søndag den 13. januar 2013

Meatza med to forskellige toppings


Igår lavede jeg meatza for første gang og jeg skal da lige love for det smagte godt! Indtil igår havde jeg kun smagt den fra Palæo i Torvehallerne og den var da okay, men hey - min den var OUTSTANDING!!

Her kommer opskriften på meatza a'la mig med to forskellige toppings. Jeg har taget udgangspunkt i Janes bund men har ændret lidt på opskriften - især i fremgangsmåden (da Jane havde klaget over en noget væskeafgivende kødbund).

Jeg bruger en lava pizza bagesten og fyrer min ovn op på 300 grader, og det er nok her lidt af hemmeligheden til succes ligger. Alt slags pizza bliver bare bedre på en lavasten og ved høje temperaturer. Husk at lægge bagestenen i ovnen så snart du tænder den, så den kan blive varmet op sammen med ovnen. Når ovnen har nået maximaltemperaturen, så vent yderligere 15 minutter, så du er sikker på at stenen er gloende varm. Det giver altså det bedste resultat!
En anden faktor der også spiller ind på pizza kvalitet er bundens tykkelse. Den skal være tynd - og i mine øjne gælder det uanset om det er en bund lavet af dej, blomkål eller kød. Tynd skal den være. 
Jeg har det sådan lidt, at hvis en kødbund ikke er tynd, så har retten vel næppe noget med pizza at gøre og er mere en burger uden brød eller en hakkebøf med pynt. Tynd bund it is!

Beregn ca. 100 gram hakket oksekød pr. portionsmeatza. Det er ikke nødvendigvis pr. mand jeg mener. Nogle (jeg nævner ingen navne) kan måske sagtens spise to portionsmeatzaer og så er det jo 200 gram pr. mand, ikk. Du er med er jeg sikker på. Oksekødet må gerne være af god kvalitet og meget gerne økologisk.

Jeg lavede tre små meatzaer så jeg brugte følgende til bunden:
300 gram hk. oksekød
1 æg
1 lille løg (eller et halvt større)
1-2 fed hvidløg (efter størrelse - ét stort eller to små)
1 tsk, tørret oregano
1 tsk. tørret estragon
1 stor tsk. loppefrøskaller 
1 stor tsk. dijonsennep
salt og godt med friskkværnet peber

Fremgangsmåde:
Hak løg og hvidløg og bland det i kødet sammen med resten af ingredienserne. Lad farsen hvile 30 minutter.
Form herefter en klat fars til hakkebøfstørrelse og læg den på et stykke bagepapir - hvis du har en pizzaspade, så læg bagepapiret derpå. Så har du nemlig spaden til at føre bunden ind i ovnen med. Det er nemlig en meget god idé hvis man kan undgå at sætte en finger på lavastenen. Den er HOT! 
Nu ligger der en hakkebøf på noget bagepapir og den skal nu forsigtigt (med hænderne) mases flad så den til sidst er ca. 12-14 cm. i diameter.
Giv nu bunden 3 minutter i ovnen på den glohede bagesten. Bagepapiret skal med ind i ovnen og altså ligge imellem bund og bagesten. Efter de tre minutter skal den ud (med bagepapir) den er klar til næste fase....


Grøntsagsfyld (til én lille meatza):
1/4 grøn peberfrugt
2 store brune champignon
1/4 løg
salt
peber
Frisk timian.
2 skiver bøffelmælksmozzarella
En spsk. tomatsauce
En klat hjemmelavet pesto (eller en købe udgave, men så garanterer jeg ikke for smagen :-))
En halv tsk. chilipaste/sambal oelek (kan udelades)
Radicchio salat
Parmesan

Fremgangsmåde:
Skær løg og peberfrugt i strimler og skær champignonerne i skiver. Steg i olie eller smør på en pande. Efter et par minutter tilsæt da salt, friskkværnet peber og frisk timian. Lad blandingen stege videre til den er faldet godt sammen og fået lidt farve. Stil til side.

Smør nu den forbagte kødbund med lidt chilipaste og tomatsauce og fordel små stykker bøffelmælksmozzarella og pestoklatter på bunden. Giv den nu yderligere 4 minutter på lavastenen. Når meatzaen kommer ud fordel da grøntsagsblandingen (som er holdt varm) over den og drys med finthakket radicchio og revet parmesan.


Skinke/tomat fyld (til én lille meatza):
6-8 cherrytomater
2 spsk. balsamico eddike
2 skiver Bøffelmælksmozzarella
En spsk hjemmelavet pesto 
En halv tsk. chilipaste/sambal oelek (kan udelades)
2 skiver parmaskinke
Ruccola salat
Frisk basilikum

Fremgangsmåde:
Halvér cherrytomater og steg dem i olie på en pande. Når tomaterne er faldet lidt sammen tilsæt da balsamicoen og lad stege til det er kogt næsten ind og nærmest karameliseret (dette trin kan fint laves i god tid i forvejen - endda dagen før).
Smør den forbagte kødbund med lidt chilipaste og fordel de balsamicoglaserede tomater ovenpå. Fordel nu små stykker bøffelmælksmozzarella og pestoklatter ovenpå. Nu skal meatzaen have yderligere 4 minutter på lavastenen og når den kommer ud lægger du med det samme parmaskinken på og pynter med ruccola og frisk basilikum.

Det smager sygt godt! Jeg siger det bare!


------

Yesterday I made meatza for the first time and it was just AMAZING! Use the google translate button in the sidebar to translate this recipe to English. And please feel free to ask any questions!

21 kommentarer:

  1. Ulla du er kilde til evig inspiration med din lækre mad. Jeg hapser denne til samlingen.

    SvarSlet
  2. Uh det ser virkelig lækkert ud, det skal helt sikkert prøves.
    Nu har jeg ikke nogen lavasten og min ovn kan maks. gå til 230 grader.
    Men det skal nu prøves alligevel :-)
    Tak for en inspirerende blog!
    /Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan sagtens slippe afsted med det i en alm ovn. Så er det bare op på max temperatur og så forbag den til kødet har taget farve (og ser grå og trist ud) og bagefter skal den bare have til mozzerellaen er smeltet :-)

      Slet
  3. Nujs, hvor ser det lækkert ud! Det må prøves :D

    Og tak for en meget inspirerende blog forresten :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak og tak for de søde ord :-)

      Slet
  4. Hold da op det ser lækkert ud - det må med på næste uges madplan;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Arhmen, jeg kan slet ikke selv få armene ned over hvor lækkert det smagte! Jeg skal snart lave det for min mand (som har været væk i weekenden), for det er klart en ret der må tage kegler hos en mand :-)

      Slet
  5. Det ser virkelig lækkert ud Ulla! Du er rocker god til mad billeder;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh tak, hvor er du sød :-)

      Slet
  6. Årh, det ser godt ud. Metza lyder så fancy og fremmedartet - men det er jo selvfølgelig nemmere end at sige "gigantisk, bagt oksefrikadelle med kødfyld og ost" - men lækkert er det nu, den kombination kan jo ikke gå galt B-)

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, jeg er en sucker for pæne navne til mad. Kalder også altid en tomat/mozzarella salat for en caprese og en citrontærte for en tarte au citron. Det lyder da bare meget mere lækkert :-)

      Slet
  7. Det ser lækkert ud! Nu er det normalt Stinus der er kokken herhjemme - undtagen når det er dekorerede kager og sushi, der er på menuen - men måske jeg skulle imponere ham med en rigtig kødpizza ;)

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
    Svar
    1. Mirjam, det er nemlig lige præcis sådan en ret der kan imponere mandfolkene ;o)
      Kh Ulla.

      Slet
  8. Mums det ser lækkert ud! Den skal prøves :) Passer jo perfekt til "jeg spiser ikke brød, pasta, ris, kartofler osv." kosten pt. ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jep, det gør den nemlig! :-)

      Slet
  9. Oh my! Det er da vanvittigt, at jeg først har fundet din blog nu! Vi deler godt nok madsmag, men ikke så meget andet; og alligevel har jeg været inde og læse MEGET den sidste uge. Den måde du skriver på falder godt i min smag ;-)
    Og sådan skete det, at det der ellers er en weekendret i vores hus, blev afprøvet på en mandag, med så overvældende succes, at jeg fik besked på at skrive tak til dig for så gode madbilleder, at jeg blev inspireret til at lave meatza og glædede manden noget så eftertrykkeligt.
    Tænk at man kan være så heldig bare fordi man leder efter en opskrift på kyllingeburger...
    Jeg tænker også, om du kender Urtekrams økologiske morgengrød til små friske drenge?
    /Lisbeth

    SvarSlet

  10. Mums det ser laekkert ud, den skal vist pä listen over ting der skal pröves ;-)

    SvarSlet
  11. Nej, hvor ser det indbydende og lækkert ud. Min kæreste prøver for tiden palæo af, så det må jeg snart servere for ham :)

    SvarSlet
  12. Tenna - Fru Stockfleth16. januar 2013 kl. 22.06

    Har børnene smagt det? Leder sådan efter noget nyt mad som børnene også har lyst til at spise.
    Det der ser nemlig rigtig godt ud...

    SvarSlet
  13. Mhm...har længe haft din opskrift liggende i min "Det må prøves bunke" og fik endelig lavet den i går da jeg fik besøg af min, vi spiser ikke brød, kartofler og anden stivelse familie. Jeg lavede dem med rødbedefritter til vendt i sesamfrø og jeg må sige at jeg synes på et tidspunkt, det var lidt omstændigt men det smagte fantastisk og kan helt klart anbefales også selvom min ovn ikke kunne blive varm nok.

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.