fredag den 27. september 2013

Drengeleg / Boy's toys


Som lovet hermed billeder af Birdie's gaver. Det var nogle rigtige gode nogle han fik og han var ovenud tilfreds.

Rasmus havde købt Lego Star wars figurer til ham på loppemarked for flere måneder siden. Han havde især glædet sig til at give ham Jabba The Hut, fordi ham har han ønsket sig længe! Af Rasmus fik han også et fint Boba Fett (endnu en Star Wars karakter) vækkeur. Rasmus har selv et med Yoda som Bertram har kigget misundeligt efter i et års tid nu, og nu hvor han har lært klokken var det så på tide at han også kunne få et ur på sit natbord.

Fra familien i Danmark fik han lækker målmandstrøje (med målmandsfavoritten fra fars hold), lille fjernstyret bil fra Disney Cars, fint skakspil i træ og lækre indbundne Tintin hæfter.

Vores søde au pair piger (tidligere og nuværende) gav ham Star Wars Lego planet samt dvd'er og vores dejlige danske venner hernede gav ham det sejeste Lego Star Wars rumskib.

Alfred gav ham en porcelænskop med en B på og vi gav ham et skateboard samt en kæmpe trampolin til haven - som endnu ikke er kommet fordi vi er sådan nogle der får bestilt alt for sent - og som er en delegave til alle tre drenge.

Masser af dejlige drengegaver. Herhjemme der hitter Tintin, Asterix og Star Wars virkelig og jeg er simpelthen så glad for at jeg har drengebørn, for jeg er selv vild med drengelgetøj og var det også som barn. Jeg er nærmest helt allergisk overfor det overdøvende og i min verden ensidede lyserøde pigeunivers med dimser og dutter og glimmer og perler.

Er det mig eller er ALT pigelegetøj lyserødt og er jeg den eneste der synes drengelegetøj er sejere end pigelegetøj?

Så er der blæst til kamp i kommentarfeltet :-)


______


Birdie got all these great presents for his birthday. I am so happy I have boys because I simply just love boys' toys. As a child and still to this day I find Tintin, Asterix and Star Wars to be the greatest. 


22 kommentarer:


  1. Super fede gaver og et tillykke med Bertram!!
    Jeg har både en pige og en dreng, og du har helt ret mht. at pigeuniverset er meget lyserødt, men det svinder (heldigvis!) meget ind - ja nærmest forsvinder med alderen. Min datter er 10 år og det eneste lyserøde hun ejer nu er Lego friends..
    Min søn bliver 6 år i starten af oktober og jeg rigtig gerne vide hvor man kan købe Tintin hæfterne henne??? Er de som tegneserier eller med billeder der fylder en hel side??? Havde selv et Tintin hæfte som barn - Månen tur/retur, tror jeg det hed - det blev helt slidt op af alt den læsning : )
    God weekend...
    Kh Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Tintinhæfterne er købt i enten Faraos Cigarer (som Mie ogå linker til i sin kommentar nedenunder) eller i Arnold Busck (som også har webshop). Dem vores drenge samler på er den der hedder retro udgaven. Det er de originale tegneserier og så fint indbundet :-)
      Også god weekend til dig :-) Kh Ulla.

      Slet
  2. Ha ha, ja nu er jeg jo selv en rigtig tøse-tøs, der elsker lyserødt og ting der glimter ;) Så er også godt tilfreds med at kunne udleve/genleve det lidt gennem mine piger. Men jeg synes også vi holder det på et tåleligt niveau herhjemme i forhold til deres legesager. Dog var det under protester, at jeg bestemte de skulle have en ridder og ikke en prinsesse mere, sidst de fik en Pabo-figur :) Han bliver dog leget med, og det er også ligeså meget fordi jeg godt kan huske, at det i virkeligheden var meget fedt med de mandlige i figurer også i legen (man gad bare ikke spilde et godt køb eller ønske på det ;)).

    Vi (eller Jesper) har hele samlingen af Tintin hæfterne i indbundet udgave. Så til Maria, der spørger herover kan jeg fortælle at de fleste af dem er købt hos Faraos Cigarer i København, der også har en webshop de kan bestilles fra (http://www.faraos.dk/Comic/Product/49236)

    Og så til sidst et kæmpe stort tillykke med din Bertram. Jeg synes også det lyder helt vildt, at han er blevet 7 år :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe, og jeg indkøbte for nogle år siden en lyserød prinsesse til alle drengenes Schleich riddere :-)

      Slet
  3. Jeg ved ikke om "pigelegetøj" er mere ensidigt. Om det er start wars figure eller my little pony figurer, så tror jeg da at legende er lige gode og udviklende. Og så skal man passe på med ikke at gøre noget ringere end noget andet. Jeg har en pige og en dreng. Og jeg glæder mig da til at se de forskellige universet. Men mit indtryk er ikke at det ene univers er bedre end det andet, det er lidt gamle kønsroller der dominere, er det bedre at lege med forstørrelsesglas på græsset end at lave mad og te selskab for alle bamserne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha, nu var det nu mest farven på legetøjet jeg lagde vægt på og hvilke univers JEG bedst synes om og kke rigtigt kønsrollerne eller om hvorvidt det ene eller det andet univers er mere udviklende.
      Star Wars og Tintin tiltaler bare mig mere end My Little Pony og Barbie.

      Mine drenge har også dukker, dukkeseng, legetkøkken osv., så der bliver bestemt ikke holdt nogen fast i gamle kønsrollemønstre herhjemme.
      Jeg stejler blot overfor at stort set alt pigelegetøj partou skal være lyserødt. Om det er bamser, dukker, dukketøj, barbie, lego (friends) eller legekøkken og service. Alt er bare lyserødt og pink synes jeg. Hvis man går ind i BR så er halvdelen af butikken lyserød og jeg er bare helt allergisk overfor lyserødt og pink plastik og udklædningstøj og dukketøj i knitrende polyester, som man jo forståeligt nok ikke kan komme udenom som pigemor. Der er jeg bare gladere for de farver drengelegtøj har og kan klart bedre holde ud at se på superman og batman udklædning.

      Men når det så er sagt, så synes jeg faktisk det er ærgerligt at legetøj på den måde er så kønsopdelt. Sådan var det jo slet ikke da jeg var barn. Der legede min bror og jeg med det samme unisex farvede playmobil og trælegetøj.
      Sidste år ville jeg gerne købe en dukkeklapvogn til min søn der blev 2 år men det var overhovedet ikke til at opdrive en der ikke var lyserød??
      Legetøjsproducenterne bestemmer jo hvad der er til drenge og hvad der er til piger, og det synes jeg i den grad er meget indskrænkende for børnene (og forældrene).

      Det er slet ikke sådan at jeg forsager lyserødt herhjemme, for drengene må meget gerne have lyserødt legetøj, og jeg har endda helt bevidst købt lyserøde ting til dem. Som f.eks. en Schleich prinsesse til deres Schleich riddere. En prinsesse hører jo med til mange ridder historier, så hvorfor skal drengene ikke have sådan en? Mine drenge har lært fra start at der ikke er noget der hedder drenge og pigefarver. Af samme grund drikker mine drenge også af pink og lyserøde Rice kopper uden at skænke det en tanke, og der kan jeg tydeligt se at mange af deres venner altid helt bevidst vælger en af de blå eller grønne kopper :-)


      Slet
  4. Fine gaver :-)

    Jeg må sige at je personligt er mest til legetøj der ikke er så kønnet og det ved jeg jo I også har en del af :-) KAPLAKlodser herhjemme er et hit, cykler og skateboards er for mig "neutrale", det samme er gode bøger og tegneserier, lækkert malegrej og kreating osv. LEGO synes jeg for så vidt også kan leges med af begge køn, jeg har selv leget meget med Lego i hvert fald og kender mange piger der er til Starwars .... Jeg har selv drenge, men de piger jeg kender er ikke sådan nogle lyserøde prinsessepiger, men nok lidt lige som mine egne drenge i kontakt med både deres maskuline og feminine sider og derfor meget allrounded i deres præferencer :-)

    TAK for kig på fine gaver!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig. Meget af det jeg kunne skrive til dig har jeg vist lige skrevet i min respons til besvarelsen ovenfor :-)

      Vi sværger også til godt og for fantasien udviklende legetøj så som Kapla, kuglebaner, trædyr, malegrej og andet krea. Det ville jeg slet ikke være foruden. Desværre kan man jo, når ungerne når en vis alder, ikke rigtigt komme udenom det der nu engang hitter i skolen og bland legekammerater og der kan jeg bare meget bedre holde Star Wars og Tintin ud end jeg kan Bratz og Barbie :-)

      Og jeg kender heldigvis også mange piger i min omgangskreds der slet ikke er låst fast i et lyserødt univers og gudskelov for det, for legetøjsproducenterne gør da sit for det.

      Slet
  5. Hej Ulla. Endnu en gang tillykke med ham. Lækre gaver. Jeg forstår godt lidt din pointe med at legetøjet til drenge er federe. Jeg kan måske godt give dig lidt ret. Men omvendt, så har jeg en piger der elsker dyr, og hun skal i julegave have en masse playmobil med rideskole, bondegård etc. Og det er ikke lyserødt. Og når hun leger med dukker, har de stort set aldrig noget tøj på, så det er heller ikke særlig piget. Men det er nok de færreste piger der ikke har lidt Hello Kitty på tøjet, en bamse eller lignende. Jeg ville lyve, hvis jeg ikke en gang imellem gav hende en rigtig piget ting, for at nyde det dejlige store smil på hendes søde ansigt. For hun kan også godt lide at have lyserøde glimmer Hello Kitty bluser på. Men i bund og grund så synes jeg faktisk det er lidt op til forældrene hvor lyserødt det hele skal være. Det er i hvert fald meget unisex hjemme hos os - men Liv og Bertram deler også værelse, så det nytter jo ikke noget at gøre det alt for tøset :-)
    kh Tine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov, mit svar til dig endte nede i bunden :-)

      Slet
  6. Jeg synes du har ret. Jeg har børn af begge køn - og synes osse drengelegetøjet er federe. Og så indbyder det en del mere til fantasileg end tøselegene synes jeg. Min datter er nu lidt til det hele og fik mega sejt løbehjul til sin fødselsdag : )

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg synes altså også bare at der er noget der tiltaler mig mere ved de såkaldte drengeuniverser end ved lyserøde dukker og bamser med kæmpe øjne :-)

      Slet
  7. Jamen, selvfølgelig giver man sine børn noget fra de der universer der nu lige hitter bland alle kammeraterne. Af samme grund har mine drenge også Batman og Star Wars t-shirts - og ja, jeg forbarmede mig endda og gav min ældste en Angry Bird t-shirt som han så og synes var fed. Uh, jeg synes den er grim men drengen blev glad :-)

    Heldigvis for mig synes jeg bedre om en Yoda bamse end en Hello Kitty så jeg skal ikke græmme mig så meget :-)
    Til piger synes jeg faktisk Miffi (i en ikke lyserød udgave) er helt tilforladelig :-)

    Fedt med bondegård og heste! Det er min Alfred også vild med og det er en af de unisex lege der er tilbage. Hurra for det :-)

    SvarSlet
  8. Ih guder der er meget lyserødt legetøj, men omvendt har LEGO også sneget sig ind mange steder hos drengene. Lundby dukkehus er et fantastisk stykke legetøj til piger og mødre, det er dyrt og går let i stykker men herhjemme elsker vi det. Fede gaver til dreng i øvrigt

    SvarSlet
    Svar
    1. LEGO har helt sikkert flere serier rettet mod drenge end piger men alligevel bryder jeg mig ikke om LEGO Friends figurerne, der er alt for Bratz agtige i udtrykket.

      Helt sikkert så hellere Lundby! Elsker de dukkehuse og har faktisk selv et til drengene (som dog lige nu er i kælderen fordi de ikke legede så meget med det :-)).

      Slet
  9. Nu har min datter ikke så meget pigelegetøj - Hun har arvet en masse fra sin storebror, og ellers så prøver jeg at styre lidt uden om det alt for lyserøde...
    Hun elsker glimmer, lyserødt (skrigende pink for at være helt præcis), smykker, Byggemand Bob og Biler...

    Lige nu drømmer hun om at få et par gummistøvler fra Crocs med "Cars"-motiv på... Jeg er dog ikke lige helt sikker på at hun får dem ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, et godt miks :-)

      Det er jo fordelen ved at have søskende af det modsatte køn. Man bliver lidt mere alsidig i sin leg. Herhjemme er det jo et rendyrket drengeunivers og derfor føler jeg også et ansvar for at snige lidt mere "bløde" lege ind, og mine drenge har derfor også både dukker, legekøkken og lyserøde komponenter i deres legetøj. Efter 4 års alderen bliver dukkerne dog forsømt på det groveste, men lidt har jo også ret :-)

      Legekøkkenet derimod har virkelig været en favorit hos alle drengene og der er blevet holdt mange teselskaber for bamserne herhjemme :-)

      Slet
  10. Det er rigtigt svært at blive "fri" for lyserødt, både i legetøjet og tøjet. Herhjemme har vi en del arve-legetøj, og det er rimeligt unisex. Men min datter på fem er vild med gult og brunt (måske er hun havnet i det forkerte årti), og det er faktisk svært at finde tøj, og især overtøj, til hende. Der er enormt meget "tøseri" og lyserødt på det hele.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis. Jeg ville også være udfordret hvis jeg havde piger. Du må til at købe ind i drengeafdelingerne :-)
      I øvrigt har Ej Sikke Lej lavet en superfed overtøjsserie i år som er gul og brun og helt unisex. Bare et lille tip :-)

      Slet
  11. birdie really has great toys! think my boys would love this. mees, my biggest boy also have this legoalarmclock in black. and they love to play chess.

    SvarSlet
  12. Både hvad angår tøj, legetøj og andet har jeg det sådan, at der ikke er noget, som hedder drenge eller pige. Har selv to piger. Er ved at være træt af lyserøde og lilla tøj, så har købt en del fra drengeafdelingen af Hummel, da jeg synes at farverne er fede. Det synes pigerne heldigvis også. De spiller også begge fodbold (de er 3 og 7), den store har gjort i 3 år og den lille i 1/2. Og de synes det er fedt. Nyder forøvrigt dine billeder af børnene og dine stemningsbilleder fra udlandet.
    Med venlig hilsen
    Gitte Juhl

    SvarSlet
  13. Herlighet så mange fine gaver! Han er virkelig heldig :) !

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.