mandag den 27. januar 2014

4/52


"A portrait of my children, once a week, every week, in 2014"



Alfie: Lille hulemand. Primitiv og id-styret og ikke med skyggen af et over-jeg. Full blown trodsfase! Og mega nuttet alligevel. Hvordan er det muligt? 

Rasmus: Smuk og glad dreng der gemmer godt på sine tanker og bekymringer. Kontrolleret og autoritetstroende. God mod alle og vellidt af alle. Men han åbner ikke op for hvem som helst. Kun i en meget tryg favn og i et roligt øjeblik blotter han sig. Så vi husker at give ham den tryghed. Husker at gøre os fortjent til at blive lukket ind og få adgang til hans indre bløde kerne.  

Birdie: Midt i alt flytterodet leger Bertram ubekymret videre. Sin storebrors diametrale modsætning. Flyvsk og umiddelbar og helt i sine følelsers vold. Det levende bevis på at straf som opdragelsemetode ikke virker. Belønning derimod.....
Møder du ham med modstand kæmper han tilbage med næb og kløer. Hvis du igennem Emil-fra-Lønneberg skallen ikke kan få øje på hans blide, følsomme og gennemborende kærlige væsen der ligger lige nedenunder, så vil du heller aldrig få det at mærke i fuld flor. Forstår du ham derimod og viser ham tillid, så er han din. Et kaoshoved ud over det sædvanlige (selv for Emil-drenge) men kærlig helt ind til benet.



------



Alfie: Little caveman. Primitive and completely controlled by his id with a total lack of super-ego. But absolutely adorable at the same time. How is that possible? 

Rasmus: Happy and beautiful but with his secrets and worries well packed away. Kind to all and loved by all. But only in the safest of arms he will open up - so we make sure to give him that. We make sure to earn the key to his soft and sensitive inner core.

Birdie: In our moving chaos he still finds a spot were he can play. No worries and in all areas the complete opposite of his big brother. Chaotic mind, hardly ever in control and wears his emotions on his sleeve. Also the more difficult ones. The living proof that punishment as parenting method does not work. Rewards on the other hand..... 
If you meet him with resistance he fights back with everything he's got. If he senses that you cannot see through his wild and chaotic shell and recognize his soft, gentle and loving nature right beneath, he will never really show you all of it. If on the other hand you understand his spirit, and meet him with trust, he's yours. A chaotic and "Emil of Lönneberga" type out of the ordinary, but soft as butter, really.




14 kommentarer:

  1. Hvor er det dog nogle smukke, smukke drenge - udenpå som indeni, lyder det til. Jeg er vild med dine små skrevne linjer om hvert billede/dine drenge. Det får mig til at gå tilbage og kigge på billeder en ekstra gang, og jeg synes pludselig, at jeg får øje på endnu mere dybde og personlighed i de flotte portrætter. :)

    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de søde ord :-)
      Ja, jeg var lige i det følsomme hjørne da jeg lavede dette indlæg, så mine drenge fik lidt dybere beskrivelser med på vejen.
      Kh Ulla.

      Slet
  2. Det er jo næsten som om man kender de 3 gutter ud fra ord og billeder. Du beskriver dem smukt og det er en rigtig god idé at følge deres idvikling med sådan en dagbog ; )

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg tænker også at det bliver en fin ting at kunne kigge tilbage på senere hen :-)
      Kh Ulla.

      Slet
  3. Det er sjovt så forskellige ens børn kan være ikk? Jeg synes det er noget af det der gør opdragelse/forældergerningen rigtig spændende (og udfordrende!). Vores Ida lyder til at være meget på samme måde som Bertram, hvis man sætter for stramme rammer, så vil hun 100% bryde dem. Der skal mere end frihed under ansvar-pædagogik til med indlagte beløninger :) Eva er derimod helt anderledes og jeg ved ikke om jeg har helt luret hende endnu eller om hun bare charmer sig igennem det meste ;)

    Og som altid, flotte billeder af dine drenge Ulla!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er sgu svært at finde ud af ikk? Lige når man synes at nu har man knækket koden til "sådan er børn", så dukker der et nyt barn op som er helt anderledes og som skal takles helt anderledes. Hmm.
      Det må også være den største udfordring som pædagog/lærer, men i min verden er det en nødvendighed i det fag at kunne se forskellighederne hos børn og at møde dem udfra der hvor de er. Det beundrer jeg stort hos en pædagog/lærer, hvis de kan det.
      Kh Ulla.

      Slet
    2. Ja man må håbe de lærer dem noget godt på de forskellige seminarier. Vores piger går i en marte-meo pædagogisk institution. Det er anerkendelse, at afvente barnets initiativ og at møde børnene hvor de er. Og fra at jeg ikke rigtig vidste hvad det var, da vi valgte institutionen og til nu, kan jeg slet ikke forstå, at en sådan pædagogisk tilgang ikke bare er obligatorisk alle steder :)

      Slet
  4. Som altid - skønne billeder af dine drenge! Når i er flyttet og faldet lidt til ro, kunne du så ikke skrive lidt mere om Bertram og belønning, i stedet for straf? Det kunne jeg godt tænke mig at høre mere om :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, det kan du tro jeg gerne vil, Stine :-)
      Kh Ulla.

      Slet
  5. Nyder dine skønne billeder, og flotte beskrivelser! Vores to sønner er også komplette modsætninger. Ligeså rolig, kærlig og betænksom den ældste han er, ligeså livlig og umiddelbar er vores yngste. Han har mod på livet, ser muligheder frem for udfordringer og hopper gerne ud i livet i frit fald. Straf virker heller ikk på ham. Kunne også godt tænke mig at høre mere om jeres opdragelsesmetode af Bertram.
    God flytning!

    Louise Siri

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil meget gerne skrive mere om dette emne. Vi står lige overfor en flytning og det er derfor jeg også kun liige netop kan finde tid til at lave ugeportræt-indlæggene for øjeblikket, men så snart vi er flyttet og kommet på plads, så skal jeg nok komme omkring emnet noget mere :-)

      Slet
  6. great pictures of your handsome boys!

    SvarSlet
  7. Jeg bliver helt rørt af de fine beskrivelser, Ulla.

    SvarSlet
  8. Smukke billeder og beskrivelser, Ulla. Det var skønt med lidt mere dybde... Og så er jeg fuldstændig betaget af billedet af din lille Alfie.

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.