mandag den 8. april 2013

Run Birdie, run!


Tog denne billedserie af Bertram igår, og jeg er fuldstændig vild med den. Glæden i hans ansigt og den energi sådan en lille menneskekrop kan rumme er bare fantastisk. Elsker bare at børn bruger hele kroppen, når de skal spurte. Man kan bare se at kroppen er lavet til at blive brugt og bevæget, og børn bliver bare så meget mere afbalancerede af at få brugt en masse energi og få noget frisk luft og bevægelse i kroppen. 
Især drengebørn har et stort behov for bevægelse. Hvis testosteronen ikke kan blive brugt på en konstruktiv måde så koger den over inden i de små kroppe og bliver til den uhensigtsmæssige vilde drenge opførsel som så mange pigemødre ofte bliver så chokerede over og i deres stille sind tænker "godt jeg har fået piger". 
Drenge er vilde og de har en masse energi der skal ud, så der er kun én ting at gøre. Hjælpe dem med at få det ud på den rigtige og sunde måde, så deres vildskab ikke bliver til uroligheder og fejlagtigt bedømt uopdragenhed.


------


Yesterday I took these pictures of Birdie and I just love them. I love how children use their whole body when they sprint. These pictures simply just show the essence of being a boy. Boys just have so much energi and they need to get it out of their bodies. Sports and physical activity everyday is just so important in order for their tiny heads not to boil over. 


26 kommentarer:

  1. Ha ha - jeg sad og kiggede her med ungerne og så siger Thore "Mor, hvad laver jeg her?" og Asta peger og siger "Thore!" ;) Husker at du sagde du havde oplevet det samme med Bertram - det er altså lidt sjovt :)

    Herlige billeder af din skønne mellemste dreng!

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, det er simpelthen for sjovt :-)
      Men de er virkelig også meget samme type rent udseendemæssigt :-)

      Slet
  2. Fantastiske billeder, der i den grad viser, at kroppen sagtens kan tåle at blive brugt.

    Fornuftigt skrevet mht. drenge conta piger; drengene har bare behov for at "knalde ud", give den gas og være i bevægelse. Hvor har vi dog tit "fået blikket", når drengene løber rundt med bolde, hockystave og gang i den. Men ja, du skriver det selv, hvis de ikke får lov, så er konsekvensen uhensigtsmæssig opførelse. Så heller komme af med al energien på den fede måde :-)

    God dag med knald på;
    Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er simpelthen bare krudt i røven på de drengebørn, og man må desværre tåle lidt blikke ind imellem :-)

      Slet
  3. Det er en vildt fed billedserie - især hvis man trykker 'page down', så løber han hen over skærmen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er nemlig rigtig sjovt at man kan få ham til at løbe på skærmen :-)

      Slet
  4. Så sandt så sandt, siger en pigemor. Har to MEGET forskellige piger. Den ene er fuld af lopper. Sidder aldrig stille på stolen, står og hopper mens hun fortæller og er fuld af energi og krudt der hver dag skal brændes af!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen, ligesom der findes rolige drenge så findes der selvfølgelig også piger med krudt i røven. Vi har selv et par stykker i vennekredsen og vores drenge forguder de piger!! :-)

      Slet
  5. Så sandt så sandt, siger en pigemor. Har to MEGET forskellige piger. Den ene er fuld af lopper. Sidder aldrig stille på stolen, står og hopper mens hun fortæller og er fuld af energi og krudt der hver dag skal brændes af!

    SvarSlet
  6. Rigtig lækre billeder:-) Her er det vores datter der har mest krudt i rumpen og som bliver ret ustyrlig hvis der ikke sker noget.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de piger findes der jo også ligesom der også findes helt rolige drenge. Mine egne drenge de elsker piger med krudt i rumpetten. Jeg kan se de bliver sådan lidt betaget :-)

      Slet
  7. Sikke en fantastisk billedserie! Utrolige ansigtsudtryk.. Han er altså skøn;)
    Dejlig dag til dig.
    KH Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, søde Anne!
      Ja, han elsker bare at få en lille løbeudfordring :-)

      Slet
  8. Skøøøøøøøøønt
    Kh V

    SvarSlet
  9. Godt skrevet og smukke billeder. Jeg har selv en pige på 4 1/2 der da er meget aktiv, men nu har jeg fået en dreng. Og selvom han kun er 6 mdr, så er hans krop igang 24/7. Han skal tumles og bruges hele dagen, for ikke at have uro om natten. Der kan man virkelig mærke forskellen. Han er bygget på en helt anden måde, og kroppen skal bruges helt vildt for at brænde energien af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er virkelig noget om det. Jeg kan også se det når vi har venner på besøg med pigebørn. Så virker vores drenge helt vilde og ustyrlige i forhold til - selv på de rolige dage Hahaha :-)

      Slet
  10. Fantastisk billed serie, og godt skrevet, jeg er helt enig med dig. Jeg får næsten lyst til at klippe teksten ud og hænge den på opslagtavlen i vores personale stue i børnehaven :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih, det gør mig da rigtig glad!! Det vil jeg da bare være beæret over og jeg bliver bare SÅ glad når pædagoger og lærere også kan rumme de vilde og til tider lidt ukoncentrerede drenge :)

      Slet
  11. Fantastiske billeder. Du har bare de skønneste 3 drenge :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih, tusind tak!! Det var da virkelig en dejlig kommentar :-)

      Slet
  12. Når man ser hans glade ansigt, kan man da ikke andet end at stille sig op med åbne arme og tage imod med en svingtur, når han når 'i mål'. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det har du da helt ret i. Det fik han dog ikke denne gang, da jeg jo skulle passe på det dyre kameraudstyr og 23 kilo er også ved at være lige lovligt tungt for mig at svinge rundt :-)

      Slet
    2. Du må starte lidt vægttrænning, Ulla. Han skal da ikke snydes for en svingtur (men jeg kan altså heller ikke løfte min 6-årige ret længe ad gangen - hans 9-årige søster går det nemmere med, for hun 'hjælper til' på en anden måde). ;-) Og så kan jeg godt mærke, at jeg ikke længere bærer rundt på små børn. Man er jo bomstærk med en baby/toddler på armen nærmest konstant, for hvis det ikke var den ene, så var det den anden, der ville "oooop, moar". :-)

      Slet
  13. Herlige billeder Ulla - han er da bare en glad og skøn dreng at se på!
    Og du rammer altså lige i hjertekulen hos mig, med din beskrivelse af drengenes energi og måden man bør hjælpe dem til at få den ud af kroppen på en god måde - netop for at undgå, at andre ser ens skønne unger som uopdragne. Vi tumler meget med den udfordring lige for tiden, særligt med Oscar...både her og i børnehaven. Og mere end vi ville ønske...så din beskrivelse af "drenge-energien" er bare spot on. I hvertfald for mig :-)
    /Malene

    SvarSlet
  14. Super skøn billede-serie! Pictures speak louder than words.

    ...og så alligevel, AMEN - har jeg lyst til at sige ;) eller rettere skrive.

    Jeg er (også) mor til 3 drenge, og de kræver bare lidt ekstra 'luftning' indimellem. Blikkene må man tage med ;) Det er ikke rocket science - men det er der desværre nogle ældre pædagog-damer der ikke altid forstår, suk. Hurra for gode og seje SFO 'drenge'-pædagoger, der gider at give den gas med drengene.

    Weekendhilsen fra Aarhus :)

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.