fredag den 4. oktober 2013

Bruxelles / Brussels


Sammen med fire andre bloggere fra Sverige og Danmark var jeg inviteret til flandern - det nordlige Belgien - af Visit Flanders i forrige uge.
Mine fire rejsepartnere kan du møde her, her, her, og her.
Udover at møde nogle super søde mennesker så fik jeg i den grad skubbet lidt ved min opfattelse af Belgien som rejsemål.
Før denne rejse har jeg nemlig, når jeg hørte ordet Belgien, kun tænkt på mænd i jakkesæt (på den usexede måde), Nato politik og store kedelige konferencer. Jeg har aldrig tænkt det som et smukt og spændende lille land i hjertet af Europa, hvor der er masser at ting at se og nyde som turist. Men det gør jeg nu.

Vi startede med at besøge Bruxelles, og den by er jo som skabt til miniferie for børnefamilier. Bruxelles er tegneseriekapital nummer ét. Hjemsted for bl.a. Tintin og Smølferne samt en helt masse andre tegneserier. Efter 1. verdenskrig blev der lukket for import af amerikanske tegneserier til de Belgiske aviser, så alle de sjove striber forsvandt og efterlod sig en tomrum der motiverede en hel generation af tegnere og forfattere til selv at finde på og kreere nye universer. Bl.a Hergé's Tintin, som vi virkelig elsker herhjemme.

I byen findes hele to tegneserie museer. The Belgian Comic Strip center som huser et hav af gamle tegneserier, første skitser, historien bag osv., og MOOF (Museum Of Original Figurines) som er et museum udelukkende med figurer såsom store smølfelandskaber og fullsize statuer af Tintin og hans mandskab fra historien "Månen tur retur". Mine drenge ville ELSKE det!

Derudover er der mere end 50 husgavle med tegneserie fresker, som man kan få en dag til at gå med at finde og så er der lavet en decideret comic strip route, hvor man kan tage en gåtur rundt i byen og komme forbi alle tegneserierelaterede seværdigheder, som udover musseerne tæller adskillige statuer og fresker samt en tegneserie café hvor man bl.a. kan få en Asterix burger.
Jeg nåede ikke at gå hele ruten, men jeg fik gået noget af den og det er virkelig en fed måde for de voksne at få set den smukke by på imens ungerne også er godt underholdt. Det kan jo ofte være udfordringen på storbyferier med børn.

Vil man shoppe lidt lækkert merchendise med hjem til ungerne så findes der både en Tintin butik, en Smølfe butik samt en kæmpe comis shop på The Belgian Comic Strip Center.

Byen er i det hele taget virkelig pæn. Utrolig romantisk og med mange lækre caféer og restauranter. Selvom det regnede og var gråt imens vi var der fornemmede man virkelig den charmerende atmosfære.
Der findes både madmarkeder, loppemarkeder, og gode shoppemuligheder til de modeinteresserede. I udkanten af byen besøgte vi en stor department store - SMETS, hvor man kunne få alt hvad hjertet kunne begære og pengepungen holde til af bl.a. Louboutin, Isabel Marant og Kenzo.
Ydermere havde de en virkelig lækker restaurant - The Bowery - hvor man kunne få sig en udsøgt frokost efter sin shoppetur.

Og så er der selvfølgelig masser chokoladebutikker og vaffelstande og generelt mange muligheder for at få lidt til den søde tand.

Hvis det ikke var fordi jeg allerede havde booket min mor/søn efterårsferie-minirejse til Strasbourg med Bertram, så havde jeg taget ham med til Bruxelles. Vi bor 3 timer derfra i tog og det bliver afgjort til en lille forårstur dertil med hele familien.

Et andet kæmpe plus ved Bruxelles er at der grundet alle de store konferencer i ugens løb er bygget virkelig mange flotte hoteller i byen. Hoteller der alle er fuldt booket op i hverdagene men som er svære at få besat i weekenderne, hvorfor priserne falder drastisk. Man kan således få et 4-stjerners hotel for 80 Euro pr. overnatning. Det er der ikke mange europæiske storbyer der kan lokke med.



-------



The first city I visited on my Belguim trip was Brussels. Before whenever I heard about thet city I would only think about politics, men in suits (in the non-sexy way) and boring conferences. 
I never would have thought that is was such a charming, romantic and for all childrens friendly city.
Brussels is the world capital of comics and home to a lot of wellknown comics such as The Smurfs and Tintin.
The city's two comic museeums, the more than 50 comic fresco paintings on the city walls and the comic strip route through the city makes it a perfect place to bring your children. I know my sons would absolutely love it! We are definitely going there as a family. Especially since we are only a 3 hour train ride away. 




30 kommentarer:

  1. Det ser SÅ lækkert ud Ulla:-)
    Jeg har heller aldrig overvejet Belgien som rejsemål, så det var dejligt at blive inspireret med dine smukke billeder! Og det kan jo ikke være helt skidt når man kan få SÅ lækre sko og sweatshirts der;-)

    God weekend;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej vel! Og så har jeg ikke engang fortalt om Antwerpen!! Der er så meget lækker mode og Isabel Marant i stride strømme. Og second hand butikker og og og. Åh, et shoppeparadis! :-)

      Også god weekend til dig.

      Slet
  2. Bruxelles er fantastisk! Selvom jeg oftest er en del af det "kedelige" jakkesætmiljø og de lange konferencer, er der heldigvis ofte tid til også at se den anden side af byen. Jeg har spist mange fantastiske måltider i Bruxelles og set mange skønne tegneseri-gimmicks. Jeg vil bestemt også anbefale byen til en forlænget weekend - enten med den bedre halvdel eller hele familien. Byen kan begge dele :-)

    Knus Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det kan den nemlig! Helt sikkert også egnet til en romantisk getaway med manden :-)

      Slet
  3. Du er så talentfuld med det kamera! Er du sikker på, at du ikke skal leve af det på et tidspunkt!

    Skønt at se Bruxelles gennem dit kamera. Ser absolut ud til at være et besøg værd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har prøvet at leve af det og det gik ikke så godt ;-)
      Men tak!! Jeg suger rosen til mig :-)

      Slet
  4. Super fantastiske billeder.. Du er virkelig dygtig til at fange stemningen og detaljerne på en gang,, det ser til gengæld os ud til at det var en fantastisk rejse . . I næste uge rejser min veninde og jeg til en lille by i Polen gdansk, det er hendes og mit tilflugts sted .. Hvor er dit tilflugtsted ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Gdansk - der har jeg aldrig været. Hvad kan de der?
      Åh, ved ikke hvor mit tilflugtssted er. Jeg har mange og kan egentlig godt lide at rejse et sted hen jeg ikke har været før :-)

      Slet
    2. hvad kan de ikke , var jeg ved at sige ;P
      Hvis man tager til gdansk, bliver man os nød til at besøge de to søskende byer, Gdynia og Sopot.
      Gdansk = Antikt-romantik , gode spise steder og kunst.
      Gdynia = havne by , massere af smukke skibe og duften fra de forskellige fiske-restauranter.
      Sopot = Shoppe / strand by og fyldt med resturanter.
      den bedste tid at tage af sted er i august der har de et kæmpe marked som hedder Sankt Dominik. der kan du finde tons af kunst, antikvitet, kreativitet, og mad :-P
      Så hvis man kan lide at shoppe billigt, og leve i luksus billigt, spise super lækkert mad / kage billigt så er det stedet :P

      Slet
  5. Hvor ser det lækkert ud. Skønne skønne billeder :-)
    -God weekend :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Taaaak!
      Også god weekend til dig :-)

      Slet
  6. Hvor ser det bare ud til at være en fantastisk hyggelig by. Det er godt at huske på, når vi er hjemme i Europa igen :) Især er jeg vild med den brostensbelagte og snørklede gade. Lækkert :)

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, og generelt var der bare virkelig mange brostensbelagte gader - i alle tre byer vi besøgte - og det er bare så hyggeligt og giver en helt særlig charme.

      Slet
  7. Jeg har været i Bruxelles for nogle år siden på studietur og syntes, det var en skrækkeligt kedelig by. Den opfattelse får du heldigvis rokket lidt ved - også selvom jeg ikke er til tegneserier.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, studieture kan være vældig kedelige!!
      Jeg udfordrer også mig selv og tager Bertram med til Strasbourg her i efterårsferien. Jeg har kun været der på studietur i 9. klasse og syntes den by var gabende kedelig. Men måske det bliver noget andet når man selv kan bestemme hvilke kroge man vil se :-)

      Slet
  8. så blev ønsket om en lille familierejse ikke mindre... det ser enormt hyggeligt og lækkert ud. lidt et lille eventyrlandskab, hvor man ikke ved, hvad der venter om næste hjørne...med en sikkerhed om, at man ikke bliver skuffet...
    smukke billeder- især det, hvor du spejler dig i kobber-kuglen- lækkert
    ønsker dig en dejlig dag,
    knus

    SvarSlet
  9. Virkelig dejlige billeder og skønt at vide - for jeg synes at kombinationen af storby ferie og familie ferie kan være lidt en udfordring :-)
    Dejligt at du tager mor/barn ferier - er det med hvert enkelt barn? Det lyder som en god ide :-)
    Mange hilsner,
    Mette

    SvarSlet
  10. Hold da op nogle fantastiske smukke billeder Ulla! Du forstår da virkelig at få en hver by til at ligne en million :). Har aldrig overvejet Belgien som rejsemål, men dine flotte billeder og spændende tekst lokker meget! KH Marie

    SvarSlet
  11. Når jeg tænker Belgien/Bruxelles er det eneste jeg egentlígt har hørt, at de serverer nogle gode øl... : )
    At de så har deres helt egen tegneserie-gade var jeg slet ikke klar over, og det åbner jo ligesom op for andre muligheder hvis man har børn med. Dine billeder er inspirerende og chokoladen frister virkeligt !!!
    Kh Maria

    SvarSlet
  12. Hej
    Længe siden jeg har været i Belgien, du gør helt sikkert jeg får helt lyst igen-skønne billeder :)
    - har du et link til Alfreds minnetonka boots, de ser SÅ gode ud til små mænd :)
    Vh. Louise

    SvarSlet
  13. Jammen det er da en super hyggelig by, det kan slipsemænd og store institutioner ikke ændre ved (men måske nok være med til at holde i live, faktisk). Dine billeder rammer lige præcis den stemning som jeg husker fra byen. SKØNT.

    SvarSlet
  14. Det lyder som et sted man skulle besøg :)

    SvarSlet
  15. Meget lækre billeder du tager :-D Hvilket kamera bruger du? Og skønt med endnu en lille 'rejseguide'!
    God weekend her fra!

    SvarSlet
  16. Jeg vidste slet ikke jeg havde et behov for at besøge Belgien....før nu ;) Ser super fedt ud, og sjovt med tegneserie ruten!

    Kh Louise

    SvarSlet
  17. Ulla, du tager bare de fedeste billeder.
    LIKE :)

    SvarSlet
  18. Det skal jeg vidst nærlæse i weekenden med en god kop the :-)

    SvarSlet
  19. Vi var i Bruxelles 3 dage i sommer og kørte selv dertil..... man skal have is i maven for at være bilist i Bruxells, der vises ingen hensyn og de kører stærkt, man mærker at de ikke behøver at tage kørekort, men bare kan øvekøre i et år før de behøver tage teori. Men Byen er fantastisk smuk og Neuhaus chokolade smager vildt lækkert. Fabrikken ligger i Bruxelles og har et udsalg hvor chokoladen sælges til ca 50% af prisen i butikkerne, der var så bare lukket i den uge vi var der, men så købte vi bare i butikkerne i byen :)

    SvarSlet
  20. Tilbragte et år i mine unge dage som au-pair i Bruxelles, så derfor eeeslker jeg byen. Vi har været der flere gange siden også med børnene. Super hyggelig lille by. Og resten af Belgien kan man også godt besøge.

    SvarSlet
  21. Hej Ulla,

    Hvor ser det bare lækkert og hyggeligt ud. Jeg har desværre ikke set så mange af de europæiske storbyer, derfor er det planen at skulle på en masse forlængede weekender rundt og se storbyer. Jeg har aldrig overvejet Bruxelles, men den er da absolut med på listen nu. Byen ser utrolig hyggelig ud og kombineret med chokolade og tegneserier kan det ikke blive andet end et hit :) Har allerede været inde og tjekke flypriser ud!!

    Tak for rigtig god inspiration :)

    Mvh. Anja Nilsen

    SvarSlet
  22. Dejligt med input til ferier med børn. Det må tjekkes ud. Tak, og tak for at du er så inspirerende, at følge.

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.