lørdag den 4. maj 2013

Boganmeldelse og en lang snak om kost og madvaner / book review and a long talk about food


Min barndomsveninde Jane Faerber har netop udgivet sin første bog. LCHF - Spis dig mæt og glad.
En virkelig flot bog som udover rigtig god information simpelthen indeholder en masse lækre opskrifter. Inden jeg giver mig i kast med den lovprisning bogen fortjener vil jeg gerne lige berøre emnet diæt/kost/spisevaner lidt.


Jeg deler en masse opskrifter herpå bloggen men jeg skriver sjældent om mine egne kostvaner. Det er nemlig lidt et ømt emne hvis man afviger fra den gængse danske kulhydratrige kost og man bliver nemt stemplet som enten fanatisk eller sær, hvis man ikke spiser den mad man nu samles om til diverse julefrokoster, fødselsdage og andre selskaber. For mit eget vedkommende er der røget en hel masse kulhydrater indenbords på den sociale konto eller for ikke at skulle besvare spørgsmål, hvor svarene alligevel ville give mig en masse løftede øjenbryn. Når jeg har vist opskrifter her på bloggen af en tallerken mad, så har jeg altid puttet den type kulhydrat på tallerknen som jeg havde lavet til ungerne og Bo, og så snart jeg var færdig med at fotografere så røg det af tallerknen igen. Fjollet ikke?
Nu bliver der ikke længere lavet kulhydrater til resten af familien til vores aftensmad, så nu er jeg ligesom ude over det problem og heldigvis har Jane (og Thomas Rode) gjort det meget mere alment acceptabelt at skifte kulhydrater ud med lækre grøntsager, så nu tør jeg godt vise en tallerken aftensmad uden kulhydrater frem uden at være bange for at mine læsere synes der mangler noget på tallerknen.

LCHF (som står for Low Carb High Fat) har jeg levet efter i præcis et år nu. Jeg startede efter mit halvmarthon sidste år.
Jeg har i mange år - helt tilbage til dengang jeg boede i Damark - levet af en kost betående af få kulhydrater. For mange år siden fandt jeg ud af at jeg fik mavesmerter og ubehag ved for mange kornprodukter og jeg har generelt kun spist rugbrød og groft knækbrød de sidste mange år.
Sidste år i maj tog jeg så en beslutning om at prøve at luge helt ud i alle kornprodukter, da jeg stadig døjede med mavesmerter, meget luft i maven og generelt ubehag, og det skulle vise sig at blive vejen frem for mig.


Jeg havde læst om LCHF og var fascineret af tanken om at man "måtte" spise så mange gode ting som jeg virkelig holdt af at spise. Nemlig fløde, fede oste og smør. Alt det der havde været forbudt i flere årtier. På det tidspunkt hvor jeg læste om LCHF for første gang var jeg nogle måneder forinden hoppet på palæo diæten, og det der fik mig til at skabe en kombi af de to, var at jeg netop på LCHF måtte spise de gode oste, som i palæo'ens oprindelige form er "forbudte". 
Når nu jeg skulle vinke farvel til mit elskede knækbrød og min havregrød om morgenen, så var det virkelig en formildende omstændighed at jeg i stedet med god samvittighed kunne spise æg, røget laks, avocado og den slags weekendbrunch agtige sager til morgenmad hver dag. Jeg har alle dage været mest til den salte morgenmad fremfor den søde, så det passede mig glimrende.


Mine mavesmerter forsvandt efter ganske få dage og den dag idag er der ingen tvivl hos mig - alle de undersøgelser jeg har fået hos speciallæger med dertilhørende røntgenfotografering af mine tarme (som absolut hverken er en behagelig eller værdig oplevelse, skulle jeg hilse at sige) har aldrig givet den rigtige diagnose.
Jeg har aldrig fået anden diagnose end irritabel tyktarm. Jeg har fået stukket diagnosen i hånden men har aldrig fået at vide hvad jeg skulle gøre ved det. Jeg husker at der var én læge der sagde at det måske kunne bunde i nogle fødevarer jeg ikke kunne tåle, så jeg kunne prøve at udelukke noget i en periode og se om jeg fik det bedre. Hvad jeg skulle udelukke fik jeg ikke mere hjælp til, og så står man der som 19-årig og synes det måske bliver et lidt for uoverskueligt projekt. Det var først mange år senere - i de glade Kernesund Familie dage - at jeg selv tænkte at det måske kunne være gluten. Fra min første tanke omkring det og til jeg vinkede farvel til de sidste kornprodukter gik der 2-3 år. Det kræver et tilløb og en tilvænning at sige farvel til nogle så fundementale basisvarer som brød, pasta og ris. Også selvom der kun var de grove udgaver tilbage i min kost.

Nu hvor jeg har levet uden i et år, så savner jeg det meget sjældent. Det er slet ikke noget jeg tænker over i min hverdag og her har Jane's blog madbanditten i den grad været et overflødighedshorn af inspiration for mig. Der findes jo nærmest ikke den type kulhydrat der ikke kan erstattes af en grøntsag, og hvor har det bare været fantastisk at kunne lave og servere både lasagne, risotto og pizza uden at få mavepine.
En gigantisk bonus ved det er at opdage at nogle af de retter faktisk smager endnu bedre end de originale. F.eks. har jeg aldrig været den store pastaspiser. Det har ikke sagt mig så meget, så at kunne skifte den kedelige pasta ud med sprøde, sunde og velsmagende grøntsager er da bare så fedt.

Problemet dengang jeg levede både meget kulhydratfattigt men også meget fedtfattigt (for det sagde de kloge jo at man skulle), var at jeg aldrig følte mig sådan rigtig mæt, og det er netop dette Jane så fint forklarer i sin bog. Hvordan fedtet i denne måde at spise på jo netop er det der skal mætte og give energi istedet for kulhydraterne.

Janes bog er generelt spækket med god information og den forklarer uden at være belærende. Jane's viden er bygget om omkring meget grundig research sammen med hendes egen historie og erfaringer, og hun gør hele tiden meget ud af at fortælle at hvad der indefor LCHF virker for hende ikke nødvendigvis virker for andre, og at man kan justere så man i sin egen krop får det bedste ud af det. Det synes jeg er ganske befriende. Der er ikke en endegyldig facitliste men der er masser af guidelines og underbygget viden.

Udover at jeg må spise en masse fed ost, så er det jeg elsker mest ved LCHF at det er en kost der består af gode rene råvarer. Ingen tilsætningsstoffer og sukker og ingen mærkelige kosttilskud man skal supplere kosten med. Ren mad, rigtig mad, masser af sundhed og et stabilt blodsukker.

Jeg har fundet den balance der virker for mig. Jeg har aldrig været god til at holde mig til regler og sådan har det også altid været med mad. Jeg elsker mad, så jeg mister livskvalitet hvis jeg skal give afkald på for mange ting. Min daglige normale kost er en ren LCHF og palæo kost, og jeg savner vitterligt intet, men får jeg lyst til kage (hvilket ikke sker særlig tit) så spiser jeg sgu en kage. En RIGTIG kage! Det virker for mig. Hvis jeg nu havde været en person der havde lyst til kage på ugentlig basis, så havde jeg nok i højere grad haft et behov for at kaste mig ud i alle de lækre sukkerfrie kageopkskrifter der findes, men når det nu kun er en gang imellem, så spiser jeg altså the real deal. Jeg er helt enormt smagsbevidst og har jeg købt mig en kage eller noget andet kulhydrat- eller sukkersnask, så skal det dælme også give mig et øjebliks pure pleasure. Ellers er det ikke mavepinen værd, og hvis ikke det smager, så lader jeg det stå. Jeg nupper gerne lidt mavepine for en fantastisk kage ligesom jeg også nupper en sjov aften med vin og bobler og tager hovedpinen med dagen efter.

Men altså, det fedeste (hø hø) ved LCHF er at jeg stadig kan smovse i min yndlingsdessert uden at skulle have et øjebliks dårlig samvittighed. Jeg vil nemlig til hver en tid vælge en ostetallerken fremfor en sød dessert.

Og nu til opskrifterne i bogen. Åh, mums altså!! Der er så mange mundvandsfremkaldende billeder at man slet ikke ved hvor man skal starte. Så mange af de opskrifter vækker min nysgerrighed på smag og giver mig lyst til at gå i køkkenet. Jeg har haft bogen i 7 dage nu, og jeg har allerede været igennem en god håndfuld opskrifter, og jeg må sige at jeg er ovenud begejstret. Så meget smag og lækkerhed!


Blomkålsrisotto - holy moly den smagte godt! Risotto er en af mine livretter, og en ret jeg spiser når jeg skal synde med kulhydraterne, så derfor var jeg virkelig spændt på denne udgave hvor blomkål har erstattet risen. Det er ikke heelt det samme, men det er virkelig en god ret! Jeg skal helt sikkert afprøve den med forskelige ingredienser fremover.


Bacon burger lavet med grøntsagsfladbrød som underbolle og ostepandekage som overbolle og så er den snasket godt til med urtecreme. Arhmen altså - så godt!


Minipizzaer med ostebund. Ja, jeg er jo mega ostefan og disse har jeg faktisk lavet to gange på en uge!



Grøntsagsfladbrød som jeg brugte til burgeren, og som jeg også har brugt som brød med pålæg på. Virkelig lækre og virkelig nemme at lave.


Udover det viste, så har jeg også afprøvet (men ikke fotograferet) melanzanen med bønnefritterne (som - og jeg sværger - smager som rigtige pomfritter). En stor vinder hos hele familien. Alfred opdagede faktisk slet ikke at det ikke var rigtige pomfritter. Han sad bare og råbte på flere fritter hele tiden imens han guffede melanzanen i sig, som var det hans livret lasagne.

Både Bo og jeg har siddet og savlet over bogen og vi har hver især udset os de næste opskrifter der skal afprøves. Jeg er ret så lun på Kylling i cremet peanutsauce, ostetærte med tammamsalat, indisk simreret og chicken'n'chips med rodfritter og ærtemos. Kyllingestykker paneret i flæskesværd. Det lyder jo så over-the-top lækkert, at det simpelthen skal prøves.
Bo har udset sig æggesalat, thai-fiskedeller, madpandekager med asiatisk fyld og panna cotta'en (han er nemlig til de søde desserter), og jeg kan slet ikke vente med at afprøve alle de lækre lækre opskrifter. 

Tak Jane, fordi du er så sej og klog og dygtig! Og smuk og sød!


------


I just made a book review of a new LCHF (low carb high fat) cookbook just published in Denmark. The recipies are all so good! Sorry for not translating the whole text. Feel free to use the translate button. You find it in the side menu.
If you wish to read more about LCHF you can check out this link.








27 kommentarer:

  1. Super indlæg Ulla. Der er så mange ting i det du skriver som jeg genkender og er helt enig i. Mest af alt er jeg bare så glad for at have "opdaget" LCHF. Tror nok det er noget af det bedste jeg har gjort for mig selv i rigtig mange år. Som du også nævner, synes jeg næsten det sværeste er, at undgå kulhydrater i forbindelse med sociale arrangementer. Jeg er meget en pleaser og bange for at fornærme nogen, hvis jeg ikke spiser det der bliver serveret. Det er en on-going arbejdsproces for mig lige nu, men mon ikke det bliver nemmere med tiden? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fedt at du trives så godt med LCHF, Mie! Jamen, det er jo bare virkelig en lækker kost at leve på. Fuld af god smag og sundhed. Ja, det med de sociale arrangementer er jo altid svært, men omvendt synes jeg heller ikke man skal derhen hvor man har sin egen mad med i en lille boks. Det bliver for sært :-) En god middelvej, hvor man måske lærer at sige nej tak til den ugentlige/daglige kage på arbejdet men hvor man godt kan nyde en middag hos gode venner uden at skulle tænke på hvor mange kornprodukter der mon er brugt :)

      Slet
  2. Arh men jeg kan næsten ikke være i min egen krop lige nu! Tusind, tusind tak for de flotte ord. Mit ønske har virkelig været at lave en "hverdagsbog", som man faktisk kan bruge, og det glæder mig at høre fra så mange sider, at folk sgu både har læst, hvad jeg har skrevet og også kaster sig ud i opskrifterne. Mit hjerte brister af stolthed. Tak <3

    Og rigtig interessant at læse om din vej mod LCHF. Jeg tror rigtig mange kan genkende sig selv i den historie. Og en af grundene til at LCHF er blevet så populært er jo netop, at det dels er til at leve med på den lange bane, og dels at man virkelig får det så meget bedre af det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Arhmen, du fortjener jo bare al den ros du får, Jane! Det er så umådelg fedt at LCHF nu for alvor er kommet på det danske landkort. Takket være dig! :-)

      Slet
  3. Jeg er helt og aldeles enig - LCHF er genialt, og det eneste "problem" ved det for mig er også, når det kommer til de sociale sammenhænge og så den dér følelse af, at det er "forkert" i forhold til den normale danske kostsammensætning. Men jeg bliver hele tiden bedre og bedre til at ignorere dét og i stedet tænke på, hvor godt det får mig til at have det. Så kan det vel i virkeligheden være ligemeget hvad andre tænker om ens tallerken?! :D Og så er jeg desuden også ret vild med Janes bog - og forresten, hvis du mangler en god idé til risottofyldet næste gang er grønne asparges og rejer fantastisk deri - just saying ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh, det lyder godt nok også som en vinder! Det må prøves næste gang. Eeeelsker grønne asparges! :-)

      Slet
  4. Interessant læsning. Jeg har PCO (fik det konstateret i 2009) og dengang var det ikke så hipt som det er nu at leve LCHF, så jeg mødte da også en hel del skeptikere, da jeg droppede kartofler, ris, alt brød borset fra knækbrød lavet af rugmel, varmebehandlede rodfrugter, pasta og sukker. Jeg levede virkelig stramt efter det i 10 måneder i håbet om en graviditet (desværre uden held) og har efterfølgende slækket lidt på det. Nu lever jeg efter det til mine måltider, men får jeg lyst til et stykke chokolade eller kage, så tillader jeg også det. Jeg valgte at være ligeglad med hvad andre tænkte om mig i sociale sammenhænge - ønsket om en graviditet var væsentlig større end bekymringerne om hvad andre mon tænkte, når jeg ikke tog en bolle til en fødselsdag:-)
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Gudskelov er det netop blevet meget mere acceptabelt at takke nej til kornprodukter. Det kan jeg klart også selv mærke, og ja, selvfølgelig er det ønsket om et barn der vejer tungest og i din situation er det jo også mere end en gang mavepine der bliver gamblet med, hvis ikke man holder den stramme linie.
      Jeg gør ligesom dig. Måltiderne er LCHF men der er stadig plads til afvigelser i ny og næ :)

      Slet
  5. Interessant indlæg Ulla!
    Det hele får mig til at tænke, hvordan det kan være at der går næsten 1 million mennesker rundt i Danmark med type 1, 1,5 eller 2 diabetes incl. dem med forstadie hertil. "Fejlen" er nok at finde i kosten, som desværre hos de fleste er livsstilsbetinget - det hele skal gå hurtigt, vores tid er kostbar og her bliver kosten desværre prioriteret lavt hos rigtig mange danskere.
    Jeg har fundet en kæreste som i den grad går op i kost og hvordan den kommer fra jord til bord uden at belaste, hvor den ikke skal belaste. Det er en kæmpe inspiration for mig og jeg slubrer hans viden og passion om emnet i mig - og nyder godt af hans mad!
    Jeg var, ligesom jeg er med alt nyt en smule skeptisk, da jeg hørte om LCHF. (Kernesund Familie viste sig jo ikke at være helt så sund endda. Med Stenalderkosten det samme - som én udtalte er der jo en grund til at vi er rykket videre fra dengang osv osv) Men dit indlæg har givet mig blod på tanden, og det hele giver rigtig god mening! - så tror nu nok, at sømanden får sig en bette bog indenfor nærmeste fremtid.

    Kram herfra

    PS: Iøvrigt nogle røv lækre billeder af dine smukke retter!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det bare fedt at Thomas går så meget op i mad. Det er jo også nogle voldsomt lækre steder han tager dig med hen at spise. Sidder jo altid og savler over dine madbilleder når I er ude at spise :-)
      Når han går op i "ren" mad og gode råvarer, så tror jeg bestemt denne bog er noget for ham. Og hvis du forærer ham den, så er det jo også en slags gave til dig selv med alle de gode retter der kommer til at blive serveret for dig :-)

      Slet
  6. Mangler alt for meget for at nå dertil hvor jeg kan finde ud af hvad der virker, er sukkertørstig og for tyk, men de ting jeg prøver emd at indtage færre kal end jeg bruger er ikke rigtig lykkede og jeg lider som dig af en sart mave og har nogle sygdomme bag mig, der ikke ligefrem gør det nemmere at tabe sig og så blokerer mit hoved rigtig meget, det er SÅ svært!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kender udemærket følelsen af at være i sukkertrangens vold og det er så svært at komme ud af. Jeg vil virkelig opfordre dig til at prøve LCHF. Inde på Jane's blog - madbanditten.dk - er der så mange gode råd til at komme sukkertrangen til livs og til at vænne sig af med de mange kulhydrater.

      Slet
  7. Tenna - Fru Stockfleth4. maj 2013 kl. 17.48

    Virkelig interessant LCHF. Har altid fuldt med i dine mange opskrifter og indlæg, med stor beundring og interesse. Har også lavet flere af dine opskrifter - og du er super god til at finde på og formidle.

    Kunne selv godt tænke mig at blive bedre til Palæo og/eller LCHF. Men jeg har (måske, forhåbentligt) fået det indtryk af det godt kan tage lidt tid at forbedrede/tilberede maden???

    Vi har 3 småbørn i husstanden, har fudltidsjob, og børnene en masse aktiviteter i dagligdagen, en mand med +37 timers job og som træner til Iron man - og selv har jeg lige gennemført Berlin Halvbmaraton - så vi træner og spiser relativt sundt. Meen, i den travle hverdag, virker det lige lidt uoverskueligt at kaste mig ud i måltider der tager +30 minutter at forberede. Vi spiser sund mad, men det kunne helt sikkert blive bedre og jeg syntes det er interessant at skære kulhydraterne væk.

    Så derfor er jeg meget interesseret i at høre mere om tidsforbruget ved tilberedning af div. opskrifter og i det hele taget hvad det vil sige at leve efter LCHF princippet i forhold til en travl hverdag....

    Og hvordan hænger de manglende kulhydrater sammen med træning (som din mand jo også bruger mange kræfter på) ? Kan de så undværes??? (det virker jo sådan :-), men hvis du kan fortælle lidt mere om det og de overvejelser I måske har gjort, kunne det være spændende...)

    Skal helt sikkert kigge nærmere på LCHF bogen, er meget imponeret og nysgerrig på konceptet.

    Tak for et godt indlæg...

    Kh, Tenna

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bruger en halv til en hel time om dagen på madlavning, og jeg synes faktisk ikke det tager længere tid at lave mad efter LCHF i forhold til traditionel kulhydratrig mad. Ofte får vi bare et stykke stegt kød eller fisk med en eller to salater eller grøntsagsretter til, og det tager ikke mig meget længere tid at lave en salat eller stege lidt grøntsager på panden end det tager at koge en pose pasta.
      Jeg skal nok prøve at vise lidt nemme LCHF hverdagsretter frem herpå bloggen. Der er også mange nemme og hurtige retter i Jane's bog :-)

      Mht. kulhydrater og fysisk aktivitet, så lever Bo ikke uden kulhydrater. Det er blot til vores aftenmåltid at der aldrig indgår kornprodukter eller stivelse. Jeg er ikke af den overbevistning at mine børn skal leve efter LCHF, men jeg prøver at begrænse deres kulhydratindtag som børn ofte får rigtig meget af. De kulhydrater de før fik serveret til aftensmad (og selv inden jeg selv gik helt væk fra kornprodukter var det slet ikke hver dag) de er nu erstatte af grøntsager, og det er jo helt sikkert meget sundere for dem.
      De får så rigeligt dækket deres kulhydratbehov med deres havregrød om morgenen og deres frokost i børnehaven og skolen. Begge steder får de varm mad serveret og der indgår altid enten pasta, ris eller kartofler.

      Bo har aldrig haft det store behov for hverken kartofler, pasta eller ris. Han er meget mere til grøntsager, så derfor har vi alle dage lavet minimum to forskellige slags grøntsagstilbehør til vores aftensmad, og har tidligere også ofte undladt at lave enten ris, pasta eller kartofler til vores aftensmåltider. Derfor var springet ikke så stort, da vi blev enige om helt at udelukke de ting fra vores aftensmad.

      Brød derimod er nok aldrig noget jeg får Bo til at stoppe med at spise, og det har jeg overhovedet heller ikke noget behov for. Han elsker (groft) brød og i og med han træner så intensivt, så tror jeg heller ikke det ville være givtigt for ham at droppe kulhydrater helt.

      Håber det gav dig lidt svar på nogle af dine spørgsmål :-)

      Slet
  8. Dejlig mad på billederne. Jeg elsker mad og vi bruger meget tid og mange penge på det i vores familie. Jeg er af den mening at kulhydrater også er godt for rigtig mange mennesker, hvis det er lødige kulhydrater (der er jo en del kulhydrater i grøntsager fx ;-))- også fra fx meltyper som emmer, boghvede, kamut osv. Jeg tror mange børn har rigtig godt af groft brød, brune og røde ris, qionoa osv. - jeg løber selv marathon og kan klart mærke forskel, hvis ikke jeg har fået nogle af de gode kulhydrater, men i stedet for meget godt fedt eller for meget protein. Jeg tror alle mennesker er forskellige og jeg er ikke tilhænger af EEN måde for alle.

    Jeg er rigtig glad for madbanditten og Janes bog - SÅ dejlige opskrifter - men spiser gerne fx kartofler i små mængder ....

    For mig er noget af det vigtigste at det er økologisk og der er dyrevelfærd bag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Økologi og dyrevælfærd er også en kæmpe faktor hjemme hos os. Vi køber så godt som 100% økologisk og er generelt bare enormt kvalitets- og miljøbevidste, når det kommer til fødevarer.

      Se mit svar til Tenna lige ovenfor. Der forklarer jeg lidt om fysisk aktivitet og kulhydrater, og ja, der er bestemt forskel på folk og hvad man har brug for. Jeg løb selv halvmaraton sidste år og løbetrænede intensivt i en lang periode op til. Jeg spiste ikke flere kulhydater end jeg plejede og havde aldrig noget problem. Heller ikke når jeg var ude på de længere træningsture på 12-15 km.

      På dagen for selve marathon'et der gik det også super. Jeg nåede dog en mur ved 16-17 km., hvor mine ben blev lidt tunge. Jeg havde sådan en iso gel (sukker i geleform) med mig og den indtog jeg på det tidspunkt og med det samme kune jeg mærke at jeg fik ny energi. Så ja, der er bestemt tilfælde hvor sukker og kulhydrater er godt :-)
      Som skrevet ovenfor så har min mand (som er prof. fodboldspiller) også brug for sine kulhydrater og han spiser dem mest i form af godt groft brød.

      Jeg selv er også ret aktiv (dog slet ikke i samme målestok selvfølgelig) og har på en LCHF kost rigeligt med kræfter og energi til både styrketræning, pilates, yoga og løbetræning :-)

      Slet
  9. VIrkelig interessant indlæg! Jeg synes, det, du beskriver, ang. sociale sammenhænge er rigtig interessant, fordi jeg faktisk nogle gange har den modsatte oplevelse - folk (mest kvinder på min alder - ikke mine forældres eller bedsteforældres generation) undres, når jeg siger, jeg ikke har lyst til at skære ned på kulhydraterne eller undgå dem - jeg forsøgte engang i en længere periode og det fungerede slet ikke for mig. Derfor sørger jeg nu for, at dem jeg får, (primært) er grove og gode - det fungerer for mig og det har jeg flere veninder, der slet ikke kan forstå, for efter deres mening er kulhydrater i form af brød, pasta, ris osv. noget, de forsøger at undgå og som man generelt bør undgå. Det, er måske det, jeg ofte synes, er sværest med de her ting omkring kost - det virker ofte som om, at når folk finder det rigtige for dem, så har de en tendens (nok ubevidst og det gælder selvfølgelig ikke alle) til at tænke at det nok også er det bedste for andre...det er lidt ærgerligt, synes jeg. Jeg må lige pointere, at det slet ikke er sådan jeg læser dette indlæg, det er blot en interessant observation fra min hverdag ang. kost og kostvaner. Det, der efterhånden er blevet vigtigst for mig, er at undgå færdiglavet mad - alt, hvad jeg kan finde ud af og kan nå at lave selv, laver jeg selv - det virker for mig. Fedt at det her er det, der virker for dig! Ved ikke om kommentaren kan bruges til noget, men fik lyst til at skrive om mine oplevelser :-). Og i øvrigt ser retterne vildt lækre ud - tror godt, jeg kunne finde på at prøve dem, for har bestemt heller ikke en ide om at jeg SKAL have kulhydrater. Tak for en god blog.
    Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Alle kommentarer jeg får kan jeg skam bruge til noget :-)

      Det er sjovt at høre det sociale "spiseproblem" oplevet med omvendt fortegn. Det har jeg egentlig slet ikke tænkt på kunne være tilfældet. Nok fordi jeg aldrig selv kunne drømme om at blande mig i hvad andre folk har lyst til at spise, men ja selvfølgelig kan det jo også gå i den anden retning.

      Som jeg også har skrevet i et par andre kommentarer, så spiser min mand stadig brød og kulhydrater fordi det er hvad der fungere for ham, og det har jeg bestemt intet behov for at ændre på. Vi er begge meget kvalitetsbevidste, og vi har stadig størstedelen af vores madvaner tilfælles, så det er slet intet problem herhjemme :-)



      Slet
  10. Et virkeligt spændende indlæg, Ulla. Og en bog jeg skal have set nærmere på. Vores kost kunne godt trænge til en gennemgang, og jeg synes, at LCHF lyder fornuftigt. Men jeg elsker brød og nye kartofler, så det vil jeg ikke undvære (men det betyder jo ikke, at det er det eneste, jeg skal leve af :-) ). Jeg er vokset op i en familie, hvor der ofte var flødesovs på bordet. Og det har jeg selv holdt fast i. Sammen med smør og fede oste, for det er noget af det bedste i verden. ;-) Men vi skal have nogle flere grøntsager ind, og jeg mangler gode ideer, og der kan jeg se, at Jane's bog kan hjælpe mig. For nøj, hvor lyder det (og ser!) lækkert ud!! Jeg tror, hun har fat i den lange ende - at inspirere og give information, og så må vi selv finde ud af, hvad der passer til os. Tak Ulla, skriv gerne flere indlæg af den slags. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen altså, opskrifter spækket med fløde og fedeoste og smør OG grøntsager. Den er bare en vinder den bog, det kan jeg godt sige dig! :-)

      Slet
  11. Dejligt indlæg Ulla. Virkelig!!
    Jeg har desværre ikke fået fingre i Janes bog endnu, men det skal jeg helt sikkert have - men indtil da, har jeg benyttet mig flittigt at hendes mange dejlige opskrifter på Madbanditten (men der ER nu bare noget ved en lækker, ny bog ik - duften og følelsen af nye uberørte sider...eller er det bare mig der er lidt freaky?!?!? :-)

    Hvor er det dejligt at læse din beregning og jeg synes det er så fint at du øser ud af din egen erfaring, som jo egentlig er noget ret privat - sejt at du deler det, synes jeg!

    Vi er i gang med de små bitte skridt imod en god og ordentlig kost igen, vi var eller så godt i gang...så kom påsken, med alt dens forbandede chokolade og ødelagde fuldstændig ½ års godt kost-arbejde (....eller også ødelagde vi det selv...men det er bare så meget nemmere at skyde skylden på chokolade!) Og siden påske har vi bare spist for dårligt, slet og ret.

    Men der er sket noget indenfor den seneste uges tid, noget ændrer sig igen i den rigtige retning. Vi tager små skridt, men lysten og motivationen er der og så er vi da på vej. Så bedre kost er på vej ind sammen med mere motion - og det er bl.a. inspireret af dejlige gæve kvinder som Jane og dig Ulla :-)

    TAK for det.

    Kærligst Malene

    SvarSlet
  12. Hej Ulla,

    Jeg har fulgt din blog længe og synes altid du disker op med gode retter og i øvrigt masser af inspiration :-)
    Jeg har selv lige startet en blog om ændring af livsstil (kost, motion osv.), så jeg blev så glad da jeg læste dit indlæg/ anmeldelse af kogebogen, for det er netop den slags mad (med få eller ingen kulhydrater) jeg også er i færd med at skifte over til. Det ser ud til at være nogle super lækre retter og jeg må helt sikkert have fat i den bog og prøve retterne af så snart jeg er på den anden side af min kur :-)

    Maggie

    SvarSlet
  13. Det er lidt sjovt at du har synes det var "flovt" at vise du ikke spiser kulhydrater, da jeg netop synes at det er blevet den største synd i verden og ville være "flov" over at vise når jeg spiser krid hvis pasta :) Jeg må have fat den bog. Jeg har også haft problemer med maven som dig og fandt også ud af at det hele gik meget bedre med mindre kulhydrater. Mit problem er dog at jeg eeeelllsker pasta (hvid pasta) og søde sager. Men jeg var faktisk blevet rigtig god til netop at spise grønsager i stedet, eller i hvert fald mere grønsager og mindre kulhydrater og havde det rigtig godt. Men da jeg så blev gravid for 41 uger siden (6 dage over i dag :)) kunne jeg bare ikke holde mig fra alt det dårlige. MEN, nu føder jeg jo snart og er helt klar på en mere LCHF kost og mangler helt klart inspiration. Også når der skal laves mad til mand og børn, som er til god gammeldaws kost..... Tak for godt tip. Jeg må i boghandlen :)

    SvarSlet
  14. Tak for rigtig god inspiration. Jeg har som dig måske irritabel tyktarm og har også været gennem mange undersøgelser. Jeg er aldrig helt kommet så langt som du ift. at opgive kornprodukter for jeg elsker dem, men når man så også forguder de råvarer du nævner som er tilladte i LCHF så er det måske forsøget værd :-)

    SvarSlet
  15. Tak for dejlig inspiration!
    Jeg har lige bestilt bogen og ser frem til den kommer :D

    - Camilla

    SvarSlet
  16. Tak for indput! Har netop købt bogen, og glæder mig til at se hvilken forskel LCHF kosten har for mig:)

    God dag -
    Johanne

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.