tirsdag den 4. december 2012

Gode tips til Paris modtages med kyshånd!


Så er der tre dage til Rasmus og jeg indtager Paris for en weekend. Det bliver en tur hvor der både skal juleshoppes, spises god mad og kigges på attraktioner. 
Vi skal i hvert fald op i Eiffeltårnet, besøge Louvre og have en tur i det store pariserhjul efter mørkets frembrud, så vi kan nyde udsigten ud over det funklende julepyntede Paris. Derudover har jeg et par butikker jeg gerne vil besøge, men så er der ikke rigtigt mere der er fastlagt.
Jeg modtager yderst gerne tips til gode steder/attraktioner for børn, lækre restauranter (både frokost, kage og aftens af slagsen) og skønne butikker.

14 kommentarer:

  1. Av, det gør næsten ondt i hjertet. Bare det var mig :-)

    Søren har sagt, at han vil invitere mig til Paris, hvis første oplag af bogen sælger ud. Så der skal saftsuseme sælges bøger! Men jeg tror ikke, jeg kan vente så længe...

    Jeg har jo givet dig mine bedste tips, men jeg kan da lige supplere med, at Paul (http://www.paul.fr/) har Paris' bedste brød (ved godt at det ikke lige er dit game, men hvis nu...), Ladurée (ligger på Champs-Elysées) er jo kendt for deres Macarons, og det er også næsten et must at spise Berthillon-is på Île Saint Louis, men måske er det ikke lige sæson for is.Okay, det var lige mad det hele. Hvis Rasmus er modig, kan I tage ned og se kranier i katakomberne (underjordiske grave - cool men uhyggeligt), de ligger i det 14./Montparnasse, eller måske tage en sejltur på Seinen og se byen fra midten. Arh men jeg kunne blive ved...

    Faktisk synes jeg, at der er rigeligt at opleve bare ved at bevæge sig rundt i byen på må og få.

    Rigtig, rigtig god tur. Glæder mig til at høre om jeres tur og se billeder, ikke mindst :-) Giv Paris en ordentlig trutter fra mig!

    SvarSlet
  2. Hej Ulla

    I november måned var jeg i Paris med min mand og tre børn. Ud over de ting du selv nævner kan jeg anbefale:

    Naturhistorisk nationalmuseum har en fin udstilling med fra udstoppede kæmpebiller til elefanter og giraffer og hvalskeletter. Bag museet ligger botanisk have og der finder i en fascinerende udstilling med dinosaurskeletter. Lige noget for min søn på 10.

    Noget vi havde glædet os meget til, var at se nærmere på vores makabre historie og tage ud og besøge katakomberne, men der var desværre lukket grundet problemer med ventilationen, da vi var der. Så tjek inden I evt. tager derud.

    Når I skal shoppe er Marais kvarteret et godt sted. Alle butikker har åbent søndag men lukket mandag. Det er også her du kan finde nogle gode vintagebutikker, hvis du er til det. I kvarteret finder du også en super hyggelig og populær kagecafe ”la loire dans la theriere” som ligger på 3 Rue des Rosiers. Der er som regel kø, men man får hurtigt plads.

    Centre Pompidous er også et godt sted at holde varmen uden at betale entre, hvis I er i det område. Der er en stor bogafdeling også til børn med finurlige og smukke børnebøger.

    Området bag ved Sacre coeur gemmer også på super shoppemuligheder. For ex. Rue de matyr og rue de vielle villes. Hvis du skal have en gave med hjem til manden, ligger der en fantastisk ølbutik på rue de matyr. Og så er der jo alle stofbutikkerne ved foden af Sacre Coeur…

    Jeg håber I får en fantastisk tur. Man kan jo ikke andet i Paris :D
    Mange hilsner
    Karin

    SvarSlet
  3. Husk at købe billetter til Eiffeltårnet hjemmefra, ellers kan i stå i kø i 100 år. Det kan man sikkert også til Louvre.
    Da jeg fejrede mine 40 år i august i Paris spiste vi total lækker mad, på en skøn restaurant i det super hyggelige Marais kvarter, med delikat fransk mad. Den hedder les philosophes, og er klart et besøg værd! Tjek billeder på google evt.
    Noget der er lidt sjovt både for voksne og børn, er først at stå ved den lille triumfbue ved Louvre, så tage til den gamle store forenden af Champs Elysees, og til sidst La Defense. For at se den sidste kræver det dog en metrotur der er lidt kedelig. Men det moderne kvarter derude er en spændende kontrast til de majestætiske boulevarder inde i byen...
    Ja jeg kunne blive ved, men jeg er jo også totalt forelsket i Paris.
    Ønsker jeg er dejlig tur!!!! Gid det var mig!!!

    SvarSlet
  4. Det var sommer da jeg var der, men der var vi på kanalrundfart da det var mørkt. Det kan jo god være det er en sommer aktivitet og det er for koldt. Men det var meget smukt.

    SvarSlet
  5. Var i sommer 3 uger i Paris og vi fik set det meste....
    Hvis i "kun" er der i en weekend, ville jeg droppe ind et spisested der ser lækkert ud og ikke bruge tid på at lede....
    Loure kan klares på en dag, hvis man på forhånd ved hvad man vil se og bestil biletter hjemmefra, det kan godt forkorte ventetiden, men der kan også være kø ved de luger ....
    Vi købte bl.a. Turen går til Paris og i den så vi hvad vi havde lyst til og planlagde ruter ud fra den ...
    Glæd jer, nyd det i får at se, glæd jer til at komme tilbage og se mere....
    Køb en hængelås hjemmefra og lad børnene hænge den på en af de 2 broer hvor der er mange før dem der har gjort det ....
    Rigtig god tur
    Hilsen Mette ...

    SvarSlet
  6. Jeg var 5 dage i Paris i sommer, og vi tilbragte det meget tid med bare at vandre rundt og se kirker, flotte bygninger, parker, hyggelige kvarterer og blot indsnuse den særlige "Paris-stemning" (så meget, som man nu kan, når amerikanske turister synes at have omringet en). Jeg vil klart anbefale Musée d'Orsay, som bor i en ombygget og meget flot jernbanestation, og som har en fantastisk flot samling med bl.a. Manet (inkl. Frokost i det grønne og Olympia), van Gogh og mange impressionister (bl.a. Degas, Monet og Renoir).
    Rigtig god tur
    / Louise

    SvarSlet
  7. Tag i Eifeltårnet så I er oppe i toppen, når det bliver mørkt! Det er en helt speciel oplevelse at se alle lysene blive tændt. Og turen ned gennem det oplyste tårn er helt eventyrlig :)

    SvarSlet
  8. Hej Ulla

    Det ultimative gys og anledning til at få ny viden...
    http://www.catacombes-de-paris.fr/english.htm
    Afprøvet med fire børn i alderen 5-15 - så utrolig interessant - specielt for drengebørn i nysgerrig-alderen.

    Imponerende elevatortur til endnu mere imponerende udsigt ... og dybt fascinerende for mine drenge at se en ægte helikopterlandingsplads på toppen.
    http://www.paris.dk/historien-om-tour-montparnasse

    Tag på cykeltur - guidede ture f.eks . med Fat Tire Bike.......så cool og absolut både trafiksikkert og børnevenligt med din søn. Vi har prøvet det i flere storbyer...og det er så sej en fornemmelse at komme op på to hjul og op i tempo....ja, vi er så bidte af det, at vi har investeret i foldecykler, som vi har med på ferie...så nu kaster vi os ud i det på egen hånd....men i starten var det super, at være del af en guidet tur:)

    Uanset hvad - så god, god tur til Jer.

    Hilsen Marlene

    PS. Skulle du have fundet ud af mere om min pakke?

    SvarSlet
  9. Naturhistorisk Museum var det det helt store hit for min søn, museet er meget flot og ret oldschool på samme tid - herhjemme bliv der fem måneder senere stadigt talt meget om dinosaurskeletterne.

    God tur!

    SvarSlet
  10. Et lille tip til indgangen ved Louvre er at gå ind nede fra det underjordiske butikscenter, for det går oftest hurtigere end oppe fra glaspyramiden - sådan var det ihvertfald da jeg studerede på Sorbonne, men det er altså en del år siden...
    Nature et Découvertes-butikkerne, som har en masse spændende legetøj, videnskabs-, have- og udelivsgrej m.m. Har bl.a. butik under Louvre og i les Halles.
    Cité des Sciences et de l'Industrie er rigtig spændende, og man kan nemt bruge en hel dag - det ligger dog helt ude i la Villette.
    Musée de Cluny er det skønneste lille museum, hvor gallisk-romerske ruiner er indbygget i et middelalderpalæ og indeholder en fantastisk samling middelalderkunst og -håndværk bl.a. tidebøger og gobeliner. Ligger centralt i Latinerkvarteret.
    La crêperie des pêcheurs i Latinerkvarteret (ikke så langt fra Cluny) har jeg besøgt adskillige gange, og ifølge de anmeldelser der kommer frem via Google er det stadig et godt sted. Intim lille restaurant med bl.a. frokost-tilbud på en mad-crêpe og en dessert-crêpe med et glas cider - anbefaler gerne flamberede dessert-crêpe.

    Håber I får en rigtig dejlig tur.

    SvarSlet
  11. Uhh, elsker Paris og har en veninde derniede, så har været der "tusind" gange. I må besøge "Las de falaffel" i Marais-kvarteret, på Rue de Rosieres. De er verdensberømte for deres falaffel og shawarma og de er faktisk en rejse til Paris værd... Derudover må netop en trendy dame som dig op i de nye boho-kvarter omkring Canal de Martin. Det er oppe v. hovedbanen - kanalen er super hyggelig, der er små kreative butikker og sjove cafeer og er altså et helt andet Paris end de store boulevarder.
    Det er pt. mine favoritsteder i Paris - god tur.

    Mvh. Susse

    SvarSlet
  12. http://www.rejseliv.dk/pariserstemning-ved-kanalen

    Fandt lige denne her...

    SvarSlet
  13. Tusind tusind tak for alle jeres gode tips!! Får jo helt stress over at vi jo slet ikke kan nå alt det vi gerne vil på de to dage vi er der, men jeg har efterhånden fået lagt en plan for denne tur, og så må vi jo tilbage igen en anden gang og se noget mere.
    Denne tur bliver mest på Rasmus' præmis og så må jeg jo tage en shoppe-hygge-vade-rundt-i-timevis tur en anden gang. Måske til foråret hvor der er lidt varmere :)

    Jeg har brugt tippet om at købe billet til Eiffeltårnet hjemmefra. Faktsik har jeg købt sådan nogle Paris City Pass, som giver adgang til alle musseer og monumenter og hvor man vist heller ikke skal stå i kø - ikke i billetkø i hvert fald.

    Er der i øvrigt nogen der ved om man kan gå op i Eiffeltårnet? Altså via trapper og ikke tage elevatorerne?

    Har overvejet katakomberne men ved ikke lige om det bliver for makabert for Rasmus.

    SvarSlet
  14. Man kan gå op via trapper til 2. etage. Kan ikke huske om man så kan komme med elevatoren til toppen, men mon ikke. Tjekkede lige her: http://www.tour-eiffel.fr/preparer-sa-visite/tarifs-et-modalites-de-visite.html
    Ret hyggeligt at gå op og opleve tårnet indefra, og så slipper man for eventuel kø.

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.