fredag den 17. maj 2013

Borneo III - Water village og gadekøkkener i Sandakan / Water village and street kitchens in Sandakan



På andendagen i Sandakan (efter vi havde været på havnen om morgenen) tog vi ud og så en såkaldt water village - en lille by eller boligområde med huse bygget på pæle i vandet. 
Virkelig fint, farverigt og hyggeligt og slet ikke beskidt og fattigt som jeg havde forestillet mig det. Faktisk blev vi enige om at det nærmest lignede et sted, hvor de mere velhavende mennesker boede. Igen her var folkene bare så søde, venlige og gæstfrie. Ja, det var de virkelig overalt hvor vi kom. På trods af at vi kom vadende der totalt tourist-agtige med vores store kameraer. Vi spurgte dog altid inden vi tog billeder af folk eller deres børn eller hvis vi fotograferede deres hoveddør eller vasketøj (som de syntes var lidt underligt, tror jeg :-)).

Selvom man er i sin fulde ret til at fotografere mennesker, hvis de opholder sig i det offentlige, så er det altså god pli og venlighed lige at spørge først. 
Jeg har selv ved flere lejligheder oplevet med omvendt fortegn hvordan mine lyshårede børn er blevet voldfotograferet helt op i deres ansigter af japanske tourister. Så står de der og knipser løs uden så meget som at kigge på mig som står lige ved siden af med barnet i hånden, og når de så har fået deres shots i kassen, så er de dem der er skredet uden så meget som et ord eller venligt nik eller smil. Det er så uforskammet, synes jeg.

Der kunne også lige blive tid til et besøg i et stort kinesisk tempel, som på grund af det kinesiske nytår var overdådigt pyntet med kulørte papirlamper. Meget meget fint!

Om aftenen tog vi hen og spiste aftensmad sammen med de lokale på et af de mange permanente gadekøkkener der hver dag åbner op ved mørkets frembrud og hvor der steges kylling og fisk så det dufter i miles omkreds. Jeg ELSKER gadekøkkener. Den lugt og atmosfære der er der, er bare indbegrebet af Østen for mig. Mad på pind og grillet fisk en masse. Mums! Det var et af de bedste måltider vi fik på hele turen.


------


On the second day in Sandakan we went to se a water village. So charming and colourful and not at all dirty and poor as I had expected. And again - the people were all so nice and friendly even though we came all touristy with our big cameras. We always asked though before we took someone's picture or took a picture of their frontdoor or something. 

In the evening we went to one of the large street kitchens were all the local people eat. It was some of the best food we had on our intire trip. I just love street kitchens. The smell, the atmospheare, everything.





14 kommentarer:

  1. Dine billeder er virkelig smukke. Breathtaking om du vil.. ;-) Tak for et kig ind i Borneo. Utroligt smukt land!

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak!! Bliver så glad af sådan en kommentar. Tak fordi du gider at følge med og lægge en kommentar :-)

      Slet
  2. Dejlige billeder, og hvor er det godt at høre du har pli omkring det med at "fotofere" i offentlige rum.
    Man bliver vildt forelsket i stederne og de smukke mennesker du viser.

    KH bedstemorkaren

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg svømmer også helt tilbage når jeg kigger på billederne, og alle folkene var bare så søde og smilende :-)
      Tak for din søde kommentar.

      Slet
  3. what a beautiful colourfull pictures! love it.

    SvarSlet
  4. Sikke nogle fantastiske billeder! Farvemættede så man føler, man selv er der. Og sikke dog nogle smukke børn, de laver på Borneo - og de voksne's smil smitter. Naturen er enestående, og man spørger sig selv, hvordan 'folk' dog kan ødelægge det og fratage aber og andre dyr deres levested. Jeg får helt lyst til at pakke rygsækken og drage på eventyr og se det hele med egne øjne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din dejlige kommentar og ja, der var så mange søde og smukke børn og man blev bare så glad af at få deres smil med på vejen hele tiden :-)

      Slet
  5. skolebørnene i uniform, den sovende kat og de kulørte lamper... Jeg er solgt. FLOTTE billeder du har taget!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak! Det gør mig glad :-)

      Slet
  6. Wow! Det er da nogle sindssygt smukke billeder du har taget! Er virkelig imponeret :D
    Smukke omgivelser, mennesker og stemning.
    Kh. Julia

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak, Julia!! Hvor er du sød :-)

      Slet
  7. Your photographs are wonderful and the trip looked amazing !

    SvarSlet
    Svar
    1. Thanks so much. It really was amazing!

      Slet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.