mandag den 21. januar 2013

Det endte med en Fjällräven




Tusind tusind tak for alle de mange kommentarer med gode råd og meninger på mit parka indlæg. 

Jeg kunne se på både kommentarerne til indlægget samt til billedet på Instagram at Canada Goose jakken er lige lovligt overeksponeret i Danmark og at det måske er andre og yngre typer end mig den forbindes med. 
Egentlig burde det jo ikke betyde noget, men nu er de billeder blevet sat i mit hoved og så havde jeg bare lige pludselig ikke lyst til at bruge så mange penge på en jakke, som jeg måske/måske ikke ville være glad for at eje når først vi bor i Danmark igen. Så vil jeg gerne være helt sikker på det er en jeg har lyst til at trække i mange år frem.

Og så var der det med pelsen, som flere også har nævnt. 
Jeg går enormt meget op i dyrevelfærd og havde inden jeg overhovedet overvejede de jakker undersøgt hvordan deres pelspolitik var og kunne læse mig til at de udelukkende bruger pels fra fritjagede dyr og altså ikke fra grumme pelsfarme hvor dyrene har kummerlige forhold. De bruger kun pels fra ræve der er er blevet jagtet under den for Canada gældende jagtlov, hvor rævesakse er forbudte og hvor der naturligvis ikke må jages i yngleperioderne. Altså dyr der har haft det godt og som på ingen måder er en truet art. Det kunne jeg med god samvittighed iklæde mig.
Alligevel gik jeg lidt mere i dybden med undersøgelserne og fandt forskellige artikler fra dyrebeskyttelsesorganisationer og pelsaktivistorganisationer, hvor der blev påstået andre ting og forskellige lovovertrædelser i forbindelse med Canada Goose. 

Jeg lod derfor tvivlen komme rævene til gode og besluttede mig for en mørkeblå Fjällräven Parka i den model der hedder Kyla. Jeg elsker Fjällräven og deres klassiske retrolook. Man ved jo også bare at det er kvalitet man får. Drengene har også haft Greenland jakken i flere sæsoner og det er bare de bedste overgangsjakker.
Flere af jer anbefalede den der hedder Nuuk, og den var jeg ret vild med. Desværre var den ikke til drive op hverken på nettet eller i de to butikker her i Mainz der forhandler mærket. Totalt udsolgt i mørkeblå alle steder, så derfor endte det med Kyla, som egentlig minder rigtig meget om den. Den er bare lidt længere og har dunfyld.

Nu glæder jeg mig helt vildt til den kommer med posten!!

------

Thanks a lot for all the comments and good advice on my previous post. I ended up bying a dark blue Fjällräven Kyla Parka. Hopefully it will keep me warm for many years.




13 kommentarer:

  1. Den er også virkelig lækker!

    SvarSlet
  2. Du kommer IKKE til at fryse.
    Når jeg cykler til arbejde er den faktisk for varm.
    Men på en gåtur i vinterkulden, eller på sidelinjen til en fodboldkamp er den et hit!!!!
    Glæd dig!
    Og vi får et billede at se af dig med den på ikke?

    SvarSlet

  3. Den er virkelig fed! Jeg har selv Napapijri anorakker som jeg er vildt glade for, men har overvejet en Fjällräven ved siden af for at fä en med lynläs :-)

    SvarSlet
  4. Det ser ud til at være det helt rigtige valg.
    Frakken er helt klassisk og kan derfor bruges sæson efter sæson.
    Og dunfyld er noget så dejligt i denne vinterkulde.
    Jeg er selv fan af frakker, der dækker bagdelen, men det er måske fordi jeg er meget kuldskær og desuden cykler rigtig meget - også om vinteren.
    Og så kan jeg rigtig godt lide dit valg og overvejelser ang. dyrevelfærd! Bæredygtighed er vejen frem.

    SvarSlet
  5. Hvis deres overtøj er af samme kvalitet som deres tasker, så er det kram!
    Jeg drømmer om deres cape, for den ser så lækker og behagelig ud.

    SvarSlet
  6. den bliver du glad for :)

    SvarSlet
  7. Hvor er den bare fin! Den skal du nok blive glad for;o)
    Mht. til dyrevelfærd, så har jeg nogle issues med det...! Folk er pludselig meget bekymrede, når det handler om pels på en jakke, men hvad med det vi putter i munden!? Der er desværre alt alt for få, som tænker på dyrevelfærd, når de skal vælge hakket oksekød eller kylling i køledisken... Der vælger langt de fleste mennesker det billigste og det er mange gange kød fra dyr, som ikke har haft det ret godt, for at sige det mildt...
    Jeg ved at du, som vi gør, tænker over det du sætter på bordet... Så det er ikke til dig Ulla, men mere generelt...
    ...Og det gør det selvfølgelig ikke mere i orden, at pynte en jakke med pels, men det er alligevel tankevækkende, at rigtig mange mennesker fuldstændig lukker øjnene, når det handler om noget vi spiser, men synes det er så ganske frygteligt, når der sidder pels på en jakke...
    Når alt kommer til alt, så er sko også lavet af skind (og hvor mange tjekker om dyret, som har været brugt til at lave skoene af, har haft et godt liv!?). Læderjakker er også moderne osv. osv.
    Mine børn har pelskrave på jakken, men de har til gengæld aldrig spist et æg fra en burhøne og de har kun spist kød fra fritgående dyr...
    Hvis der skal revolutioneres, så tror jeg vi skal starte helt andre steder;o)

    Knus til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. ...og pelsindustrien er gruopvækkende, kan vi godt blive enige om;o)

      Slet
    2. Jeg synes du har meget ret. En ting er den lede, lede pelsindustri, en helt anden ting er for mig skind fra vilde dyr der er skudt på jagt under kontrolerede forhold. Min far sejlede på Grønland da jeg var barn og jeg er opvokset med skind fra vilde sæler, et overskuds produkt når fangerne skød sæler til føde som de har gjort det altid (og der vokser altså heller ikke mange gullerødder på Grønland som man kan spise). Hadet mod sælskind har helt ødelagt grundlaget for de samfund nu hvor de ikke længere kan få en fornuftig pris på deres skind. Penge som fangerne skal bruge til livsnødvendigheder. Og på den vis er ting bare mere nuancerede end vi ofte vælger at se dem.

      Slet
  8. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  9. Nice blog. I will keep visiting this website very often. I’m extremely impressed with your writing skills as well as with the layout on your blog.
    --------------------------------
    Thanh Le - HomeDesignLove.Com
    http://www.homedesignlove.com

    SvarSlet
  10. Ha, det er sjovt for lige den diskussion går jeg også og har med mig selv. Jeg vil have en vinterfrakke der er varm og smuk og kan holde til at jeg ter mig tosset når jeg mosler rundt og tager billeder og leger med børn. Jeg er forelsket i Canada Goose, men jeg vil simpelthen ikke have en frakke med de signaler den er begyndt at sende i Danmark og hellere ikke have en frakke der bliver nappet hvis jeg vender ryggen til og så er der jo ikke mindst det med prisen.

    Fjeldræven er den frakke man skal have i Danmark i år. Alle de modebeviste forældre har deres børn i sådan nogen i år og det er også dem der ses på de voksne allevegne. Så bliver jeg sådan lidt "hmmm" og tænker at jeg måske skal have en anden slags frakke for modebevidst det er jeg ikke. Spørgsmålet er så bare hvilken? Jeg har ikke et clue så nu håber jeg bare på sommer....

    Din frakke er så smuk, jeg er sikker på at du bliver glad for den i mange år og sådan skal det jo helst være når man køber den slags.

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.