tirsdag den 27. november 2012

Min reklamepolitik


Der er skrevet mangt og meget om reklameindlæg/sponsorerede indlæg her i blogland og meningerne er mange. Det er dog mest indehaverne af de negative meninger der ytrer sig, men er det ikke altid sådan?
Egentlig vil jeg ikke skrive en lang udredning omkring mine følelser angående den markedsføring der finder sted i blogland, og jeg blander mig slet ikke i hvad andre bloggere gør, men jeg vil alligevel gerne komme med et lille pip om emnet. Mest i forhold til hvordan jeg selv omgåes det og hvad du som læser kan forvente herpå bloggen.

Det kan efterhånden være svært at vide hvad der er sponsorerede indlæg og hvad der ikke er, når man tager en tur rundt i blogland. Nogle bloggere er heldigvis rigtig gode til at gøre det tydeligt, men andre skriver det ingen steder, så for at skabe gennemsigtighed her hos mig, gør jeg det nu helt klart hvordan min egen tilgang til det er.

Når jeg reklamerer for noget herpå bloggen, så er det altid pakket ind i en giveaway, hvor det tydeligt fremgår at gaven er sponsoreret. Når jeg laver disse giveaways, så får jeg altid selv en gave af firmaet der står bag (fordi det kræver jeg at få. Og omvendt, hvis jeg bliver tilbudt en gave for en omtale, så siger jeg at så skal det være en giveaway, så der er også er noget til mine læsere), og i langt de fleste tilfælde er det en tilsvarende gave, som den jeg udlover i min giveaway.
Jeg får noget, mine læsere får noget og firmaet får lidt billig omtale. Bum.

Dette er den eneste måde hvorpå jeg reklamerer herpå bloggen og i øvrigt samarbejder jeg kun med firmaer som har produkter jeg selv kunne tænke mig at eje og som er i fin harmoni med bloggens univers.

Du kan derfor føle dig helt sikker på at al anden lovprisning eller omtale af diverse produkter, børnetøj, modetøj, interiør, webshops mm. som jeg af og til kommer med herpå bloggen, altså er fuldstændig grebet ud af eget hoved og hjerte.

Når du ser mig skrive om ting jeg har købt det ene eller andet sted (hvilket jeg jo ofte nævner) eller på anden vis rose enten produkter eller webshops, så er det med andre ord ikke noget jeg er blevet betalt for af nogen som helst, men er helt og aldeles min egen frie mening og smag.
Så har vi det på plads!

I øvrigt så synes jeg at det i langt de største tilfælde er helt latterlige summer/præmier man bliver tilbudt for at reklamere for et firma og dermed sælge et stykke af sin blog. For nyligt blev jeg kontaktet af et firma der ville give mig en rabatkupon på 100 kr. for at lave en reklame for deres hjemmeside på min blog. Aaaarj, come on! Det er jo en direkte fornærmelse!

45 kommentarer:

  1. Dejligt pippet :-)

    Og ja - 100 kr. på en rabatkupon takkede jeg også nej til - det er vist i forvejen meget billig reklame, der opnås gennem Blogland :-)

    Kh. Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe, ja den var sgu lige latterlig nok :-)

      Slet
  2. Kære Ulla

    Tusind tusind tak for et godt og vigtigt indlæg. Jeg har det præcis på samme måde som dig - den eneste reklame, jeg laver, er giveaways - og ellers er det også på eget initiativ, når jeg lovpriser produkter eller webshops. Hvad folk bruger deres blogs til, er jo helt og holdent op til dem - men jeg savner de kreative indlæg, som tidligere var den største del af (vores område af) Blogland, og jeg bliver irriteret, når jeg læser et indlæg igennem for først til sidst at finde ud af, at det er sponsoreret.

    Det, der irriterer mig mest er, at virksomhederne får så billige reklamespots gennem vores blogs. Det er jo ofte latterligt - som du også selv er inde på - det de tilbyder til gengæld for reklameindlæg (som jo er en fantastisk markedsføring, for vi har tillid til hinanden og læser hinandens indlæg - sådanne reklamer virker langt bedre end reklamer i fx et magasin). Jeg siger derfor altid nej tak. Men også fordi min blog er mit frirum - ikke min indtjening og ikke min virksomhed. Penge tjener jeg andetsteds, nemlig via mit arbejde som lærer.

    Det tilbud, som forargede mig allermest, var nu Mac Donalds. De kontaktede mig med henblik på, at jeg skulle skrive om deres burgere. Til gengæld kunne jeg vælge mellem forskelligt merchandise til min datter - fx en Mac D malebog. Jamen - hvad regner de os for? Men mange valgte alligevel at skrive om burgeren - og det undrer mig!

    Jeg tænker, at jeg også skal have det op og vende på min blog - så tingene kan komme på det rene.

    Kh
    Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anna

      Fedt at du også er inde i kampen :-) Og mht. McD - så er der nok forskellige PR firmaer, der tilbyder forskellige ting. Jeg skrev om burgeren, fordi jeg synes det var en sjov idé med en DIY buger - og så fordi jeg fik et super lækkert legekøkken i træ og noget legemad fra HABA, som jeg så kunne forære min datters vuggestue, der stod og manglede et legekøkken. Så nogle gange er virkeligheden måske en anden end man tror, fordi de forskellige tilbud kommer forskellige steder fra?

      Kh. Mette

      Slet
    2. Kære Mette

      Øv øv - så føler jeg mig snydt;-)

      Kh
      Anna

      Slet
    3. Kære Anna

      Min pointe var - og er - at det nogle gange kan betale sig at træde et skridt tilbage og prøve at tage en tur over i den man undres over's sko. Bevæggrundende for at gøre noget kan være vidt forskellige og ikke alting er synligt. Jeg er dog sikker på, at de fleste vil svare, hvis man spørger. Og måske vil der dukke oplysninger op, som gør os i stand til at forstå et valg :-)

      Kh. Mette

      Slet
    4. Tak Anna, for din kommentar. Det kan også gå mig på det med den billige reklame, men vi må jo bare gøre os selv lidt dyrere. Hvis vi alle kræver lidt mere, så begynder firmaerne jo nok også at ville give mere, så lad os endelig danne fælles front og få højnet priserne :-)
      Jeg ville helt ærligt elske at kunne leve af at blogge som mange kan i USA. Der sælges der ganske enkelt reklameplads i sidebaren på bloggen, og det er da en langt federe måde, for så har man jo stadig sine indlæg for sig selv, så at sige :-)

      Kh Ulla.

      Slet
    5. Ja, det ville ikke være værst - selvom jeg nu også er glad for mit lærerjob:-)

      Kh
      Anna

      Slet
    6. Og Mette: Det er helt rigtigt, det du siger! Virkeligheden er ikke altid som man tror. Det er dog ikke helt nemt at spørge folk om, hvad de har fået for at skrive et reklameindlæg. Det ville være lidt grænseoverskridende, synes jeg. Jeg er dog glad for at høre, at der er blevet tilbudt større gaver end en Mac D malebog. For jeg synes altså det er ærgerligt, hvis vi sælger os selv for billigt:-) Jeg håber sådan, at folk vil tage sig bedre betalt - men det er jo i bund og grund deres eget valg. Det er bare mit ønske for Blogland - så virksomhederne ikke får det alt for nemt:-)

      Kh
      Anna

      Slet
    7. Jeg kan kun sige, at jeg hver eneste dag forsøger at slå et slag for, at prisen for den reklame vi yder, skal være højere. Men jeg tror, at det er et langt sejt træk, men jo flere vi er, der kæmper for det - jo hurtigere kan vi måske opnå det.

      Og Ulla... du kan da sagtens sælge reklameplads i din sidebar? Det gør jeg da.

      Kh. Mette

      Slet
    8. Ja, men er din blog så ikke registreret som firma? For ellers må man vel ikke oder was?

      Slet
    9. Men det er da helt sikkert vejen frem efter min mening :-)

      Slet
    10. Jeg er registreret som firma, men jeg ser da ikke noget problem i at gøre det uanset. Den eneste forskel er jo momspligten, så hvis din omsætning er under (er det 50.000?) - så behøver du jo ikke registreres.

      Slet
  3. Godt skrevet :-)
    Jeg synes det er ok med enkelte reklame-indlæg kombineret med giveaway, så længe det ikke er op mod hvert andet indlæg, og man ikke ser den samme dims på 10 forskellige måder i løbet af et par dage.
    Gider efterhånden slet ikke læse med hos de bloggere der fylder deres blog med det, istedet for det kreative univers der var deres udgangspunkt, inden de blev fristet til reklame.
    Synes de sælger dem selv og deres blog meget billigt. Tvivler på at der er nogen, der vedbliver med at få betaling, til trods for den vedblivende reklameværdi for produktet, der fortsat kan findes via søgemaskiner.
    Den der massive markedsføring virker totalt omvendt på mig, for bliver så irriteret over det og får slet ikke lyst til at eje sådan noget. -Er så nok også meget mere til at finde selv og høre andre fortælle om små loppefund eller arvestykker, der måske bliver ændret til noget nyt.

    -Og så lige et lille shopping-tip, for ved du ligesom mig er meget glad for Icebreaker - der er 20% på alt i Eventyrsport for øjeblikket.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi kan hurtigt blive enige om at det er meget billig reklame firmaerne får her i blogland, men så må i jo bare i samlet flok kræve lidt mere, når vi bliver kontaktet. Det er jo i bund og grund os selv der sætter prisen :-)

      Ej, hvor ærgerligt at jeg ikke kendte til det Icebreaker tilbud i sidte uge. Har nemlig lige akkurat forøget garderoben med et par undertrøjer og en bluse samt langt sportsundertøj som rasmus kan have på under sit fodboldtøj her i vintertræningen. Men tror lige jeg skal et smut forbi alligevel. Det kunne jo være der lige var lidt mere jeg manglede :-)
      Tak for tippet!

      Slet
  4. He he, jeg fik også tilbuddet om 100kr gavekortet, og takkede nej, helt ærligt at de vil være bekendt at spørge ;0)
    Har det ligesom dig, reklame i form af giveaways er fint, de andre reklameindlæg hopper jeg over, bliver bombarderet me reklamer nok andre steder....

    Kh Jane

    SvarSlet
  5. Jeg havde tænkt mig at skrive et indlæg om det samme, men jeg tror bare, jeg kopierer dit. Jeg har fuldstændig samme holdning. Nej tak til det meste og ja tak til enkelte ting, som giver mening, passer ind og kommer både mig og læserne til gode.

    Ligesom Julie er inde på, synes jeg, mange bloggere falder fuldstændig på halen ved udsigten til at få noget gratis. Det er jo nærmest en nationalsport. Well, dem om det. Jeg synes, det er underminerende for troværdigheden, og det virker bare så ufrivilligt komisk, når man pludselig kan læse om de lækre "tex mex krydderier fra Santa Maria" på hveranden madblog.

    For nyligt blev jeg tilbudt at "teste" nogle kosttilskud af høj kvalitet. Jeg svarede, at jeg gerne ville, hvis de ville nøjes med at sende dem til mig og ikke til andre bloggere. Det ville de ikke, men de lovede, at de max ville tilbyde det til 5 bloggere. Jeg takkede nej.

    En anden ting er, at mange virksomheder ikke virker til at skelne mellem, hvad de tilbyder til en blog med 200 daglige besøgende og en med 2000. Er det ikke også useriøst? Sådan virker det på mig.


    SvarSlet
    Svar
    1. der ramte du mig på en grim måde ...

      En anden ting er, at mange virksomheder ikke virker til at skelne mellem, hvad de tilbyder til en blog med 200 daglige besøgende og en med 2000. Er det ikke også useriøst? Sådan virker det på mig.
      ---

      med det du skriver her ... så du synes kun det er de store blogge der skulle være sponsoret eller modtaget gaver ... ikke pænt skrevet ... har du svært ved at dele ??? normalt kommer jeg ikke op i det røde felt men det du skriver får mig derop ...

      Slet
    2. Jamen, det er egentlig ikke så nedladende ment, som jeg tror, du opfatter det. Min pointe er bare, at det virker, som om virksomhederne ikke har gjort deres researcharbejde særligt godt men bare "skyder med spredehagl" i håb om at nedlægge et bytte. Og med det udtryk rammer jeg måske igen en nerve. Hvis et samarbejde mellem en virksomhed og en blogger skal give værdi, mener jeg, det er vigtigt, at der er tale om et samarbejde, som kommer begge parter til gode. Og i mine øjne undermineres bloggerens troværdighed, når det produkt, han/hun omtaler, pludselig fylder den halve blogosfære.

      Jeg synes ikke, det handler om at være "værdig" til at modtage gaver, som der er en anden, der er inde på. Jeg synes, det handler om en forståelse af, at eksponering ikke er alt, og at det rette produkt vist på den rette blog (uanset størrelse) har en langt højere værdi end samme produkt på en mængde blogs.

      Om jeg ikke vil dele? Nej, det vil jeg ikke altid. Men det, synes jeg, er sagen uvedkommende. Til gengæld trækker jeg mig gerne og lader andre komme til.

      Slet
    3. Jeg er så enig med dig Jane!!!

      Slet
  6. Jeg er helt og aldeles enig med dig Ulla:-)
    Jeg synes det er helt til grin hvad nogle firmaer tror de kan slippe afsted med at betale! JEg blev også tilbudt nogle sutter til S, for at skrive et indlæg med 200 ord, billeder, flere links osv (der var en helt liste af krav), ej seriøst, kom lige op med noget bedre, eller køb en google adwords kampagne hvis I er så desperate!!!
    Jeg er personligt også mest til de aftaler der involverer en give away, det synes jeg er en rigtig fin måde at gøre det på:-)
    I øvrigt så laver man jo masser af gratis reklame for de firmaer/produkter man helt uopfordret skriver om, så jeg kan ikke se noget forkert i at man ind i mellem får en ting sponsoreret!
    Med hensyn til kreaindlæg, så har de sponsorerede indlæg langfra erstattet de kreative indlæg, det ene behøver jo ikke udelukke det andet:-)
    Jeg synes i øvrigt også at de forskellige firmaer burde være lidt mere selektive med hvem og hvor mange de vælger at bruge til at vise produkter frem, så jeg håber da at de læser med her hos dig:-)
    TAK for en dejlig blog Ulla:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Armen, det er sgu bare en direkte fornærmelse hvad man bliver tilbudt nogen gange!
      Jeg synes også det er helt ok at tage imod gaver man bliver tilbudt. Hey, hvis modebloggerne kan få en masse gratis ting, så kan vi vel også ;o)
      Tror jeg skal igang med flere modeindlæg - hihi.

      Men ja, jeg er helt enig i at firmaerne burde prøve at sprede deres kampagner lidt ud, så det halve af blogland ikke har det samme indlæg i løbet af få dage.

      I øvrigt fedt at jeg fik sikret mig den fine make-up pung. Den er SÅ flot!! Jeg sender dig lige en mail tilbage imorgen. Er på vej i seng.

      Kh Ulla.

      Slet
  7. Ulla - elsker din blog netop fordi du ikke sælger ud for at få gratis lysestager, knive osv.
    Blogger ikke selv, men elsker at læse med hos jer der gø.. MEN nøje hvor jeg står af på spam indlæg.
    Det er kedeligt og giver absolut ingen inspiration - og det er derfor jeg læser blogs

    SvarSlet
  8. Jeg er helt enig. Jeg siger nej tak til alt (deriblandt kubusstagen og en senseokaffemaskine, som jo er pænt store ting) af den grund, at mine læsere ikke får noget ud af, at jeg viser de ting frem. Jeg gider nemlig ikke selv læse de indlæg... Var jeg derimod blevet tilbudt to ens ting, så en læser kunne få glæde af den (og hvis det passede til det generelle indhold på min blog!) ville jeg overveje at sige ja. Men det er jo helt op til folk, hvad de har lyst til.

    SvarSlet
  9. Det kommer ikke bag på mig at din politik er sådan. Sådan virker din blog også.

    SvarSlet
  10. Som alting med din blog og den personlighed du udstråler, er din politik virkelig fair. Super godt indlæg!

    SvarSlet
  11. Nu skriver nogle af jer netop at firmaerne burde tænke sig om, hvem de udvælger.
    Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening om dette. Hvem er "værdig" til at blive udvalgt? Må store blogger godt sige ja, men ikke små, fordi de ikke når ud til så mange, eller skal de små ikke spørges fordi de store ikke vil "sammenlignes" med de små.
    Ved godt det lyder lidt hårdt skrevet, men for mig har jeg bare svært ved at forstå om det er den ene eller anden krea blogger der skriver om/for Mcd, når det i min verden ikke høre hjemme på en krea blog.

    Men udover det, så er hver blog ejerens egen, og kan gøre lige hvad de vil! Og gudskelov for det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina

      For mig handler det ikke om bloggens størrelse - mere en undring over, at vi her i Blogland lader os spise af med småting for at lave god reklame. For det er ski god reklame, når bloggere lovpriser et produkt på deres blog - det være sig store som små:-) Det er eftre min mening ALT for billigt for firmaerne!
      Og ja, så kunne det være dejligt, hvis der i starten (evt i overskriften) står at det er sponsoreret - så kan man nemlig selv sortere i det:-)

      Kh
      Anna

      Slet
  12. En blog for mig er en blog UDEN for mange materialle fremvisninger men med hovedvægt på kreativitet - dem elsker jeg :-)Jeg må indrømme at jeg kan blive irriteret over reklamer - både almindelige, men faktisk også for mange giveaways - elsker til gengæld dem hvor bloggeren selv har lavet tingen :-)

    SvarSlet
  13. Jeg har netop tænkt det samme! Jeg synes simpelthen det er ved at tage overhånd på visse blogs, så tester de dette og hint, lovpriser diverse osv. - også ting der som sådan ikke har noget med bloggen at gøre, såsom McD, Karolines Køkken, TexMex mm.

    Bevares, jeg kan da godt blive lidt misundelig på dem der modtager store ting, men så igen...jeg gider ikke være til salgs på den måde, og klarer mig jo fint uden. Jeg deler hjertens gerne ud af gode oplevelser med produkter, butikker og firmaer, men det skal være oprigtigt og ikke sponsoreret. At andre gør det modsatte må de naturligvis selv om. Jeg vil ikke afvise at jeg vil modtage noget fra et firma, men det skal i så fald netop fungere hele vejen rundt OG være noget jeg kan stå inde for og som giver mening i forhold til min blog og de læsere der følger den.

    Jeg har eksempelvis prøvet at få en henvendelse fra et firma der solgte skilte, der gerne ville give ét skilt med nummer på til en give away. Jeg skrev at dét ikke var så relevant for mine læsere, da jeg ved at mange bor i lejlighed, og der vil et nummer ikke give mening, MEN at et navneskilt da godt kunne være det.

    Så blev der ikke svaret tilbage. Et par dage senere var der skilte i give aways på en god håndfuld andre blogs, både nummerskilte og navneskilte. Én af blogejerne havde selv modtaget et skilt, resten var udelukkende til give aways. Det gider jeg ikke. Så må de netop købe en annonce et sted eller lign.

    Som en lille sjov krølle på den historie havde jeg tidligere selv kontaktet dem i forbindelse med min store pakkekalender sidste år, hvortil de svarede at de ikke gav ting til blogs. Jeg kunne så 1 uges tid senere deltage i en give away de havde sponsoreret, på en anden blog. De må naturligvis selv bestemme hvad de vil støtte og hvordan, men det irriterer mig at de, og andre firmaer, på den måde "misbruger" bloggere til noget billig reklame.

    SvarSlet
  14. Tak for alle jeres kommentarer til mit indlæg. Jeg har læst dem alle og synes det er en god debat. Jeg skal nok komme med en mere uddybende tilbagemelding og respons imorgen. Lige nu er jeg ved at dejse om af træthed. Jeg er nemlig (sammen med mine unger) mega A-menneske og står op kl. 6 hver dag, så nu hedder det godnat fra mig :-)

    SvarSlet
  15. Synes det er dejligt når ejeren af bloggen melder klart ud fra start, at det er et sponsoreret indlæg, så kan man så selv vælge om man vil læse videre eller hoppe over. Men ih hvor det er irreterende at bruge tid på at læse indlæg, hvor det ikke fremstår tydeligt
    . Ang. Hvem der er værdige store eller små bloggere, så blev jeg noget overrasket over, at man kommer på listen over de meste læste blogs via links. Synes det er nemt købt, at få læsere og blive stor blogger gennem sine sponsoreret Give Away. Så nu melder jeg mig kun til der, hvor eneste krav er en kommentar.
    Dejligt du tager emnet op.
    Hilsen en lille blogger (0:

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar :)
      Jeg har det også bedst med når det fremgår at et indlæg er sponsoreret. For mit vedkommende må det gerne stå i bunden af indlægget - det gør mig ikke så meget :-)

      Slet
  16. Kære alle

    Læs med her (http://olineart.blogspot.dk/2012/11/dobbeltmoral-i-blogland.html) også - en dimension, som har manglet i debatten!

    Kh. Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for link, Mette. Har givet lidt flere meninger til kende derinde :-)

      Slet
  17. Fedt udspil Ulla. Dejligt at du melder klart ud. Men ja jeg var heller ikke det mindste i tvivl om din holdning til emnet. Jeg er splittet. Gider ikke læse om vitaminpiller, MCD burgere, kaffemaskiner, Modig dukker etc etc. Men blev også kontaktet af legetøjshjemmesiden og fik mig forhandlet frem til en god pris, for skrev tilbage at jeg var fornærmet over at få tilbudt 100kr!!! Ahrmen hvad tænker de på?? Blev egoistisk og tænkte, hvis "alle andre" også gør det hvorfor så ikke få Anna´s julegave i hus med et simpelt lille indlæg....
    Bagefter får jeg følelsen af at jeg har været i modstrid med min blogs intentioner..... Men håber at mine læsere ser igennem fingre med det og stadig læser med, for det er bestemt det aller vigtigste for mig(!) De daglige kommentarer og det flow det giver på min blog...
    Men man var da et skarn hvis man ikke godt kunne tænke sig den Kubus stage som "alle de andre" har fået tilsendt :)
    Kærlig hilsen Libbie

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg læser bestemt stadig med hos dig selvom der er sponsorerede indlæg. Ork, så sart er jeg ikke, så jeg hopper sådan ikke bare videre fra en blog jeg ellers læser fordi der kommer lidt reklame. Herreste gud, det gør der jo alle vegne, og nogle reklamer fanger en og andre gør ikke, og sådan er det vel bare :-)

      Jeg fik mig i øvrigt også forhandlet op i en 450 kr. rabatkupon, og øjnede også lige muligheden for en Brio håndvask til vores legekøkken, men jeg kunne bare mærke at jeg var blevet så fornærmet på dem at jeg alligevel takkede nej. Stolthed du ved - host host :-)
      Synes bare egentlig det er vigtigt at når man siger fra til nogle ting pga. prisen de tilbyder, at man får ytret til dem at det er pga. den lave pris/lille gave. Vi må da stå sammen som bloggere og gøre os selv og hinanden lidt mere værd, ikk :-)


      Kh Ulla.


      Slet
  18. BUM! Tak for din ærlighed du seje dame

    SvarSlet
  19. Jeg har givet lidt flere meninger til kende inde hos Oline Art - http://olineart.blogspot.dk/2012/11/dobbeltmoral-i-blogland.html

    Jeg kunne selvfølgelig godt copy paste herind, men debatten er god derinde, så jeg synes I skal gå derind og læse med :-)

    SvarSlet
  20. Befriende at læse dit indlæg! Især er det rart som ny læser af din blog at vide, hvordan det forholder sig her hos dig. At jeg så også er enig er jo altid rart ... ;-)

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.