mandag den 5. august 2013

Roulade


I weekenden blev både jeg og Bo et år ældre. Vi har fødselsdag med en dags mellemrum og jeg har mig en ung mand. Og så ikke et ord mere om alder!

På min egen fødselsdag i lørdags lavede jeg fødselsdagsroulader. Jeg viste dem også på Instagram og lovede at komme med opskrifter idag. 
Jeg beklager de lidt grynede billeder. Bo var afsted til kamp hele dagen, så han var først hjemme til at fejre mig kl. 21.30, og derfor er billederne taget i tusmørke og jeg måtte skrue lidt op for iso'en på kameraet.

Jeg kan ligeså godt sige det - rouladerne smagte ligeså godt som de ser ud!

Det er søde og kloge Jane der igen igen har været min inspiration. Jeg har altid været glad for roulader og lavede det også sidste år til min fødselsdag, men dette år lavede jeg en blodsukkervenlig udgave, og det bliver helt klart den jeg kommer til at lave fremover, for den smagte jo af RIGTIG kage.

Jeg har før proklameret at jeg ikke rigtig "tror på" sunde kager. Jo, jeg tror på at de ikke er usunde, men jeg tror ikke på at de smager som rigtig kage, men her må jeg altså overgive mig.

Eneste forskel på de roulader jeg tidligere har lavet og denne er selve rouladedejen. Jeg har alligevel altid lavet fyldet uden sukker, så det var LCHF roulade "bunden" jeg var mest spændt på.

Den bliver lidt tyndere end en traditionel rouladebund (og end Jane's af samme opskift?) med hvedemel, men den smager absolut fortrindeligt. Og med tynde bunde er der jo plads til mere fyld. Bonus!

Den ene roulade er lavet med hindbærskum som fyld og den anden er lavet med citroncreme. Ammenam, de var gode begge to!


Opskrift på bundene kan du finde lige her, men jeg kan da også lige skrible den ned til jer.

Til én roulade:
4 æg
100 g philadelphia el. anden fuldfed flødeost
2 tsk. Sukrin Gold
1 tsk. bagepulver
1/2 tsk. vaniljepulver
1 tsk. kardemomme (dette udlod jeg)
2 tsk. loppefrøskaller
2 spsk. mandelmel fra Funktionel Mad

Del hvider fra blommer og pisk hviderne stive i en skål. Bland blommerne med de øvrige ingredienser og vend forsigtigt hviderne i. Hæld dejen ud på en bageplade med bagepapir og glat dejen ud med en dejskraber til den fylder det meste af pladen.
Bag i ovnen i 25 minutter ved 150 grader.




Hindbærfyld:

4 dl. flødeskum 
2 små bakker friske og gerne økologiske hindbær 
Evt. lidt Sukrin melis

Fløden piskes stiv og vendes med bærene. Bæren kan moses hvis man ønsker en ensartet lyserød mousse, men man kan også bare vende de hele hindbær i. Dette er i øvrigt også mit foretrukne lagkagefyld.

Smør hindbærmoussen ud på den afkølede rouladedej i et godt lag og rul sammen. Pak rouladen stramt ind i film og opbevar på køl et par timer. Så bliver den dejlig nem at skære ud.
Tag den evt. udfra køl en halv times tid inden servering, så den har stuetemperatur når den skal nydes.




Citronfyld:

Her tog jeg udgangspunkt i Jane's citron panna cotta, men skruede op for smagen i selve panna cottaen, da jeg blandede den op med flødeskum bagefter til en mere luftig creme.

Du skal bruge følgende:
1/2 l. fløde 
3 blade husblas
4 spsk. Sukrin Melis
3 tsk. vaniljepulver
Saft og skal af 4 øko citroner
2,5 dl. fløde pisket til flødeskum

Læg husblas i blød i koldt vand. Opvarm fløden sammen med Sukrin melis og vaniljepulver. Rør ind imellem indtil det koger og tilsæt så citronsaft og skal og pisk godt. Lad det koge sammen et par minutter.
Tag gryden af varmen og lad massen køle lidt af inden du rører husblassen ud i.

Stil på køl i en skål eller boks og hold øje med det. Det må ikke stive fuldstændigt. Jeg havde det på køl i en halv times tid til det begyndte at sætte sig. Så rørte jeg det sammen til en ensartet creme. 

Herefter piskes de 2,5 dl. fløde til flødeskum og vendes forsigtigt sammen med panna cotta cremen. Nu skulle du gerne have en nogenlunde tyk og luftig creme. Den skal nu breddes ud på rouladedejen, hvorefter den færdigrullede roulade pakkes stramt ind i film og opbevares på køl i mindst 2 timer inden servering. 
Fyldet vil virke alt for tyndt på dette tidspunkt men don't worry - efter nogle timer i køleskabet er fyldet stivnet til en lækker og luftig fromageagtig konsistens og rouladen er lige til at skære.



------



Me and my husband both had our birthdays this weekend. They are one day apart and I have myself a young hubby and now not another word about age ;-)

On my birthday saturday I made birthday roulades. One with raspberry and one with lemon filling. Yummy! They were so delicious and would you believe it - gluten and sugarfree. Feel free to translate the recipe with Google translate.








10 kommentarer:

  1. Mmm.. De ser godt nok lækre ud :)
    Har du prøvet at fryse dem så det bliver isroulade?
    Det ville sikkert ikke være dårligt ;o) men ved ikke om det går med disse..?

    SvarSlet
  2. Hvor ser de lækre ud - og endnu engang hjerteligt tillykke til jer begge! :)

    Sommerhilsner
    /Christina

    SvarSlet
  3. Tillykke med dagen forleden - både til dig og mand.
    Jeg har aldrig været så vild med roulader, men de der ser jo faktisk helt lækre ud. :-)

    SvarSlet
  4. Stort tillykke med fødselsdagen endnu engang :) Mums, de lyder og ser godt nok lækre de roulader :)

    SvarSlet
  5. Hvor ser det lækkert ud! Stort forsinket tillykke med fødselsdagen..:) Håber I havde et par gode dage..
    KH Anne

    SvarSlet
  6. Tillykke - sikke fine kager!

    - Anne

    SvarSlet
  7. Stort tillykke til dig og manden!! Hvor ser de lækre ud, min søde tand løber helt i vand!!

    SvarSlet
  8. Kære Ulla
    låner lige et billed så jeg kan anbefale dine roulader på Facebook- satser på det ok ;)
    Knus Céline <3

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.