torsdag den 30. maj 2013

Vietnamesiske forårsruller med vegetarfyld / All vegetarian vietnamese spring rolls


Vi køddetoxer lige i øjeblikket, så vi er i fuld gang med en uge som vegetarer. 
Vi spiste simpelthen så meget parmaskinke og pølse på Sardinien at jeg tror vores kroppe nærmest var i en slags kød- og nitritchok, da vi kom hjem. Derfor tog vi faktisk en beslutning om generelt ikke at spise så meget kød i fremtiden - både af sundhedsmæssige og miljømæssige hensyn - og vi blev enige om at nuppe en uges køddetox som en slags så-er-vi-igang. 
Det går godt. Det går faktisk rigtig godt! Nu har vi "overlevet" 4 dage helt uden at spise hverken kød eller fisk og det føles faktisk virkelig skønt. Derudover er det for en madelsker som mig en dejlig udfordring at skulle finde på gode mættende og velsmagende retter ud af grøntsager alene (for jeg spiser jo som bekendt heller ikke så mange kornprodukter). Arh, jeg tager mig lidt rigeligt hjælp fra ost og fede mælkeprodukter og vi har indtil videre mæsket os i tærter med grøntsagsfyld (altså tærter uden bund that is - så æggekager om man vil), melanzane og auberginer med valnøddefyld. Og dertil en hulans masse dejlige salater og tilberedte grøntsager.

Og ja, idag fik vi så vietnamesiske forårsruller. Normalvis bliver vietnamesiske forårsruller herhjemme serveret med tre forskellige slags kødfyld. Rejer, oksekød og kylling tilberedet på forskellige måder, men nu måtte jeg jo finde på en erstatning for kødfyldet.

Man kunne selvfølgelig også sagtens bare servere dem med sprøde grøntsager, urter og dyppelse, men jeg ville gerne finde på noget der kunne give lidt umami i rullerne. 

Da det idag er helligdag her i Tyskland måtte jeg lave fyld ud af hvad vi havde i køleskabet og i potterne på terrassen (jeg havde nemlig ikke lige planlagt aftenens menu igår da der kunne handles). Heldigvis lå vi inde med ret mange lækre ting og masser af grønt. Jeg lavede en hjemmelavet satay sauce ud af karrypasta, kokosmælk, tamari og peanutbutter. Den serverer jeg altid når jeg laver vietnamesiske forårsruller og den smager fantastisk dertil!
Normalt sørger jeg for at have rigeligt med friske urter på bordet så som sød basilikum, mynte og koriander. Det hører sig altså til vietnamesiske forårsruller, men denne gang måtte vi nøjes med mynte som jeg havde på terrassen, og det gik da også lige.

Som proteinfyld, om man vil, der lavede jeg røræg som jeg bagefter vendte i teriyakisauce/-marinade og sorte sesam. Det smagte overraskende godt og jeg savnede virkelig overhovedet ikke kødet. 

I fremtiden kommer vores ugeplan nogenlunde til at se således ud:
Kød fra firbenede dyr (altså såkaldt rødt kød) én gang om ugen, fjerkræ to gange om ugen, fisk to gange om ugen og vegetarisk to gange om ugen. Jeg tror på det er en model vi kan følge på den lange bane og jeg glæder mig virkelig til at kaste mig ud i mange flere velsmagende og sunde vegetarretter. Det er så sjovt at have en ny udfordring i køkkenet!

Men altså til og med søndag er vi vegetarer, men når vi på mandag vågner op i sommerhuset i Rørvig, så er det atter med kød på ugemenuen.


------



Today I made a vegetarian version of the vietnamese spring rolls. Normally I make these with shrimps, beef and chicken but with our new eat-less-meat summer resolution I wanted to try and make them without any meet. Instead I served it with scrambles eggs with teriyaki and black sesame seeds and it really worked out surprisingly well. Yummi! I didn't miss the meat at all.



3 kommentarer:

  1. Jeg kom bare for billederne! Som var smukke som altid!

    SvarSlet
    Svar
    1. Også selvom jeg var lidt sjusket med at få lukket rullerne. Jeg var sulten :-)

      Slet
  2. Det ser lækkert ud - og vietnamesiske ruller ER bare super gode, vi laver dem også af og til...med masser af lækker Soya til dyppelse (mest for morens skyld:-).
    Og jeg tror det er meget sundt med en kød detox engang imellem - vi har egentlig også et princip om, at vi har minimum 1 kødfri dag på madplanen hver uge. Både for sundhedens skyld, men også for økonomiens. Det er godt at spare lid...på flere forskellige fronter :-)
    Kh. Malene

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.