fredag den 8. februar 2013

Mini fastelavnsboller uden hvidt sukker og hvede (LCHF)



I søndags lavede jeg fastelavnsboller som man kan gå ombord i uden at få grumme udsving i blodsukkeret. Noget jeg sætter stor pris på at holde både mig selv og mine unger fra. Især Rasmus er helt enormt sukkersensitiv og hvis et sukkerindtag ikke bliver direkte efterfulgt af en spurter eller to rundt om en fodboldbane så er han helt ulidelig at være i nærheden af. Både krop og hjerne koger over af energi og intet står stille på ham - måske lige bortset fra ørerne som tager en pause!

Derfor blev jeg vildt begejstret da jeg så opkriften på disse fastelavnsboller inde hos Jane. Jeg kom til at tænke på lagkage, for når jeg laver lagkage så fyldes den altid med hindbærskum, som var en af de tre slags fyld til disse boller. 
Dejen er sødet med kokossukker/palmesukker, som har et lavt glykæmisk indeks og som dermed ikke giver det velkendte sukkerchok.

De blev virkelig virkelig gode!! Jeg var hånden på hjertet lidt skeptisk (hvilket jeg altid er når det kommer til kage uden hvede og sukker), men jeg blev heldigvis glædelig overrasket. Min favorit var klart den med hindbærfyldet - uhm, den var go'!
Eneste ændring jeg lavede i forhold til Janes opkrift var, at jeg lavede fastelavnsbollerne i miniformat, så i stedet for 6-8 boller fik jeg 22 ud af opskriften. Ting smager bare bedre når de er i miniformat :-)

------

Sunday we had friends over for cake and tea. I made these deliciuos filled eclairs. They are made with palmsugar instead of white sugar and they are also gluten free. Normally I am a little sceptical about cakes wihout suger and wheat but these are just so good! I found the recipe on my friend's LCHF blog

21 kommentarer:

  1. Uhm....de ser super lækre ud. Og fordi de er så små får man virkelig lyst til at sige haps! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det nemlig lige præcis sådan nogle små hapsere :-)

      Slet
  2. Hvor er de skønne at se på - og hvis de smager lige så lækkert, så er det næsten værd at prøve. ;-) Jeg har det som dig med kager uden hvede og sukker, og tit synes jeg de ender med at kikse totalt. Enten bliver de grimme eller også smager de grimt.

    Må nok hellere få dem prøvet af her i vinterferien. Har I mon også vinterferie i Tyskland?

    Kh Maria (tidligere dankebaar)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, mine tidligere erfaringer siger mig også at kager uden sukker og hvede aldrig bliver gode. Jeg tror dog jeg er ved at finde frem til hvilke alternative ingredienser der skal til for at det bliver vellykket, og nu er mit basislager fyldt op med dem :-)

      Vi har ikke vinterferie her hvor vi bor. Det varierer dog fra bundesstat til bundesstat.

      Slet
  3. Som jeg skrev på min blog i går - højtider med egen kage er klart dem man bør fejre mest :) de ser lækre ud - ligner næsten små macarons :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, udseendet er et stort plus på disse små lækkerier :-)

      Slet
  4. Uhm... de ser lækre ud. De må vist prøves her i vinterferien.

    SvarSlet
  5. Ej hvor sjovt dem har jeg også lige lavet i går! - Og havde også tænkt at lave et indlæg om dem... Det er en rigtig god og nem opskrift. Sønnen synes de var lækre, men nægtede dog at smage hvis de var med creme...

    SvarSlet
    Svar
    1. De er altås også rigtig gode bare som boller. Dem er mine unger også vilde med :-)

      Slet
  6. http://videnskab.dk/blog/sejlivede-myter-sukker-og-hyperaktive-born

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære anonyme.
      Den gamle artikel har jeg skam læst, men nu er det jo heldigvis sådan at man ikke skal tro på alt hvad man læser. Mine forældre har heldigvis givet mig en hjerne og nogle sanseapperater med ved fødslen, og dem kan jeg så passende bruge til at danne mig mine EGNE erfaringer.
      Hvis mine udtalelser eller ord provokerer dig og du har lyst til at belære mig, så venligst stå ved med navn næste gang. Forstår ikke at man har behov for at være anonym blot fordi man ikke er enig i hvad jeg siger?

      Slet
  7. Ulla...hör doch auf lauter so leckere Sachen zu kochen und zu backen ;) Meine "Das-muss-ich-nachmachen"-Liste wird dank Dir immer länger ;)

    SvarSlet
  8. De ser lækre ud, og mest af alt ligner det en rigtig, luftig dej. Og hindbærskum... Nomme nom!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hindbærskum er bare altid godt :-)

      Slet
  9. Svar
    1. Tak! Jeg gjorde mig også umage :-)

      Slet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.