onsdag den 3. april 2013

Cambodiansk mangosalat / Cambodian mango salad


For et par uger siden fik jeg denne lækre og simple salat serveret hos en veninde der i december var på ferie i Cambodia. Derovre bliver den serveret i store mængder ved gadekøkkenerner.

Det var kærlighed ved føste mundfuld og jeg har lavet den en del gange siden. Den eneste udfordring ved denne salat er at den skal laves af umodne mangoer, og hvor jeg før kendskabet til denne salat altid var på jagt efter modne mangoer men kun kunne finde umodne, er det andet nu tilfældet.

Salaten bliver nemlig så lækker med de grønne sprøde mangoer.

Du skal bruge:

1 grøn umoden mango
Frisk el. tørret chili efter smag
2 spsk. lime- eller citronsaft (eller fishsauce hvis man har)
En halv tsk. salt 
En halv tsk. palmesukker eller rørsukker

Skær mangoen i skiver eller riv den på rivehjernet og bland med resten af ingredienserne. Ikke så meget hokospokos, bare en enkel og lækker sur/sød/stærk/frisk salat. Yummi!


------


A couple of weeks ago my friend who had just returned from Cambodia served me this salad. A Cambodian street kitchen classic. 


It was love at first taste and I've made it in my own kitchen many times since. The only challeging thing about this salad is that it's made from green unripe mangos. Before I knew this salad I always wanted my mangos to be ripe and sweet but could always only find unripe mangos. Now it's the other way around.



The salad is just so delish with the green crisp mangos.



You will need:


1 Green mango
Fresh or dried chili
2 tbsp of lime or lemon juice (or fish sauce)
Half a teaspoon of salt 
Half a teaspoon of palm sugar (or brown sugar)


Slice or shred the mango and mix with the rest of the ingredients. No magic just an easy and delicious sour/sweet/spicy/fresh salat. Yummi!


12 kommentarer:

  1. Mango er endnu ikke lige blevet min frugt, men vil da give it a try :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den var heller ikke min mands frugt indtil han smagte denne salat, og nu er hen blevet ret vild med den - også i moden form endda, så ja, giv det et forsøg :-)

      Slet
  2. Mmm, det ser lækkert ud... Skal da helt sikkert prøves :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lækkert og anderledes og går super godt sammen med asiatisk mad :-)

      Slet
  3. Da jeg boede i Cambodja købte jeg tit en pose med grønne mangoer i skiver med en lille pose salt med lidt sukker og chili i. Fantastisk snack og et godt alternativ til denne salat, hvis man er på vejen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var lige præcis sådan min veninde fik det da hun var derovre. I sidste weekend var vi i en forlystelsespark der ligger halvanden time herfra og der var det også min bilsnack :-)
      Lyder i øvrigt spændende at du har boet i Cambodia. Vil så gerne dertil!

      Slet
  4. Lyder super lækkert - jeg er helt vild med mango ! Det skal simpelthen prøves ! Tak for opskriften ! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak :-)
      Så vil du elske denne salat!

      Slet
  5. Ser bestemt lækker ud- mon ikke den bliver afprøvet herhjemme i nærmeste fremtid!

    Knus fra
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg i hvert fald varmt anbefale :-)

      Slet
  6. Den må jeg da prøve! Er også vild med mango, rucola og ristede pinjekerner og gedefeta - det er SÅ godt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh, det lyder godt nok også godt!

      Slet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.