onsdag den 6. februar 2013

Ravne kostume på sybordet


Imorgen skal Rasmus spille teater på sin skole i forbindelse med Mainz' forestående karneval. Han skal være ravn, og jeg er godt igang med hans kostume. På grund af sygdom mandag og tirsdag er jeg dog liidt tidspresset. Alt er klippet, men nu skal jeg lige beslutte mig for hvordan jeg skal sy vingerne. Enten skal det være to seperate vinger eller også skal det være en kappe. Egentlig er jeg mest til kappen, da jeg synes den er lidt mere drenget (og batman agtig) end vingerne er, men rent praktisk ved jeg ikke om det kommer til at fungere. I teaterstykket skal han nemlig bøje sig forover og komme flyvende ind på scenen baskende med vingerne, og jeg er lidt i tvivl om der i kappe udgaven vil være "plads" nok til at han kan baske med armene frem foran kroppen, som han skal. Der skal jo laves lidt ekstra plads, så den ikke strammer til om ryggen, men kommer den mon så til at hænge og slaske for meget på armene når den er helt åben? Hmm, ved det ikke lige. 

------

I am making a raven costume for Rasmus. Soon the Mainz Carnival begins and tomorrow Rasmus is having a black winged role in the school play. 

16 kommentarer:

  1. se evt her for inspiration -kappen kan jo laves så 'bred' at den kan fastgøres v håndleddene m elastik el.
    God arbejdslyst :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Elastik ved håndleddene har hele tiden været planen - om det bliver kappe eller vinger :-) Problemet er jo at der selv når kappen når til håndleddene kommer der til at mangle noget, når han basker vingerne fremad - altså armene frem foran brystet. Så vil den jo stramme over ryggen eller elastikkerne om håndleddet vil krybe op til albuen. Jeg tror dog jeg har fundet løsningen nu :-)

      Slet
  2. Jeg synes, Rasmus er heldig at han er havnet hjemme hos jer. Hjemme hos os var han i bedste fald røget på scenen iført en sort sæk og et hjemmerullet næb. Gid jeg havde talent i din retning ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, tak. Jeg håber det færdige resultat bliver bedre end en sort sæk ;-)

      Slet
  3. Fed udfordring du har fået, jeg elsker sådan noget...
    Lad mig se om jeg kan forklare hvad jeg lige umiddelbart tænker du kan gøte!

    Altså hvis du nu laver vinger a la dem marapytta lavede sodste år. Men i stedet for at lade dem hænge, så hæfter du den en langside i en sort langærmet t-shirt i bagre ærmesøm og blusens sidesøm og den anden langside i en såm der ligger oven på ærmet... Så blafrer vingen mellem krop og arm, og her gør det ikke noget at der masser af vinge. Du kan så evt. sy fjer på ryg pm mave også.

    Giver det mening?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det giver masser af mening og ville blive super fint! Problemet er bare at han i forvejen har den sorte t-shirt han skal have på til at ligge henne på skolen, fordi de alle sammen skulle male noget foran på de bluser de skulle have på, så det kan jeg desværre ikke. Grunden til at jeg helst vil lave kappen er at jeg gerne vil have "fjer" hen over hele ryggen samt halespids, som ikke er der hvis man laver vingerne. Jeg tror jeg har fundet en løsning og jeg håber det bliver godt :-)

      Slet
  4. Jeg er sikker på at resultatet nok skal blive vellykket - de indledende øvelser ser i hvert tilfælde fede ud! Jeg har lige syet en vampyr kappe til Albert af taft. Den model kunne måske bruges til inspiration. Den er bestemt bred nok til at kunne blafre. Hmm - måske jeg skulle sætte håndledsstropper på min - det havde jeg slet ikke overvejet :-)

    Kh

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh, fine kostumer du også har syet, Trine, men du er sgu også bare så sej til det altså!
      Det endte med en kappe, som fløj helt perfekt :-)
      Kh

      Slet
  5. Det blir spændende at se den færdig. Jeg har set mange forskellige udgaver at fugle nu her på bloggen og og på pinterest, og jeg vil glæde mig til at se din udgave for jeg kan se at du har vælgt nogle fantastisk flotte sorte stoffer... Det kan da kun blive flot :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, fuglekostumer er bare så magiske og flotte. Ravnen endte med at blive rigtig vellykket og nu har jeg lyst til at sy en papegøje :-)

      Slet
  6. Tenna - Fru Stockfleth6. feb. 2013 kl. 21.33

    Hvad gør en mor, hvis hun ikke ejer en symaskine eller dine evner?
    Tager virkelig hatte af for dig. Og som Jane skriver, godt at ravnens mor er dig, for her var bidraget godt nok ikke blevet så godt og flot! Og fedt at du har tid til at gøre det og ikke lige har et fuldtidsjob også :-)

    Er det hele skolens mødre der syr så godt som dig? Ville jo falde totalt igennem der i Mainz :.-))

    Ser utrolig flot ud!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Skolen er en ret kreativ skole og mange af forældrene har selv gået der som børn, så der er helt sikkert mange kreadamer imellem :-)
      Tror dog også det handler om hvorvidt man har tid til at sidde og sy sådan et omstændigt kostume, og ja - der er jeg jo bare rigtig heldig og privilligeret :-)

      Slet
  7. Det blir da super flot det kostume! Og lækkert med alle de forskellige stoffer, spændt på resultatet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der ligger heldigvis en stofbutik her i Mainz udelukkende med karnevalsstoffer, så der fandt jeg en helt masse sorte stoffer i forskellige materialer og strukturer og det blev bare rigtig godt! :-)

      Slet
  8. Hvor ser det fint ud indtil videre, fedt de forskellige stoffer...er sikker på at Rasmus bliver den flotteste ravn nogensinde ligemeget hvilken løsning du vælger. Glæder mig til at se ravnen in action. Syntes det er så sjovt at lave kostumer, er i øjeblikket ved at lægge sidste hånd på Karlas bi-kostume...

    SvarSlet
    Svar
    1. Han var SÅ fin idag! :-)
      Ja, jeg elsker også at lave kostumer. De er bare så meget federe når de er hjemmelavede!

      Slet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.