mandag den 1. oktober 2012

Dragefest på St. Jakobsberg


Traditionen tro, så var vi som vi er hvert år i september/oktober med børnehaven til dragefest. Jeg har skrevet om det tidligere både her og her, men det gør ikke denne tradition mindre hyggelig. Udflugten finder altid sted på et bjerg, da der hernede dybt inde i fastlandet året rundt er så uendeligt vindstille, at det næsten får en dansker til at føle lidt uro i kroppen. Somom der er noget der mangler (arj, ikke rigtigt vel!). 
Som så ofte før, så var vinden ikke rigtig med os, men det var solen og varmen til gengæld, og så bliver der hygget og snakket på de medbragte tæpper og spist og drukket fra de mange picnickurve. Vi var underskudsfamilien i år, der havde en pose fra Subway med. Hey, jeg har brugt f******g mange timer denne weekend på at klippe, fotografere og oprette stof på min Etsy shop, og så må man jo springe over, hvor man kan ikk!
Vi havde heller ikke fået købt ind, så en picnickurv med to æbler og en halv peberfrugt havde nok heller ikke været så interessant anyways.

Nå, og der blev lavet bål og bagt snobrød og alle ungerne legede i solen og spurtede alt hvad de havde lært for at få deres drager bare lidt op i den blå himmel. 

Jeg fik også nydt den smukke udsigt der er fra St. Jakobsberg i Ockenheim. Når man kommer fra et land, der er fladt som en pandekage, så skal der nærmest ikke andet til end udsigten fra en ølkasse til at bjergtage én. Jeg bliver man meget nemt imponeret over at komme bare lidt op i højderne og skue udover landmasserne. Det er lidt den samme følelse jeg får i kroppen, som når jeg kigger udover det uendelige hav. 
Jeg savner havet hernede. Ikke sådan at jeg går og længes hver dag, men når jeg er hjemme i Danmark, så kan jeg godt mærke at havet har en helt crazy tiltrækningskraft på mig. Jeg skal have min dosis. Jeg ved at dem der er vokset op hernede i det sydlige Tyskland har det på samme måde med bjergene. De skal op i dem og kigge nedad. Eller kigge på dem nedefra og op kan også give følelsen. Det kan jeg helt levende sætte mig ind i, for det er saftsusemig smukt!

Til sammenligning, så er Danmarks højeste naturlige punkt 170 meter højt. St. Jacobsberg er 275 meter og det højeste bjerg her i Rheinland-Pfalz er 816 meter højt. Laveste punkt her i Mainz er desuden hele 82 meter over havets overflade.
Der er altså en ret stor højdeforskel på hvor vi kommer fra og hvor vi bor.

3 kommentarer:

  1. Dejlige billeder og hvilken skøn tradition! ;)

    SvarSlet
  2. Så hyggelig det ser ut - å fly med drage er så gøy. Det ser også ut som dere har det varmt og godt enda - heldige dere :)

    SvarSlet
  3. Jeg havde engang en plan om en efterårstradition med drageflyvning i familien, men havde lidt glemt det igen. Den plan tror jeg da lige jeg vil huske på igen.
    Det ser ud som en dejlig dag :)

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.