fredag den 6. september 2013

Farvel


Idag siger jeg mit sidste farvel til en meget speciel dame. En dame der har været en meget betydningsfuld person i mit liv. Min elskede Farmor.

I sidste uge sov hun stille ind i en alder af 95 år. En fin og værdig afslutning på et langt og rigt liv med en stor familie omkring sig. 4 børn, 4 svigerbørn, 8 børnebørn og 8 oldebørn havde hun. Og så havde hun min mor. En ex-svigerdatter som var meget mere end det. Jeg ved at hun opfattede hende som en datter. De forblev tætte selvom mine forældre blev skilt da jeg var ganske lille, og på grund af deres tætte forhold kom min Farmor til at stå mig meget nært.

Hun var klog og sjov og havde det mildeste og varmeste væsen. En positiv og kærlig sjæl. Hun fulgte med tiden og var ikke bange for nye ting. Hun mistede desværre min farfar i en alt for tidlig alder. Jeg var kun 7 år gammel og forstod ikke så meget. Men jeg forstod at det var et tab og at det tog hårdt på hende. Jeg voksede op med mange dejlige fortællinger om ham og om dem sammen som unge, under krigen og da de fik 4 børn på 6 år og som hun sagde - "ja, folk snakkede jo meget i den lille by, for havde præsten dog ikke andet at give sig til end at rende rundt og besvangre sin kone i tide og utide"?.
Jeg elskede at høre min farmors fortællinger.

Fra jeg var 7 til jeg var 10 år boede hun i samme opgang som os. Jeg skulle blot gå ned på etagen nedenunder, så var jeg hos min Farmor, og det gjorde jeg rigtig meget. Jeg sov dernede hver weekend og fik speglæg til morgenmad og flødeost uden brød til. Det var ren idyl og jeg elskede at være hos hende. Jeg valsede rundt i hendes højhælede sko og tog alle hendes perlekæder på på én gang og så måtte jeg lege med den fine bornholmske rundkirke af porcelæn. Man kunne løfte taget af og gemme mange sjove ting dernede.

Jeg vil huske hende for juleaftener på præstegården på fyn, endeløse somre i deres sommerhus i Nordjylland, gamle Anders And blade og sengetøj med lyserøde roser på, hendes dejlige klaverspil, gode humor og hendes altid smilende og milde ansigt.

Hun blev 95 år og jeg er helt enorm heldig at have haft min Farmor i så stor en del af mit liv. Mine børn nåede at kende hende. Især Rasmus vil tage mindet om hende med sig. Derfor har jeg taget ham med hjem til Aarhus, så han kan se hvordan vi tager afsked med dem vi elsker. Det er underligt at hun nu er borte. Jeg har grædt og kommer nok til at græde igen idag, men jeg er ok med at hun nu er taget afsted og jeg vil med stolthed og kærlighed i mit hjerte sende hende på sin sidste rejse.

Hvil i fred, Kære Farmor. Du var elsket og vil blive savnet.

14 kommentarer:

  1. Smukke ord, som fik en lille tåre frem i min øjenkrog. Og hvor I dog ligner hinanden på smilet. Håber I må få et dejligt farvel.

    SvarSlet
  2. Flot som du har skrevet om din dejlige og kloge farmor, jeg fik også lidt våde øjne.

    SvarSlet
  3. Åh, Ulla. Jeg mistede min morfar sidste år - han blev knap 100. Det er hårdt, men også dejligt at tænke tilbage på det lange og gode liv, de har haft. Og glædes over alt det, de har givet en.

    Kh
    Anna

    SvarSlet
  4. Virkelig fin tekst Ulla, jeg bliver meget rørt af at læse det. Er sikker på i får sagt farvel på en værdig og smuk måde. Hun lyder som et rigtig dejligt menneske.

    De kærligste tanker fra mig

    SvarSlet
  5. Øh det gør mig ondt! Dejligt hun fik et langt liv, og dejligt at hun fik sagt farvel. Du beskriver hende virkelig smukt!!
    Det er lidt mærkeligt at skrive, da jeg jo sådan set er helt fremmed. Men føler nu alligevel med dig og din familie.
    Hilsen Louise Siri

    SvarSlet
  6. Hun lyder som en rigtig fantastisk farmor. Og hvor er det nogle dejlige minder, du har. Min farmor var lidt på den måde også. HUn døde desværre bare af kræft, da jeg var 12 år gammel. Men minderne lever stadig. Hos hende var der alle livretter, is i store mænger, vi måtte hoppe i sengen, læser bunker af gamle Anders And blade og så spillede vi næsten altid Sorteper. Jo det var tider. Jeg synes, det er sådan en god ide at tage Rasmus med. Mine forældre tog ikke mig med til begravelsen, og det er jeg stadig ked af den dag i dag. Det er så vigtigt at tage afsked. Jeg håber, at I får en rigtig dejlig dag på den triste men også smukke måde. Solen vil i hvert fald skinne på jer i dag :-)
    kh Tine

    SvarSlet
  7. Kære Ulla, sikke en fin beskrivelse. Sidder og smiler, mens tårerne triller. Skønne minder og fantastisk heldigt, at I har haft hende så længe. Tror også på, at det er fint at børn får lov at tage afsked og se at andre også er kede af at miste. Smuk dag i dag i Danmark, så jeg er sikker på i får en fin afsked! Kh Pernille

    SvarSlet
  8. Hun lyder som en rigtig dejlig dame.
    Jeg mistede selv min farmor i april, og der går ikke en dag, hvor hun ikke er i mine tanker. Jeg prøver også på at glæde mig over den tid, jeg fik med hende, i stedet for at ærgre mig over, at hun ikke længere er her. Nogle dage er det sværere end andre, og engang imellem er det umuligt, men sådan er det jo desværre, når ens kærlighed til et andet menneske pludselig bliver hjemløs.
    Jeg synes, det er en god beslutning at tage din søn med, og jeg håber, at det bliver en god oplevelse for jer begge, til trods for at anledningen er trist.
    Kh Anne-Li

    SvarSlet
  9. Kondolerer og fælder en tåre for din farmor. Gid vi alle kunne tage her fra så værdigt og fuldendt. De bedste tanker her fra.

    SvarSlet
  10. Jeg vil gerne kondolere. Det er dejligt at din farmor har haft en langt liv og at i har skønne minder om hende. Tanker til jer på en svær dag.

    SvarSlet
  11. Hvor lyder hun dog som en skøn dame- hun ligner dig! Dejligt at dine børn har fået tid sammen med hende. Kærlige kram til dig og din familie.

    SvarSlet
  12. Kære Ulla,
    med tårer trillende og klump i halsen ... sender jeg dig de kærligste tanker. Sikke en farmor du har haft, og sikke et barnebarn hun har haft.
    Lykken er at kunne give og modtage, det lyder det til, at I i jeres relation har kunnet til fulde - sikke en lykke! Håber, du fik sendt farmor herfra på allersmukkeste vis, og at hun må leve videre i alle de mennesker, hun har haft så stor betydning for. Det er en stor gave, synes jeg, at vores børn får lov til at opleve vores bedsteforældre, og tænkt at de samtidig når en alder, hvor de kan huske deres oldeforældre.
    Nu vil jeg gå ned og kramme min elskede bedste, der sidder i sofaen og ser fodbold med min mand.
    Endnu en gang sender jeg dig de kærligste tanker - håber, at perlekæderne, porcelænskirken, højhælede sko og de andre minder må leve videre i al de taknemmelighed og kærlighed. Kh. Kristina

    SvarSlet
  13. Sikke en rørende fortælling, hun lyder som en rigtig dejlig farmor, med en rigtig dejlig familie omkring sig. Jeg vil være en stolt og tilfreds farmor, hvis mit barnebarn en dag har den slags kærlige fortællinger om mig. Jeg er ked af dit tab, men sikke heldig du har været at have hende i dit liv.

    Varme tanker fra mig.

    Kh. Rikke

    SvarSlet
  14. Tusind tusind tak for alle jeres dejlige varme tanker og ord!!

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.