torsdag den 16. januar 2014

Nytårsaften efter man har fået børn..... / New Years eve



Er noget helt andet end da man var ung og fyrrig. Uha, dengang var nytårsaften jo årets helt store aften og man gav den seriøst gas! Nu er nytårsaften for mig en aften der bliver brugt enten med gode venner (der også har børn) eller sammen med familien. Omdrejningspunktet er god mad og spas og gøgl for ungerne og hygge for de voksne. Udfordringen er at holde sig vågen til midnat, men både 80-års og 90-års fødselsdagen hjælper lidt på det.

I år holdt vi nytårsaften hos mine forældre. Min mor og jeg havde sammensat menuen i fællesskab. Forretten købte vi os til hos Sota Sushi og resten af menuen stod min dygtige mor for at kokkerere. 
Hovedretten var krondyrmørbrad med parmaskinke, waldorfsalat, porrequiche, råstegte kartofler og grønne asparges. Til dessert fik vi min med afstand all time favorite (søde) dessert. Nemlig citronfromage med flødeskum. Mums! 

Mændene stod for krudtet og således blev der brændt stjernekastere af til den helt store guldmedalje imellem retterne og efter desserten var det tid til farmands store fyrværkerishow ude på vejen. Vi har børn der ikke kan sove længe, så at holde dem vågne til midnat giver ingen mening. Derfor sluttede 2013 for dem kl. 21 (for Alfred kl. 19 efter forretten). Vi havde dog lovet at vække de store drenge kl. 24, så de lige kunne se lidt fyrværkeri fra vinduet med dynen rundt om sig. 

Nytårsaften på denne måde er rigtig hyggeligt og jeg behøver på ingen måde en fest den dag. Dog drømmer jeg om (når ungerne er større) at holde sådan en nytårsgallafest og invitere en masse venner over til en overdådig nytårsmenu med voldsomt mange retter, en masse god vin og lækre cocktails. 

Ps. Hvis du undrer dig over bordkortet, så var det Bertram's kreative indslag til aftenen. Star Wars bordkort. Bedstefar hedder Hans og så tror jeg nok han prøvede at skrive "godt nytår". Det blev til "hans go nut". Det grinede vi meget af, for det er vel egentlig meget passende til netop den aften. 


------



Our New Years celebration this year (wait - last year it is) we had at my parents house. Lots of good food and a little bit of fireworks for the kids to enjoy.

My mom and I put together the menu and it was a good mix of everything we love. Sushi, deer tenderloin with waldorfsalad, roasted potatoes, green sparagus and leek quiche and for dessert we had my all time favorite. An old traditional Danish dessert I can mostly describe as lemon mousse with whipped cream. So good and the taste of my childhood.  




9 kommentarer:

  1. fantastiske billeder og überlækkert mad som altid. For grineren med bordkortet. kh Tine

    SvarSlet
  2. Hos os var der nytårsaften 3 børn på 6, 4 og 2 år, og vi gik all in og lavede nytårsaften til et dags-arrangement, der startede med frokost og sluttede med aftensmad. Risengrød til ungerne, som de spiste med stor velbehag og så en tapasmiddag bagefter til de voksne, mens børnene legede. Det kan kun anbefales!

    SvarSlet
  3. Som altid nogle rigtig dejlige billeder. Og så er jeg enig med dig i at Nytårsaften har skiftet fokus. Nu er det børn og mad der er fokus på, og det er også rigtig dejligt.

    SvarSlet
  4. Åh ja, engang var man jo ude og feste til det nærmest blev lyst igen, med fjerboa og billig cava, pyha, jeg er faktisk helt lettet over ikke at skulle igennem sådan en aften igen;-) Men omvendt så har jeg det ligesom dig, jeg gad godt holde en nytårsgalla med lækker mad og stilletter;-) S kan heller ikke sove længe, ej heller holde sig vågen, så han kom i seng kl 20.30, og vi andre kæmpede for at holde os vågne til kl 24:-)
    Det ser ud til I kom godt ind i 2014, jeg håber I får et fantastisk år:-)

    SvarSlet
  5. Ej undskyld, men jeg grinte altså rigtig meget af det yndige bordkort! :D

    SvarSlet
  6. Det ser ud som en hyggelig aften, men lækker lækker mad.......og sikke en smækker lækker kvinde på billedet. Det er da super godt af dig :-)

    Kh Camille.

    SvarSlet
  7. Sikke nogle dejlige billeder Ulla...det lyder som en nytårsaften lige efter mit (mor)hjerte.... :-)
    Og dine unger er jo bare skønne og du ser simpelthen så SØD ud med den hat...måden du lige tilter hovedet...du er altså SÅ pææææn :-)

    Jeg kan sagtens følge din tanke om at lave en stor galla nytårsfest - sådan har jeg det også...dog ikke nødvendigvis til nytår. Jeg vil sku bare gerne holde en stor fest. Gerne med galla...eller udklædning...jeg er så barnlig, jeg elsker at klæde ud :-)

    Jeg håber Ulla, at 2014 byder på lutter gode oplevelser og lykke støv til dig og dine kære.
    1000 tak for din søde besked ovre ved mig.

    Kærligst Malene

    SvarSlet
  8. Ved lige hvad du mener... vi har i mange år holdt nyår med nogle par, vi kender helt tilbage fra vores højskoletid, og vi griner altid af, at før vi blev børn var det altid sådan noget med, at klokken blev 23.55, og så var der pludselig én der råbte 'guuuud klokken er snart 12, find champagne!!!'.... men efter vi har fået børn, så står det hele nærmest klar fra kl. 22, og vi sidder næsten og venter på at vi snart kan se dyner...

    Men jeg har nu også fået det sådan med nytår, at stod det til mig, så rejste vi langt væk, til et varmt sted:-)

    SvarSlet
  9. Jeg fik lige kigget tilbage og det er jo rigtig hyggeligt ud. Vi var hos vores nabo og var 4 par og 9 børn. Fik sushi og hjemmelavet is (8 slags) og det var okay nemt og dejligt at spise. Ungerne sad ved et børnebord og nød virkelig at være sammen. I vores fælleshus var der så børnenytårsbal med discokugle og glade dansende børn og det varede i et par timer og så gik alle hjem og snakkede og hyggede sig. Rimelig stille og roligt. Fedt at være så tæt på sit hjem. Vores børn gik jo nærmest i seng sammen med os ved 2 tiden og sov heldigvis længe. Kan godt mærke dette års lange juleferie var noget dejligere end sidste år. Det kan godt mærkes at ungerne bliver ældre : )
    Tal for altid dejlige billeder ; )Knus Rikke

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.