mandag den 21. oktober 2013

München / Munich


Halvandet døgn i München er slet ikke nok til at se byen. Et lille glimt af den og en god smagsprøve fik jeg på noget jeg virkelig gerne vil opleve mere af. 

Denne lille tur var dog ikke planlagt for at tilfredsstille mine behov men var derimod en gave til Rasmus. Et løfte givet sidste år, om at han i år måtte komme ned og se når hans fars hold skulle spille mod Bayern München på deres enorme stadion - Allianz Arena - med plads til 71.000 tilskuere.

Rasmus er selvfølgelig Mainz05 fan, da det er her vi bor og her i denne klub hans far spiller fodbold. Mainz05 har været Rasmus' introduktion til fodboldverdenen og det er med mainz05 og hans fars mange kampe hele hans fodboldinteresse er startet.
Dog er han også Bayern fan. De er lige pt verdens bedste fodboldhold og vinder alt hvad de rører ved, så alle små drenge holder jo selvfølgelig med dem og forguder alle deres målskydende profiler. 

Da vi lørdag eftermiddag i smukt solskin satte os til rette på det imponerende stadion var det med en meget spændt og glad dreng. Her skulle han opleve alle sine idoler helt tæt på og se sin far spille mod dem. Selvom han er fan af begge hold var der ingen tvivl om hvem han i dette opgør heppede på. Selvsagt på Mainz05 og sin far.
Glæden blev derfor endnu større da Mainz som eneste hold meget længe skabte sig en 1-0 føring mod det mægtige hold. Rasmus kunne slet ikke være i sin krop af stolthed over sin far (og jeg over min mand skal jeg da ærligt indrømme).

Glæden blev dog kort og i anden halvleg overtog de regenrende mestre føringen og det endte med et nederlag på 4-1 til Mainz. 

Det var alligevel for meget for Rasmus at være vidne til og han bedyrede efter kampen at han aldrig mere ville sætte sine ben på det stadion og at han bestemt ikke var Bayern fan mere. 
Det gjorde alligevel lige et tand for ondt at se sin far up close blive slået på den måde.

Så når alt kommer til alt, så er det vist Mainz05 og ikke mindst farmand som Rasmus' hjerte banker for.

Efter kampen tog vi ud og spiste trøste-sushi og drak alkofrie trøste-drinks. Det hjalp gevaldigt på humøret hos os begge.

Det har dog alligevel været en stor oplevelse at se det store stadion og når kampen kommer lidt på afstand bliver Bayern måske tilgivet - hvem ved?

Vi fik gået en lille tur i byen både lørdag inden vi skulle til kamp og søndag inden vi skulle med toget hjem. Rasmus elsker ligesom jeg god mad, så vi levede godt og nød bare tosomheden. 
München er en virkelig smuk og pompøs by. Man fornemmer millionerne og det gode liv der bliver levet der og det er bestemt en by jeg gerne vil kigge lidt nærmere på.


------


One and a half day in Munich is far from enough to see the whole city. I got a small glimpse though of a city I would really like to explore on another ocation. 

This little trip was not planned to satisfy my needs but was a gift for Rasmus. A promise made ​​last year that him and I could go visit the city when his dad's team where to play agains Bayern Munich on their giant stadium - the Allianz Arena - with capacity for no less than 71,000 spectators.

Rasmus is obviously Mainz05 fan, as this is where we live and this is the soccer team his father plays for. Mainz 05 has been Rasmus' introduction to the world of soccer and it is with Mainz 05 and his father's many games throughout the years that his interesse in soccer has grown.
However, he is also Bayern Munich fan. They are currently the world's best soccer team and win everything they touch, so every young boys of course cheer for this team and idolizes all of their big stars. 

When Saturday afternoon in beautiful sunshine we sat down in the impressive stadium, it was with a very excited and happy boy about to experience all his idols up close and watch his father play against them. Although he is a fan of both teams, there was no doubt who he was cheering for in this match. Obviously Mainz05 and his father.
The joy was therefore even greater when Mainz as the only team in a very long time managed to get a 1-0 lead against the mighty team. Rasmus was overflowing with pride for his father (and I over my husband, I must admit).

The joy was short and in the second half the champions took over the lead and it ended with a 4-1 defeat.

It was just too much for Rasmus to witness and he swore after the game that he would never again set foot in that stadium and that he certainly was no longer Bayern Munich fan.
After all it was a tad too hard to see his daddy up close get beaten like that.

So when all is said and done, Rasmus' heart will from now on only beat for Mainz05 and especially for daddy. 

After the game we went out for comfort sushi which helped tremendously on the mood.
The experience and the visit to the stadium was great after all and as the days go by maybe Bayern Munich will be forgiven - who knows?

Both Saturday before the match and Sunday before our train back to Mainz we had time to go for a little walk in the city. Munich is a really beautiful and grandiose city. you sense the millions and the good life that is lived there and it is definitely a city I would like to go back to.





24 kommentarer:

  1. Åh hvor jeg kender det med skuffelserne omkring foldboldkampe - det kan fylde enormt meget (;
    Jeg håber jeres trøste sushi og drinks løftede stemningen og at i havde en god tur - trods alt (-;

    SvarSlet
    Svar
    1. Det hjalp helt gevaldigt på humøret. Da vi havde fået vores første sushi - sashimi som Rasmus ELSKER - og vores eksotiske drinks så udbrød han helt spontant: Det her er livet! Hihi, så jeg tror skuffelsen var glemt igen der :-)

      Slet
  2. Det lyder som en fantastisk tur, trods nederlaget til far.. :(
    det må da også være en kæmpe oplevelse at komme ind og se så stor en kamp, og så med far løbende nede på banen.. Fedt!!! kan kun forestille mig den stemning der har været.. Dejligt du kan tage på disse ture med dine sønner, det ser ud til du har nydt dem alle virkelig meget.... skønt :)
    Kh. Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var en virkelig stor oplevelse for os begge! Jeg elsker de ture med drengene og jeg glæder mig til Alfred også bliver gammel nok til at skulle på miniferie med mor :-)

      Slet
  3. Godt han var i fanshoppen inden kampen, men ærgeligt at de ikke lige kunne have banket FCB nu når det var farmand på banen ;-)
    München er bare verdens smukkeste by og den har vildt meget at byde på, så jeg syntes faktisk at det er synd, at der ikke er flere der tager til München i stedet for altid at tage til Berlin :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var SÅ ærgerligt! Især fordi de kom foran og det hele :-)

      Slet
  4. Super smukke billeder! Det ser ud til, at I to har haft en skøn mini ferie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Det har vi virkelig også :-)

      Slet
  5. Skønne billeder. Jeg håber også jeg får lov til at se lidt nærmere på byen en dag - har helt samme indtryk af at den bestemt har mere at byde på end jeg nåede at opleve. Også mere end øl og fodbold, som jo er de umiddelbare indtryk, man får :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt afgjort! Jeg skal bestemt dertil igen og snuse lidt mere rundt end jeg fik mulighed for på denne lille lyntur :--)

      Slet
  6. Hvor ser det bare skønt ud, det må have været en kæmpe oplevelse, trods nederlaget. Byen ser også virkelig smuk ud, jeg får sådan lyst til at rejser når jeg læser dine indlæg fra forskellige byer og lande - var det ikke bl.a. Borneo for noget tid siden, men de smukkeste billeder af natur og søde orangutanger :) Jeg selv rejser til Thailand for første gang om lidt over en måned og jeg glæder mig som et lille barn!!

    Mvh. Anja N

    Ps. Er vild med den måde du lige har fået Mainz farver ind i dit tørklæde, go' stil ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, det var nemlig Borneo. Det har altså også været et helt vildt rejseår for mig det her. Hold da op jeg har været omkring :-)
      Åh, Thailand er så skønt! Har sammenlagt været der i 5 måneder og jeg elsker bare alt ved det sted. Befolkningen, maden, strandene, varmen, mentaliteten - ja, det hele! Ha' en rigtig dejlig rejse dertil

      Slet
  7. Hvor ser det bare hyggeligt og skønt ud, min kæreste skal snart dertil i hele 3 uger, jeg er også temmelig misundelig (:

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Årh, heldige ham. Især fordi efteråret er dejligt mildt dernede og det er altså bare skønt at valse rundt i 15-20 grader i oktober og november. God tur til ham :-)

      Slet
  8. great pictures with your lovely big boy (and he looks so much like you!)
    so great he also loves to eat sushi, it's one of my favorites.

    SvarSlet
    Svar
    1. Yes, he is the one of my boys who looks the most like me :-)

      He loves sushi and it is my favorite too! I love that he is curious about food and that he really loves a lot of different things and to try new stuff.

      Slet
  9. super lækker by.
    - kondolere med kampen ;)
    spørgsmål?
    - hvilket kamera bruger du ? - hvis man må være så nysgerrig :-D
    - endnu en gang helt fantastiske billeder!! dette kan ikke skrives nok på denne blog.!
    Klemm

    SvarSlet
    Svar
    1. Årh, hvor er du sød, Stella. Tusind tak for de søde ord!
      Jeg er en Nikon-pige og har et Nikon D80 og fire forskellige objektiver. Jeg har et indlæg i støbeskeen om mit kameraudstyr og lidt tekniker, kompositioner og redigering. Kommer snart! :-)

      Kh

      Slet
  10. Nåh....for Rasmus, der har været store følelser i spil. Får helt tårer i øjene for den lille fyr. De slemme drenge må håbe på hans tilgivelse en dag. Det har ikke været nemt at se hans far få fodboldbank ;-) Sushi redder alt, sådan er det. Det er nogle dejlige små ferier du har haft med drengene - så hyggeligt.
    Din kærestetur har skubbet mig i gang, og turen går til Rom i næste uge på 3 dags kærestetur.

    mvh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var sgu godt nok lidt hårdt at se ham så skuffet :(
      Men ja, han er ved at være ovenpå igen men helt tilgivet er de dog ikke endnu - haha.

      Ih, hvor lyder det lækkert med kæresteferie i Rom. Det er også en af de byer jeg aldrig har været i og som jeg vildt gerne vil se. Nyd det i fulde drag og rigtig god tur! :)

      Slet
  11. Sikke en tur I har haft. Det giver mig blod på tanden til at gøre det samme. Det kan ellers godt gå lidt leverpostej og hverdag i den, og børnene elsker jo at der sker noget anderledes og spontant. Det er dejligt at blive inspireret. Tak for det! Hilsen Iben

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak da! Ja, det er virkelig nogle oplevelser sammen som man vil huske altid og man kommer utroligt tæt på hinaden på sådan en tur. Det behøver jo ikke være langt væk man tager. En lille tur til en dansk by i nærheden af hvor man bor kan jo også gøre det. mange danske byer har jo masser at byde på for børn af vikingemuseer, gamle bydele, eksperimentarier, natuhistoriske museer, zoologiske haver eller andet spændende :-)

      Slet
  12. Du tar fantastisk fine bilder! Elsker at det er mange bilder i innleggene dine :)
    Høres ut som dere har hatt en fin tur!
    Klem Kine M

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, hvor dejligt at høre!! Ind imellem kan jeg nemlig godt tænke om jeg nu bombarderer mine læsere med alt for mange billeder, så jeg bliver virkelig glad for en kommentar som din :-)

      Slet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.