mandag den 28. januar 2013

Bolognese med grøntsagsspaghetti




Kort efter nytår i programmet "Price inviterer" så jeg to af mine yndlings madmænd dyste i en bolognese. Adam Price lavede en klassisk version med pasta til og Thomas Rode var jo selvfølgelig ude i en palæo version hvor pastaen var skiftet ud med grøntsager.

Det er adskillige år siden jeg selv droppede pastaen (sådan på den lange bane i hvert fald) og til at begynde med var det snittet romain salat jeg kom under min bolognese og sidenhen kom strimlet rå og marineret squash ind i billedet.

Rodes version af grøntsagsspaghettien er helt sikkert kommet for at blive i mit opskriftsrepetoire. Han mikser mange forskellige grøntsager og sauterer dem på panden, og ud over at se helt enormt flot ud med alle de farver, så smager det SÅ godt og er jo spængfyldt med vitaminer.

Rode lavede sin bolognese på indmad og uden at have smagt det, så må jeg sige at Prices klassiske opskrift (som lå meget tæt op ad min egen) appellerede mere til mig. Derfor blev min version en kombi af de to dygtige herrers.
Selvom Prices opskrift ligger meget op ad min, så tog jeg en masse af hans gode (for ikke at sige totalt smagsafgørende) tips til mig. Især det med at stege kødet så længe at det næsten karamelliserer og så det med at stege de forskellige ting ad flere omgange for så at blande det hele når alt har fået optimal stegning. Derudover tilsatte jeg sødmælk og hvidvin, hvilket jeg normalt heller aldrig har gjort. De få justeringer gjorde en kæmpe forskel. Virkelig!

Her er min version - tilrettet af Price:

750 gram hakket oksekød - meget gerne økologisk (Price bruger en blanding af forskelligt kød, hvilket jeg synes lyder som en god idé at prøve og det vil jeg forsøge mig med næste gang)
150 gram bacon
2-3 skalotteløg
2 alm. løg (eller tre hvis du ikke har nogle skalotteløg)
2 gulerødder
2 stængler blegselleri
2 dl. sødmælk
4 fed hvidløg
400 gram tomater
1 ds. hakkede tomater
Tabasco
Wochestershiresauce
Sherryvineddike
Frisk (eller tørret) oregano
1 glas hvidvin

Følg Prices fremgangsmåde som du finder lige her. Jeg lod dog kun min bolognese simre i 1,5 time istedet for 2 til 5 timer som Prices foreslår, men jeg brugte jo også alm. hakket oksekød i stedet for skank og haler som kræver længere tid.

Opskriften på grøntsagsspaghettien finder du lige her.

Sæt god tid af til snitningen med mindre du er Thomas Rode hurtig med en kniv. Det er jeg ikke, men jeg er da heller ikke helt tabt bag en vogn, og alligevel tog det mig godt og vel en halv time at snitte det hele i de fine tynde strimler.

Nu har jeg købt mig sådan en her, så forhåbentlig bliver den min gode ven fremover. Jeg har allerede testet den og den virker god. Der er dog stadig en del skrælle og skære arbejde i det, men hold nu op hvor bliver grøntsagsspaghettien altså pæn af at komme igennem den dims :-)

------

Last week I made paleo style bolognese with vegetable spaghetti from zucchini, red onions, carrots, leeks and red and yellow peppers. Is was soooo yummi!!







11 kommentarer:

  1. Tak for inspirationen, jeg så ikke det afsnit, men vil helt sikker ta opskriften på grønsagsspaghettien til mig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig også godt! :-)

      Slet
  2. Det ser vanvittigt godt ud Ulla - jeg har tænkt mig at prøve det med squash som pasta, men jeg må indrømme at denne version ser virkeligt indbydende og flot ud. Så måske det bliver den version jeg skal prøve først:-)
    Hvad gør du forresten ved de der squash når du bruger dem som pasta?
    Kh. Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg plejer bare at strimle dem fint med en tyndskræller og så vender jeg dem i en marinade af olivenolie, citronsaft, salt og peber og hvis jeg har så noget hakket bredbladet persille. Det er altså også godt! :-)

      Slet
  3. Fantastisk :) Jeg har også droppet pastaen for nyligt og dette er da et rigtig godt alternativ! Tak for god inspiration, det skal helt sikkert prøves! :)

    SvarSlet
  4. Det ser vildt lækkert ud :)

    SvarSlet
  5. Skøn opskrift! Når vi får grøntsags spaghetti herhjeme, bruger jeg en spirali slicer fra lurch. Dog fylder den lidt, men når vi ikke spiser pasta, er det en dejlig hjælpende hånd :-) ha en dejlig uge.

    SvarSlet
  6. Det er genialt at man stadig kan se DRs programmer når man bor i udlandet, det nyder jeg rigtig meget og jeg faldt også for Rodes grønsagsspagetti, den er på menuen senere på ugen, så det er godt at vide at man skal afsætte lidt ekstra tid :)

    SvarSlet
  7. HAPS- hvor ser det lækkert ud. Du er simpelthen så dygtig i det køkken. Mums, det kunne jeg nu godt spise lige nu, også selvom klokken kun er 9.00 :) Tak for inspirationen....god dag

    SvarSlet
  8. Dejligt med noget inspiration - jeg har PCO og prøver at undgå stivelse, så nogle gange trænger man altså til at prøve nogle nye opskrifter af. Man kan godt blive træt af rå gulerødder og blomkål i stedet for ris og pasta:-)
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
  9. Hvor ser det lækkert ud! Det må næsten prøves engang. Her koger vi ofte bolognese i stor stil - det er så godt. Men vi spiser altid pasta til og det kunne da være meget sjovt at prøve noget andet :)

    Jeg har sendt dig en mail om noget smølfestof, som du på et tidspunkt spurgte til. Hvis du er interesseret, vil det være super at vide snart, da jeg ellers sætter noget til salg :)

    Kh. Mirjam

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.