fredag den 5. oktober 2012

Min blog er nu rask og sikker igen!!

ENDELIG efter 4 frustrerende dage fandt jeg frem til hvad det er der forårsagede den virus min blog pludselig var angrebet af!!

Der har været malware (malicious software) installeret på min blog.

Det startede søndag, hvor jeg når jeg forsøgte at gå på bloggen fik en grå skærm, hvor en rød advarselsbox viste sig. Der stod at webstedet indeholdt malware og at det ikke var sikkert at gå derind.
Pjat, tænkte jeg. Jeg har da ikke puttet noget mal-halløj derind, så jeg ignorerede advarslen og gik ind på min blog alligevel.
Det gik da også i første omgang fint, men lige pludselig ud af det blå og uden jeg havde klikket på noget poppede der et vindue op, der fyldte hele skærmen.
Vinduet var et hjemmeside med.... lad mig sige det sådan - ikke så børnevenligt indhold!! Med nærbilleder, videoer og hele molevitten. Jeg fik hurtigt lukket vinduet ned og fik styr på mine blussende kinder. For eftertiden vil jeg tage advarsler om malware alvorligt!!

Jeg tænkte med det samme at min blog/google konto måtte være blevet hacket, så jeg skyndte mig at skifte adgangskoder og sætte ekstra sikkerhed på.

Nu ville jeg så kontakte Blogger Support med mit problem, hvilket viste sig at være en komplet umulighed!! Der er jo for fanden ikke nogle af de hjælpe-punkter jeg fandt hos support, der passede på mit problem, og man får ingen mulighed for at kunne klikke på "fandt ikke en løsning - send en mail". WTF??!?
Ja, måske er det bare mig, men jeg har ledt hele fladen igennen i fire dage!

Nå, så måtte jeg igang på google og ret hurtigt en engelsk tråd omhandlende præcis samme problem som andre bloggere også oplevede på deres blogs. Her fandt jeg frem til synderen.
Det viser sig simpelthen at det er Instagram widget'en fra BadgePlz den er gal med! Der er tilsyneladende blevet hacket noget der, så når man installerer en IG widget fra BadgePlz på sin blog, så ligger malwaren i dennes html kode.
Jeg slettede min BadgePlz widget i sidebaren og vupti - problemet var løst.

Ja, dvs. jeg nåede faktisk at få 4 virustrusler på min mac, som jeg måtte køre adskillige virus-scans for at få bugt med, så det er sgu noget rigtig slemt stads det der ligger i den BadgePlz widget.

Derfor vil jeg lige sende denne viden og erfaring videre, og opfordre alle der har installeret en instagram widget fra badgeplz til at slette den omgående.
I kan læse mere om det her, hvor der også ligger et link til hvor man kan få fat i en sikker og malwarefri IG widget (som jeg nu har udskiftet den anden med).

Og nu vil jeg blogge igen!
Hold op, hvor har jeg savnet det! Ja, det har da kun været 4 dage, og jeg har da ofte holdt længere pauser end det, men når man ved at man slet ikke har muligheden, så bliver trangen altså større. Human nature!

Jeg har masser af indlæg til jer der ligger og venter. Har jo blandt andet en indianerfødselsdagsfest der kræver en billedspam. Derudover har jeg kreaprojekter, madopskrifter, Bits & Pieces og alt muligt andet på vej.


11 kommentarer:

  1. py ha en omgang dejligt du fandt en løsning men det lyder godt nok som om man skal være lidt computer kyndig hvis man for sådan en...

    SvarSlet
  2. Tak for kyndig vejlendning(!) Instagram er hermed slettet, jeg er overhovedet ikke ferm nok til sådan noget skidt, så hvis det kan undgåes, jo tak :)
    God weekend
    kh Libbie

    SvarSlet
  3. Gulp, sikke en omgang.

    Jeg har Instagram billeder via snapwidget.com. Ved ikke om der er problemer med dem? Har ikke oplevet noget.
    Men hvis du vil have instagram på igen, kan du jo evt gå derind og kigge :).

    Og velkommen tilbage :).

    SvarSlet
  4. Tak Ulla, for det indlæg. Jeg har nu for 5 gang på 1 uge, fået den besked på min computer og har faktisk bare sagt "Ignorer".. Indtil nu hvor jeg læste dit indlæg. Nu har jeg fået slettet den widget! Min computer har heldigvis ikke været lige så ramt som din, men bliver da bekymret for at det kan nå at ske igen... ! Tusind tak. Og rigtig dejligt at læse fra dig igen. God weekend.
    Simone

    SvarSlet
  5. hold da op! Er det sandt. skummelt. Jeg har da fluks lige slettet den widget. Heldigvis har jeg aldrig oplevet noget grimt på ibenoglillebror.blogspot.dk

    SvarSlet
  6. Hej Ulla
    Nu ved jeg ikke hvilken browser du benytter (Mit gæt er at du bruger Safari, da det er standart på OSX), i så fald vil forslå dig at skifte til en anden, for eksempel Google Chrome.

    Da Safari ofte er den browser der bliver hacket først ved den årlige hacker/sikkerheds-konference Pwn2Own
    (I 2009 tog det nogle hackere 5 sekunder at udnytte et hul i safari for så at få kontrol over computeren).
    Google's Chrome plejer derimod aldrig at blive hacket (Det skete dog i år), men da Google opdatere Chrome mindst hver anden måned er det ikke det store problem.

    Her kan du lige se en video der foreklare om hvordan sikkerheden fungere i Chrome http://www.youtube.com/watch?v=29e0CtgXZSI&feature=plcp

    SvarSlet
  7. Hvor godt du fik problemet løst. Jesper fik også den der røde malware advarsel for et par dage siden, men jeg ignorerede det også da det kun var på hans computer advarslen kom. Men efter dit virusangreb har jeg tænkt lidt mere på det og har nu skyndt mig at slette den der badgepz. Så tak for Info :)

    SvarSlet
  8. Hej
    Jeg selv har ikke nogen instragramwidget eller andet som jeg tror kan skade mig... MEN hvis jeg går ind og ser på statussiderne/trafikkilder, og ser på hvor trafikken til bloggen kommer fra, kan jeg ind imellem også komme ind på sådan nogle sider som du beskriver... altså som om at de skulle linke til min blog. Er det noget jeg skal være nervøs for tror du? Eller har jeg bare en læser som altid liiige har været på de lyssky sider inden ; )
    Jeg har allerede dobbelt sikkerhedskode på ellers.... men nu bliver jeg da helt nervøs!
    : /

    SvarSlet
    Svar
    1. Har du oplevet at nogen skriver en kommentar på din blog og så forsvinder den igen sporløst? For det oplever jeg også... den er pist væk, som om den aldriv har været der - altså alle spor er fjernet mindre end 5 min. efter!

      Slet
    2. Hmm, det lyder godt nok lidt underligt at din trafik skulle komme derfra? Jeg aner faktisk intet om alt det med trafikkilder. Jeg undrer mig også sommetider over hvor min trafik kommer fra, for går jeg ind på de sider, så er der ikke noget link til mig, så ved ikke helt hvordan det fungerer??

      Har ikke oplevet det med kommentarerne.

      Slet
  9. Problem løst.
    BadgePLZ brugbare.
    BadgePLZ indstillet 11 februar 2011 som den første Instagram widjet for blogs.
    Konkurrenterne forsøgte at lokke kunderne.

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.