel
2 tsk. kardemomme
2 spsk. neutral olie
1 banan
En halv tsk. romessens
Saften fra en halv til en hel appelsin

*Hvis du ikke ejer en foodprocessor eller en særlig kraftig minihakker, så kan du istedet for nødder bruge groft mandelmel og groft hasselnøddemel, så har maskinen ikke så meget den skal arbejde med.

Kør det hele i foodproccesoren eller minihakkeren. Tilsæt appelsinsaften som det sidste og reguler konsistensen med den.

Til lakridskugler tog jeg en fjerdedel af massen fra og blandede 1 spsk. fint rålakridspulver i. Jeg bruger den fra Johan Bülow. Lakridskuglerne trillede jeg også i pulveret.

Jeg trillede de øvrige kugler i:
Frysetørret hindbær
Frysetørret passionfrugt
Frysetørret rabarber
Kokos
Hakkede hasselnødder

Bon appetit!



10 kommentarer:

  1. MMM hvor ser de dejlige ud. Jeg tænker at de minder meget om en anden opskrift du for lang tid siden har lagt ud. Dem har jeg lavet mange gange. Og når børnene har skulle dele ud i vuggestuen og børnehaven, hvor der er nul sukker politik, har de også været med. Både børn og personale har været vilde med dem.
    Kh Maria (min-mors-mirakler.blogspot.dk)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vist næsten den samme som tidligere - bare med en lakridsversion her :-)
      Vi laver dem rigtig tit. Både store og små elsker dem herhjemme.

      Slet
  2. Hold nu k*** Ulla de lyder lækre !
    Dem skal jeg lave i næste uge, og højst sandsynlig kommer jeg også til at spise så mange det går udover pøllekonsistensen. Jeg er nemlig om nogen en sucker for studenterbrød / romkugler også.

    Tak for opskrift.

    KH Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Armen, hvis romkugler var sunde, så levede jeg af dem :-)

      Slet
  3. Hvor er de flotte - og de ligger jo snorlige på pladen :-) Sjovt, smagen af snøfler ramte mig lige - minder mig om teenage år :-D
    Tak for opskriften :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, hvor har jeg spist mange snøfler da jeg var teenager :-)

      Slet
  4. De ser gode ud. Jeg har aldrig prøvet at putte banan i... det må prøves. Og hvor er de flotte. Selv om det ikkee rlow carb må det da være bedre end snøfler (jeg jeg elsker!!)
    Tak for opskrift
    Stine

    SvarSlet
  5. This is the precise weblog for anybody who needs to seek out out about this topic. You notice so much its almost arduous to argue with you. You positively put a brand new spin on a subject that's been written about for years. Nice stuff, simply nice!

    SvarSlet
  6. Yummi, de lyder bare lækre. Jeg er totalt skabs-snøffel-fan, men et blik på ingredienslisten, og så forsvinder lysten. Jeg skal da lige have prøvet din noget mere lødige udgave.

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.