onsdag den 14. november 2012

Raw vegansk gæstemiddag in the making



Beklager at der er lidt stille herpå bloggen for øjeblikket, men der foregår så meget her ude på den anden side. Har helt vildt mange blogindlæg liggende, og I andre med billedtunge blogs ved jo hvor tidskrævende det er at få overført og redigeret billeder, men det kommer det kommer :-)

Nå, men idag vil jeg tilbringe det meste af dagen i køkkenet. Vi får nemlig søde tyske venner på besøg i aften. Søde tyske venner som er vegetarer (altså sådan helt - uden fisk og det hele (i hvert fald den ene af dem)), og det kræver altid lidt mere planlægning og tid i køkkenet at stable sådan en vegetar gæstemiddag på benene synes jeg. 
Måske er det fordi jeg er en rigtig kødpige, så mit repertiore af gæsteretter indeholder alle en masse lækkert kød, men det er nu rart sådan at blive udfordret lidt indimellem og gå et par skridt ud af comfortzonen. 
Ydermere er det jo en udfordring fordi jeg ikke selv spiser korn (særlig tit), så vi er altså ude i vegetarisk mad, hvor der heller ikke må indgå pasta, ris eller brød. 

Menuen er faktisk ikke kun vegetarisk men også totredjedele raw og vegansk. Jep, for første gang kaster jeg mig ud i rawfood, og jeg er ret så spændt!

Forretten er den eneste der ikke er raw og den er heller ikke 100% vegetarisk. Jeg laver nemlig kernebrødshapsere med forskellige toppings bl. a. røget laks og oliventapanade. Det par vi får på besøg er også mine faste løbemakkere, og da vi alle går ret meget op i mad, så er det tit det der er emnet på de lange løbeture. Da jeg fortalte dem om kernebrødet som er et brød helt uden mel, så var de meget nysgerrige, så idag skal de få lov til at smage det.

Hovedretten kommer til at bestå af raw lasagne og desserten af en raw gulerodskage. Begge opskrifter er nuppet inde hos Jane - ja, og det er opskriften på kernebrødet egentlig også, men i modsætning til brødet som bages rigtig tit herhjemme, så er det første gang jeg skal afprøve de andre opskrifter. Har dog haft lyst længe, så jeg glæder mig over at der nu er en perfekt anledning og et værdigt smagspanel til at servere det for.
Glæder mig til at vise jer resultaterne af mine (og min foodprocessors) anstrengelser herpå bloggen imorgen.

8 kommentarer:

  1. Du kommer til at imponere med den lasagne, det siger jeg dig! Den er tidskrævende men hvert et sekund værd. Uhm... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det tager sgu lang tid at lave, men det har nu aldrig tidligere afskrækket mig fra at kaste mig ud i ukendte og spændende retter :-)
      Nu er alle lagene til lasagnen lavet, så nu skal den bare smækkes sammen når den skal serveres. Jeg smagte på det hele og det smagte mums!!

      Og uha, gulerodkagemassen og frostingen smagte også godt :-)

      Slet
  2. Det lyder rigtig spændende! Faldt lige over din blog - det viste sig at være interessant :-)

    SvarSlet
  3. Det lyder ret spændende- glæder mig til at se og høre mere - når jeg nu ikke kankomme til at smage og dufte det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt sige dig at det dufter godt i mit køkken. Foodprocessoren har været igennem ikke færre end 10 forskellige "masser". Ja, med andre ord, så har jeg vasket en foodprocessor op 10 gange idag, men jeg er ret sikker på det bliver det hele værd :o)

      Slet
  4. Det lyder spændende, men noget udfordrende. Godt at du er sådan en der kan lide at eksperimentere i et køkken :)

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  5. Det lyder spændende og udfordrende. Respekt for at du har mod på at kaste dig ud i så spændende retter

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.