onsdag den 20. marts 2013

21 sunde pandekager / 21 healthy crepes


21 små fine LCHF (Low Carb High Fat) pandekager er hvad jeg har fået min formiddag til at gå med at lave. Opskriften er inde fra søde Jane - med nogle få ændringer. Jeg ved ikke hvad det er med mig, men det må stride imod min natur at følge en opskrift til punkt og prikke, før jeg gør det aldrig :-)

Du skal bruge:
4 æg
4 æggehvide
150 gram fromaige frais
0,5 dl. fløde
2 tsk. Sukrin
0,5 tsk. kardemomme
0,5 tsk. vanillepulver
Saften fra en halv appelsin
Skallen fra en halv citron
12 gram Fiber HUSK
Lidt salt

Rør det hele sammen og steg pandekagerne i smør.
Den største udfordring ved at lave pandekager uden mel er at få dem vendt uden de går i stykker. Disse er dog ikke vanvittigt porøse, men det kan andre melfri pandekager godt være, og derfor vil jeg gerne give mit lille pandekagevendetip videre.

I stedet for at stå og fedte med en paletkniv og ende med at kappe et år af dit liv, fordi du bliver så frustreret over den ene sammenklaskede pandekager efter den anden (jeg har været der, så jeg ved hvad jeg snakker om), så er tricket at bruge to pander.
Når pandekagene har fået tilstrækkeligt på den ene side, så er det blot bunden i vejret på pande nummer et, så pandekagen vendes over på pande nummer to (som også skal have en klat smør ved hver pandekage). Viola! Fine sammenhængende og hele pandekager!

Idag spiste jeg to stk. til morgenmad med græsk yoghurt rørt med kanel og vanille samt hjemmelavet hindbærcoulis, som er lavet af....

250 gram frosne hindbær
2 spsk. Sukrin (eller efter smag)

Kommes i en gryde og gives et opkog. Blendes og køles af.


------

This morning I made LCHF (Low Carb High Fat) crepes. I had them with greek yoghurt with cinnamon and vanilla and homemade raspberry coulis. They were so good!

The recipe I have from Jane, and this is what you will need:

4 eggs
4 eggwhites
150 grams / 5,3 oz of quark or greek yoghurt
0,5 dl. (aproxx 0,25 cup) of whipping cream
12 grams / 0,4 oz of Psyllium Husk powder
2 tsp of Sukrin 
The juice from half an orange
The zest from half a lemon
0,5 tsp cardamom
0,5 tsp vanilla powder
Pinch of salt


Mix together and fry in butter. 
When making crepes without flour the big challenge is to flip them without them being ruined as they are not so elastic as normal flour crepes are. My trick is to use two pans and just flip them from one pan to the other. Very easy and with a perfect result.






10 kommentarer:

  1. De skal helt sikker prøves i påskeferien,
    Nyder altid at se på dine fine billeder.
    Mette

    SvarSlet
  2. Mums hvor se de bare lækre ud!! :-)


    vh. Anne

    www.annekirstine.blogspot.com

    SvarSlet
  3. Årh så lækkert! Og endnu engang med de smukkeste billeder! Det kan være, jeg skal hyre dig til at tage nogle billeder af mig en dag. Jeg er en spasser så snart der kommer et kamera forbi. Måske ville det være nemmere, hvis det var dig, der stod bag. Og jeg var fuld.. Eller noget! ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Orh, det lyder sjovt! Stive og med kamera. Det skal vi helt sikkert en dag :-)

      Slet
  4. ...Og der ligger kreativiteten! Når man bliver inspireret af andre til at lave sit eget;o) Så fine billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er i øvrigt så overrasket over, at du ikke har brug for kommentarmoderation eller kode på bloggen, når man skriver kommentarer. På trods af at jeg har kommentarmoderation, får jeg mindst 20 spamkommentarer om dagen:o( Vildt irriterende...

      Slet
  5. Ja, jeg har godt set at stort set alle andre har kommentarmoderation på. I min spamindbakke på Blogger ligger 40 frafiltrerede spam kommentarer og det tror jeg er alt hvad jeg har fået nogensinde. Underligt at det ikke er et større problem hos mig?? Men dejligt :-)

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.