mandag den 3. december 2012

Julen kommer snigende....



Julestemningen er så småt ved at indfinde sig. Ikke sådan for fuld udblæsning, men stille og roligt. Det hjælper på det at nissen er flyttet ind, har hængt en fin pakkekalender op og render rundt om natten og laver lidt ballade. Børns begejstring er helt fantastisk og smitter ret meget af. Jeg er så heldig at have to drenge på 6 og 8 år, der stadig tror på nisser (og alt muligt andet magisk). Jeg synes især det er fantastisk med Rasmus på 8,5 år. At han stadig i den alder tror på alt muligt. Vi kalder ham Fox Mulder herhjemme (ja, vi er gamle X-files fans), for han er i sandhed en believer!

Her i sidste uge spurgte han mig undrende hvordan Bamse var blevet til (han har nemlig lige lært hvordan børn bliver til), og jeg svarede at han da var blevet født af en gul bamsemor, som nok også boede ude i skoven et sted, men som bare ikke kunne lide at optræde ligesom Bamse. Det var som om der gik et lys op for ham og med store øjne sagde han: "Nårh ja"!, som om "selvfølgelig er det sådan det hænger sammen med ham den store gule Bamse. 
Han har godt nok også bemærket at Bruno og Rasmus Bjerg har ret meget samme stemme, men han har stadig ikke lagt to og to sammen på den heller. Og jeg kunne nævne så mange eksempler af samme skuffe. Han VIL bare tro, og det er så fantastisk og uskyldigt, og så hjælper det jo også med til at Bertram ikke får boblen prikket i stykker.
Vi er forberedt på at det måske bliver sidste år hvor han tror på nissen (then again - det troede vi også sidste år), så den skal bare have ekstra meget gas i år med drillerier og julemagi.

Birdie tændte igår det første lys i adventsstagen, som i år er Hr. Kubus (som jeg nu ser godt lige kunne være blevet renset for stearin inden) med lidt vintage glimmerpynt på. Meget enkelt men jeg er ret godt tilfreds. Jeg kan generelt mærke at det ikke bliver en overpyntet Gertrud Sand jul herhjemme i år.
Kähler træerne er også kommet frem og har fået selskab af to papirjuletræer og en lille skovnisse.
Og så er jeg ikke kommet længere. Jeg tror dog jeg skal have fundet lidt glaspynt frem i denne uge.

8 kommentarer:

  1. Yes! Sådan en 8,5 årig dreng har jeg osse! Det er vidunderligt. Hos os er det vist lige dele os - og lige dele (Steiner-) skolen der kan tage æren : )

    SvarSlet
  2. Ih det ser så hyggeligt ud Ulla! Dværgen på 6. billede bringer minder. Dem havde vi også da jeg var barn. Det er nok en steinerting ; )
    Glædelig 3. december.
    Hilsen Anna

    SvarSlet
  3. Ja jeg har stadig 2 stk (dreng og pige) på 10 år der tror på vores nisse. De er måske så småt begyndt at lugte lunten, men de vil gudskelov ikke slippe magien. Og de ELSKER at bringe troen videre til deres lillebror på 2,5 år. Det er så fantastisk.
    Skønne billeder.
    Kh Susanne, suskreahjoerne.blogspot.dk

    SvarSlet
  4. Min 9,5 årige datter tror også på nisser , julemand etc. Og vi lader hende blive i troen, for det er super hyggeligt. Barnetroen kommer heller aldrig tilbage, og jeg synes, at de bliver så hurtigt voksne alligevel, så jeg prøver at værne om det. Dog har hun i år luret, at det er mig, der hænger pynt op om aftenen, men det er stadig nissen der kommer med gaver og laver ballade. Lillebror på 6,5 lurede allerede for to år siden, at julemanden er morfar. ;-) Ham kan vi ikke snyde. :-) Heldigvis tror han stadig på nisser, klipper og klister og maler billeder til dem. Og lægger små gaver så de forhåbentlig kommer igen. :-) Uh, hvor jeg elsker december. Og du har helt ret, hvis man ikke er i julestemning, så kan begejstrede børn virkelig hjælpe på vej. :-)

    SvarSlet
  5. ååh hvor herligt når selv de 'store' tror på julemanden! Ophelia tror heldigvis også på både julemanden og tandfeen :-) Da det kun er under et år siden at vi fandt ud af at Felix er laktose intolerant så er det den første jul hvor han ikke kan faa alm. lys chokolade. Da Ophelia saa ser at der er en mørk chokolade bar paa kalenderen til ham udbryder hun: "Ej Mor, selv nisserne ved at Felix kun kan faa mørk chokolade" Elsker bare at fortaelle dem 'løgn' historier og din forklaring om Bamses Mor er fantastisk ha ha.

    Rigtig god December i den hvide løgns tegn x





    SvarSlet
  6. Fantastisk dejlige billeder! Og hvor er det rart at høre, at man stadig som 8 årig kan tro på julemagi.
    Kh. Louise
    (Har lige sendt min første hjemmelavede give away afsted, så kig forbi hvis du har lyst:0)

    SvarSlet
  7. Jo og mirakler sker jo for den tosse dumme der virkelig tror. Jeg er vist stadig 8,5 på nogle områder og gud fri mig vel hvor er det lovely.... paris..hmmm. suck it in, vær romantisk. P. friede til mig det samme sted som rotten fra Ratoulli kommunikerede med drengen. Ved Sienen og Notra Dame..der sad vi ; ) Maden er fantastico og vi gik ikke engang ind ret mange steder og var kulturelle. Vi var der bare ; )

    SvarSlet
  8. Sikke en fin kalender. Herhjemme er det en af gangen. Af flere grunde. For det første, så har jeg ikke kunne overskue, den eventuelle konflik omkring det at skulle vente til i morgen, du ved. For det andet, så har jeg ikke været bare tæt på færdig med at købe gaver når vi når 1. december :)

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.