tirsdag den 5. februar 2013

Waldorfsalat



Waldorfsalat er en salat der kan laves på utroligt mange måder, og hvordan man kan lide den er jo en smagssag. Jeg bryder mig ikke om hvis der er for meget mayonnaise i, så jeg har sammensat min dressing af mayo plus to forskellige mælkeprodukter og fundet frem til at det er sådan jeg (og min familie) kan lide den. Her er min version af den traditionelle salat (til 4-6 personer).

1,5 dl. fløde pisket til skum
1 dl. smagsneutral mayonnaise - dvs. ikke sandwich mayo ala Helmann's o.lign.
1 dl. surmælksprodukt (f.eks. creme fraiche el. græsk yoghurt)
1-2 spsk. sukrin (eller sukker, hvis du ikke går udenom det)
En halv til en hel tsk. salt
Saften fra en halv citron
2 æbler i små tern.
130 gram groftrevet knoldselleri
2 stængler blegselleri i tynde skiver (eller mere knoldselleri)
1 klase grønne vindruer - halverede
100 gram grofthakkede valnødder

Bland flødeskum, surmælksprodukt og mayo og smag det til med salt, sukrin (sukker) og citronsaft. Kom nu resten af ingredienserne i og vend det rundt. Pynt med lidt af de halverede druer og hakkede valnødder.



Waldorfsalat er perfekt til vildt og fjerkræ. Igår fik vi den sammen med stegt andebryst og bagte gulerødder og persillerødder.



Ungerne er vilde med salaten, men blegsellerien bliver dog sorteret fra. Derfor tror jeg at jeg næste gang vil prøve at lave den udelukkende med knoldselleri, for den var der ikke nogen af dem der brokkede sig over. Sådan lavede min mor den også da jeg var barn, og hey - hvis man kan få rå knoldselleri i ungerne, så er det sgu da bare med at gøre det!

------

Yesterday I made a waldorfsalad to go with roasted duck breast and ovenbeaked carrots and root parsley. There are a hundred ways to make the waldorfsalad and I also have my own way of making it. I do not like the very mayonnaisy taste it often has so I mix whipped cream, sourcream (or greek yoghurt) and mayonnaise to make the white dressing and it is so good! Please use the Google Translate button to translate the recipe :-)

9 kommentarer:

  1. Lækkert ;-) Jeg laver en lignede salat, har egentligt ikke noget med Waldorf at gøre, men vil lige tippe den.

    Skyr, lidt sukker, lidt citron, lidt salt - revet knoldselleri og revet æble. Det er nemt, godt og super sundt.

    SvarSlet
  2. Hååårh!!! Hvorfor har jeg aldrig fået det i hele mit liv??

    SvarSlet
  3. elsker også waldorf salat :)
    jeg laver den dog bare så simpelt som med:

    bladselleri
    æble
    valnødder
    vindruer
    creme fraiche

    og så på køl inden servering.

    Må prøve din version også :)

    /marolle

    SvarSlet
  4. En desværre alt for overset salat! Den er en klar favorit i mit barndomshjem - og står altid på bordet som tilbehør til andestegen til jul (:

    SvarSlet
  5. Totalt ynglings "salat" - den skal jeg vidst snart lave, og så kan jeg jo passende prøve din opskrift af. Tak for inspiration :)

    Kh Tine /Bybørn

    SvarSlet
  6. Det lyder lækkert. Det er godt nok længe siden, jeg har fået sådan en salat :)

    Og du har ret,det er bare om at få selleri i de unger, og jeg synes lige præcis knoldselleri er rigtig nem på den måde. Især varm. Jeg blander det i min vegetariske "kød"sovs, i lasagne, i flødekartofler, i kartoffelmos osv. Det giver bare en sød blød smag, men ingen sellerismag. Jeg tror faktisk, det er en af de grøntsager, mine børn får mest af. Jeg sniger det ind alle mulige steder :D

    SvarSlet
  7. Ser rigtigt lækkert ud :)
    En god kombination af fedt, protein og fibre
    Og ikke mindst velsmagende :)

    SvarSlet
  8. Jeg flytter snart ind, Ulla :-)) Der er ikke meget pasta og kødsovs over jeres menuer, skønt!

    SvarSlet
  9. Ja, hvis det er standarden, så bliver jeg nød til at tage med :))

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.