lørdag den 29. juni 2013

Fredagsguf (og bekendelser fra en sukkerjunkie) / Friday night treat



Herhjemme er der egentlig ikke noget der hedder fredagsguf. Mine unger aner ikke hvad det er - en af mange fordele ved at bo i udlandet. Det er ikke noget de hverken kræver eller forventer, men derfor kan man jo godt lige gøre lidt mere ud af deres aftenfrugt når det er fredag.

Igår fik de æblebåde med kanel og fuldfed creme fraiche til at dyppe i. Uhm! Selv spiste jeg det samme bare med rålakridspulver. Nøj, det smagte godt!

Jeg er i fuld sving med at hoppe af den sukkervogn jeg sprang på da vi var på ferie i Danmark. Arhmen for helvede altså!! Bliver jeg aldrig klogere? En enkelt dag med liiiidt dansk slik, og så liiige en jordbærkage fra Guldbageren i Nykøbing dagen efter og så liiige lidt...... ja, et eller andet med sukker (på det her tidspunkt er det nærmest ligegyldigt hvad det er) og så SLAM! Så sidder man i sukkerfældens jerngreb. 

Uden pis, den søndag vi kørte hjem der lovede jeg mig selv at det var sidste dag med sukker, og her er det så man opfinder sin egen logik, for når det nu er ALLERSIDSTE dag NOGENSINDE man skal have sukker, så kan man jo godt få lov at gi' los! Selvfølgelig kan man det, og der er fandme ikke nogen der skal komme at sige at man overdriver. Det er sgu da en menneskeret at spise et kilo hvidt sukker når det er det sidste sukker man nogensinde har tænkt sig at spise i hele sit liv!!

Med andre ord, så spiste jeg ikke andet end sukker den søndag. Vi stoppede lige ved Super Best i Rørvig og fyrede vores sidste danske penge af på guldkarameller, Piratos og Lagermanns lakridskaramelstænger og så proppede jeg mig ellers helt uden skam med de søde sager hele vejen ned igennem de tyske motorveje. 
Skammen og væmmelsen kom dog dagen efter da jeg vågnede med hovedpine, oppustet mave og en samvittighed og et humør så sort som de Piratos jeg havde spist dagen forinden.

Nå, men sådan et relaps slipper man jo ikke lige fra den ene dag til den anden, men jeg har da formået at trappe ned lige siden. Slik og hvidt sukker er jeg ude over nu, men jeg kører altså stadig lige lovligt mange mængder frugt og mørk chokolade ned dagligt. Det er bedre og mere rent end det andet og det bliver stadig mindre og mindre hver dag, så jeg er på vej ud nu. 



------



Yesterday this was our Friday night treat. Apples with cinnamon and sour cream. Yum!

10 kommentarer:

  1. Jeg elsker slik i ny og næ og nyder det med god samvittighed, ligeom jeg nyder frugt og mørk chokolade. Jeg føler aldrig væmmelse og sort samvittighed og jeg vil hellere bruge min energi (som jeg har meget af på trods af at je spiser sukker en gang imellem) til at sætte mig ind i fx politik end tro at jeg kan skabe mig et lykkeligt liv ved kun at spise så rent som muligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt for dig. Sådan er vi jo så forskellige. Jeg lægger f.eks. aldrig en kritisk kommentar på en blog uden at være kvinde nok til at stå ved det med navn ;-)

      Slet
    2. Jeg tror, jeg døde lidt af grin der... LOL

      PS: Jeg har det ligesom dig med sukker. Det er noget vanedannende stads! Dog er jeg holdt op med at fejre sidste dag i mit sukkerfrie liv i en erkendelse af, at det sgu aldrig bliver den sidste alligevel. Og det er vel også en slags udvikling, ikke?

      Slet
  2. Åh jeg har det på nøjagtig samme måde, jeg ved jeg bare har det allerbedst uden sukker. Men falder i ind i mellem ... det er tåbeligt. For ja, vågner dagen efter og har det elendigt!
    For jeg ved af erfaring, at jeg kan spise mig glad (og lykkelig) - når jeg spiser rent.
    KH Ida

    SvarSlet
  3. Hvis man kunne 'like' en kommentar, ville jeg gøre det ved din her Ulla :-)

    Jeg er meget overrasket hvor stor påvirkning jeg mærker i krop og humør de gange jeg har syndet, efter jeg er stoppet med sukker. Det er oprigtig skræmmende synes jeg, og jeg mærker tydeligt at det meget nemt kan blive en glidebane jeg skal passe på jeg ikke kommer ind på.
    Tak fordi du deler dine erfarnger.

    God weekend - kh Maria.

    SvarSlet
  4. Nå, men det er rart at se, at andre end jeg kan kvaje sig lidt en gang imellem.... Det er vel en del af det at være menneske ;-) Så er du da den erfaring rigere! Ingen sorte miner der, det går jo den rette vej, hurra, og klap dig selv på skulderen over! at du ved det.
    I øvrigt glædede jeg mig over dit billede af alle tre drenge med en hapsdog i hånden. Det er altså okay at mærke forskel på ferie og hverdag; efter min ydmyge mening ;-)

    SvarSlet
  5. Hej
    Simpelt, men anrettet SÅ lækkert :)))
    Hos os får vi gerne div bær og mandler, og mine børn elsker det- så vi får ofte guf om aftenen :)
    Men ja deres mor smug spiser lidt når de ikke ser det, men jeg værdsætter at de lære at det at hygge sig IKKE behøver involdverer sukker og e-nummere!
    Vh. Louise

    SvarSlet
  6. Godt skudt igen Ulla....

    Det d sukkerstads er seriøst vanedannende.... Og man bliver slave af det! Hånden kan simpelthen køre frem og tilbage mellem mund og pose uden man faktisk overhovedet smager på det! Eller har tygget af munden, før næste portion stoppes ind.

    Jeg er for nyligt hoppet på LCHF og er SÅ glad for det... Lige pludselig bliver man meget bevidst om sine spisevaner og -valg. Og nej jeg tror ikke jeg kan leve resten af mit liv uden at falde i, men jeg vil bestræbe mig på at det kun vliver ved særlige lejligheder, og at når jeg gør det så bliver gjort med noget der er valgt med omhu!

    SvarSlet
  7. Åh ja... såadn er det nogen gange med ferier! Man kommer til at spise sukker for allersidste gang i sit liv! Godt vi ikke har ferie hele tiden, men bare nogen gange ; )

    SvarSlet
  8. Årh, du rammer et ømt punkt, Ulla! Jeg skal også have mig viklet ud af de grumme klør' igen...

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.