torsdag den 15. november 2012

Rawfood gæstemiddag


3 x NAM!! Ja, der er faktisk ikke så meget andet at sige til den gæstemiddag jeg diskede op med igår - bare sådan i al beskedenhed, ikk ;-)

Forretten som ikke var raw bestod af små skiver kernebrød med hhv. oliventapenade, flødeost og laks, pesto rosso og pesto verde. Den fik mange rosende ord med på vejen.

Og så var der rawfood lasagnen til hovedret, og den tog virkelig kejler blandt mit smagspanel. De var helt vilde med den og ville have opskriften med hjem. Den var sprød, frisk og lækker og fuld af smag. Manden og jeg blev dog enige om at; ja, den smagte virkelig fantastisk(!!) men prikken over i'et havde lige været en mediumrare steak on the side. Sorry, vi er bare kødspisere (vegetarer-tilgiv-mig-smiley).

Desserten var såååå god!! Det var en raw gulerodskage med citrussalat og flødeskum. Arhmen, den var A M A Z I N G !! Selvom jeg havde lavet portionsanretninger, så måtte vi ud og hente kagen i køleskabet og stille den på bordet.

Hvis du har fået mod på at kaste dig ud i raw lasagne eller gulerodskage, så kan du finde opskrifterne her og her

Jeg fulgte opskriften på lasagnen til punkt og prikke. Noget jeg egentlig sjældent gør, men jeg var jo på helt ny grund her, så jeg havde ikke modet til at eksperimentere - slet ikke når det var en gæstemiddag. 

Kageopskriften ændrede jeg lidt på. Jeg er nemlig ikke så pjattet med dadler, og har tidligere erfaret at det også gælder når de bruges til sund konfekt eller sunde romkugler. Derfor byttede jeg halvdelen af dadlerne ud med tørrede abrikoser (de bløde af slagsen). Derudover brugte jeg mandelmel i stedet for selv at male hele mandler til mel i min foodprocessor. Jeg havde lige et pose stående og tænkte - hvorfor ikke. 
Til frostingen brugte jeg macadamianødder (som Jane også foreslår) og af det flydende brugte jeg udelukkende citronsaft og altså ingen vand. Elsker nemlig det sure sammen med søde kager - nok fordi jeg i virkeligheden ikke har så sød en tand.

Jeg spiste endnu et stykke af kagen idag til morgenmadsdessert (det er vi jo blevet enige om er et  holdbart koncept), og hold nu op, hvor smager den bare godt.

Drengene er blevet lovet et stykke til dessert idag, og så må vi jo se om de er ligeså vilde med den.

8 kommentarer:

  1. Ej, det ser også bare godt ud. Sikke en fin middag! Den lasagne altså. Den har en virkelig høj imponeringsfaktor! Alene tomatsaucen smager bare helt eminent godt. Jeg savner sjovt nok ikke kødet, når jeg spiser RAW. Og jeg er ellers også kødpige... ;-)

    SvarSlet
  2. Tja, jeg undrer mig bare over, at du ikke havde inviteret mig :)
    Det ser så godt ud !!!!

    SvarSlet
  3. Ulla, vil du ikke linke til kernebrødet - det vil jeg gerne lave i morgen :-)

    SvarSlet
  4. Det ser lækkert ud og lyder også lækkert. Dejligt middagen blev så vellykket

    SvarSlet
  5. Og opskrift på citrussalat - be om ;-)

    SvarSlet
  6. Jeg har aldrig spist RAW - men nu får jeg da helt lyst til at gå i gang i køkkenet. Mmmm det ser lækkert ud. :-)

    SvarSlet
  7. Nam! Det ser lækkert ud :) Jeg troede, jeg var den eneste, der kunne finde på at spise kage til morgenmad :) KH K

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.