onsdag den 10. april 2013

Opskrift (eller noget der ligner) på lakridskuglerne



Der var et par stykker af jer der igår spurgte efter en opskrift på de lakridskugler jeg viste et billede af i mit Bits & Pieces indlæg.

Jeg vil da gerne forsøge at give jer en opskrift. De er dog (som det så ofte før er sket i mit køkken) lavet på slump. Når jeg skal lave kugler af den ene aller anden art, så er det bare noget med at tage hvad jeg har i køkkenskabene af tørret frugt, nødder osv, og så smage mig frem henad vejen.

Selvom dadler er de flestes foretrukne tørrede frugt i det sukkerfrie køkken, så bliver det altså aldrig rigtig min favorit. Den er ligesom lidt for sød uden rigtig at kunne andet. På andenpladsen kommer figenen nok, og den giver jeg heller ikke særlig meget opmærksomhed (kun i frisk form i det salte køkken).

Jeg er mere vild med de tørrede frugter der har lidt syrlighed i sig så som aprikoser og svesker, så det er som oftest dem, sammen med rosiner, jeg bruger når jeg skal lave kugler.

Dette var mit første forsøg ud i lakridskugler og de blev helt seriøst MEGA gode! De smagte af kattepoter - I ved, dem fra Katjes i de orange poser (yndlingslakrids).

Nå, men de er som sagt lavet på slump, men jeg vil prøve at skrive hvad jeg brugte. Jeg vil på forhånd gerne undskylde den lange ingrediensliste. Jeg har utroligt mange ting i mine køkkenskabe, så der ryger ofte ret meget forskelligt i :-)


Her er hvad jeg ifølge min hukommelse (og de få noter jeg tog) puttede i:

100 gram svesker
100 gram rosiner
100 gram kokosmel
2 spsk. fiberrigt kokosmel (det der er fint som mel i strukturen. Erstat evt. med mere alm. kokosmel)
2 spsk. lucuma frugt pulver fra The Raw Chocolate Company (superfood som man måske ikke lige ligger inde med. Kan udelades)
60 gram mandler (jeg havde noget groft mandelmel, så det brugte jeg)
60 gram hasselnødder (igen her havde jeg nogle malede af slagsen)
En lille håndfuld tørrede tranebær (endnu en tørret ting med god syre)
20 gram usødet kakaopulver (gerne en god raw version)
Saften fra en halv appelsin
En moden banan
1 spsk. olivenolie
En knivspids salt
Fint lakridspulver fra Johan Bülow (til at trille kuglerne i)

Miks alle ingredienserne undtagen lakridspulveret sammen i en foodprocessor. Hvis konsistensen er for fast, så tilsæt lidt mere appelsinsaft eller olie.

Stil massen på køl en times tid og form derefter kugler og tril dem i lakridspulveret. Jeg skal lige sige at kuglerne altså ikke bliver ved med at se sådan ud som på billedet, så fortvivl ikke når de efter kort tid bliver helt sorte.
Lakridspulveret bliver nemlig "vådt" når det kommer på kuglerne og smelter til en klistret lakridsoverflade. Det har intet at sige for smagen, men de skal opbevares i en plastbøtte i lag og med bagepapir imellem lagene, så de ikke klistrer sammen. Opbevar på køl.

De smager dejligt meget af lakrids, men næste gang tror jeg faktisk jeg vil give dem lidt lakridspulver i selve massen også. Jeg er bare en lakridstosse, der slet ikke kan få nok :-)


------

Yesterday a couple of you asked about a recipe for the homemade licorice snack I showed in my Bits & Pieces post. They are absolutely delicious but only for us Scandinavian black-licorice-eating people, I guess :-)






5 kommentarer:

  1. Åh, der døde jeg lige lidt. Jeg kan simpelthen ikke få lakridspulver nok ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Heller ikke mig! Bo er ikke vild med det og hader når jeg lige har fyret en skefuld i vores smoothies :-)

      Slet
  2. De lyder lækre....mon ikke man kan snige lidt lakridssirup ned i dem. (det er nemlig hvad der står i mit skab)

    SvarSlet
  3. De ser nemlig helt vildt lækre ud, og jeg sad og savlede over billedet allerede første gang jeg så det, og nu er jeg da helt sikker på, at jeg bare må prøve at lave dem!

    SvarSlet
  4. MUMS :) dem skal jeg helt sikkert prøve at lave. Iøvrigt har du en riiiigtig fin blog, jeg bliver godt humør af at sidde og læse ;) Du er velkommen til at kigge forbi min blog arasgreb.blogspot.dk

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.