mandag den 7. januar 2013

Børnevenlig chili con carne


Inden jul postede jeg ovenstående billede af min chili con carne på instagram og efter opfordring fra flere lovede jeg at poste opskriften her. Det blev ikke i december, men bedre sent end aldrig, ikk ;o)

Herhjemme er vi ret vilde med chili con carne. Børnene i en mild udgave og de voksne i en mere fyrrig udgave, så når jeg laver chili con carne så er det faktisk en chili con carne sin chili - men med rig mulighed for at efterkrydre.

Her er opskriften på min børnevenlige chili con carne, som sagtens kan give den populære bolognese kamp til stregen.

Du skal bruge:
500 gram hakket oksekød
1 løg
2 fed hvidløg
1 dåse hakkede tomater
2,5 dl. oksebouillon
1 stor spsk. tomatpuré (en lille dåse)
1 tsk. mørk rørsukker
2 tsk. spidskommen
2 tsk. oregano
1 dåse bønner i chilisauce
Et lille drys cayennepeber
Salt og peber

Kødet brunes i olie i en tykbundet gryde. Når det er brunet stilles det til side. Hakket løg og hvidløg kommes nu i gryden og steges i olie sammen med spidskommen. Når løgene har taget farve puttes kødet tilbage i gryden og der tilsættes dåsetomater, tomatpuré, oregano, sukker og oksebouillon. Lad nu retten koge ved svag varme i ca. 2 timer (mindre kan også gøre det hvis der ikke lige er to timer i madlavningsbudgettet :-))
Tilsæt nu dåsebønnerne og lad retten koge i yderligere 10 minutter. Smag til med cayennepeber, salt og peber.

Af tilbehør serverer jeg brune ris, tortillachips, gaucamole, creme fraiche, majs og så det vigtige - chili i forskellige udgaver til at gøre det hele lidt sjovere for de voksne. Det kan f.eks. være chilipaste (sambal oelek), chilisauce, Tabasco eller hakket frisk chili.
Selv spiser jeg den uden ris, med rigeligt chili og med en stor klat creme fraiche ovenpå. Mums!

Der er et lille ps, og det er mht. bønnerne. Jeg bruger nemlig nogle sorte bønner i chilisauce fra mærket Fuego. De er helt milde men med en god smag af chili alligevel. Jeg tror dog ikke det mærke forhandles i Danmark, så de må erstattes af nogle andre.
Der er sikkert forskel fra mærke til mærke på hvor stærk chilisaucen er, så måske skal man gå efter nogle med mild chilisauce. Ellers kan det jo pludselig ende med at retten slet ikke bliver så børnevenlig alligevel.
Jeg kan se at Kavli har nogle blandede bønner i mild chilisauce. Måske de kan bruges. Ellers laver Heinz nogle der hedder sweet chilibeans, der sikkert også ville kunne bruges.

--------

In December I postet this pic of my chili con carne on Instagram and I promised to put the recipe on my blog. It's very children friendly as I do not add chili when cooking it. Instead I put chili in different variations on the table when serving it to make it a little bit more fun and authentic for the adults.


8 kommentarer:

  1. Uhmm det ser lækkert ud. Det må prøves en dag.

    SvarSlet
  2. Der blev nedlagt veto mod mine chili con carne aftensmadsplaner i dag, så mon det også er en mandevenlig version. ;)

    Det ser lækkert ud. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gode ved denne version er jo netop at den kan afstemmes efter smagsløg. De kan jo godt variere en del fra børn til kvinder og mænd når det kommer til chili :-)

      Slet
  3. Mmh, ser så lækkert ud - opskriften minder en del om min, bare der altid er en 2-3 revne gulerødder i og en god gang mere chili, og så spiser jeg den som regel med blandet salat, græsk yoghurt og evt. nanbrød. Det er og forbliver en af mine favoritter :D

    - Anne

    SvarSlet
  4. Tusind tak for opskriften, den var et hit hjemme hos os:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak. Det glæder mig at den blev velmodtaget :-)

      Slet
  5. Tenna - Fru Stockfleth11. januar 2013 kl. 22.49

    Det ser rigtig lækkert ud og elsker chili con carne - kan bare ikke lide bønnerne??? Så vil det være helt ok at lave denne ret uden bønner? Eller er det HELT forkert? Eller har du nogle ideer til alternativer?

    Børnene elsker f.eks retter a la kylling i karry, hvor der alt muligt tilbehør, så tænker at denne også vil falde i deres smag - tror bare de har det lige som mig - bønner, ikke et hit.

    På forhånd tak,

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan sagtens lave den uden bønnerne. Så skal du måske bare tilsætte lidt sød chilipulver for at få den der chilismag. Ja, retter med masser af skåle med tilbehør er bare altid et hit :-)

      Slet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.