onsdag den 5. september 2012

Saltagurker på to måder

Jeg elsker pickles!! Ikke de sursøde (som er dem man oftest støder på i supermarkedet) men de salte af slagsen. Dem der hedder salzgurken her i Tyskland.
De bedste jeg til dato har smagt er dog dem fra McDonalds. Hvis bare jeg kunne få et glas af dem ville jeg være lykkelig, men det kan man jo desværre ikke. Selvom det sikkert er Heinz der laver dem, så er det jo slet ikke de samme som de salzgurken Heinz leverer til supermarkederne. Opskriften er sikkert hemmelig - uuuuuhhh!

Nå, men nu vil jeg altså prøve at lave dem selv, og efter en hel del googlen satte jeg mig for at starte med at lave to forskellige opskrifter der lød godt i håb om at én af dem ville kunne nærme sig guldet fra Den Gyldne Måge.

Den ene opskrift fandt jeg på en tysk hjemmeside og den anden på et amerikansk madforum, hvor der også var andre der ledte efter opskriften på de famøse og helt perfekte sure og salte agurker fra McD.

I den tyske opskrift skulle der kun bruges vand som væde, hvor der i den amerikanske skulle bruges både vand og eddike. Den amerikanske har mere salt i end den tyske, men ellers var der både dild og hvidløg som fællesnævner, når det kommer til krydderierne der skulle bruges.

Vi starter med den tyske

1 kg. små agurker
1 liter vand
30 gram salt
Flere stængler dild (gerne med blomst)
Frisk estragon
3 fed hvidløg
1 lille stykke frisk peberrod

Vaskede agurker, dild, pillede hvidløgsfed, estragon og skrællet peberrod fyldes godt op i et sterilt glas (eller flere). Vand og salt bringes i kog og koger et par minutter. Glassene fyldes nu op med saltlagen til det svømmer over (stil glassene i vasken) og lågene sættes på. Eller man gør som i den amerikanske opskrift og fylder lage på til 1 cm. fra kanten og koger glassene i en stor gryde i 10 minutter.
Nu skal de stå at gære en uge på køkkenbordet, hvorefter de godt kan spises, men de må også meget gerne trække endnu længere i lagen, og så er det i køleskabet det foregår.




Og nu den amerikanske 
(som er en Heinz opskrift)

1 kg. små agurker 
6 pillede og halverede fed hvidløg
40 g. salt
6,5 dl. æble cider eddike
6,5 dl. vand
6 kviste dild
12 peberkorn

Vask agurkerne, fjern enderne og skær dem i skiver (eller i halve på langs). Fordel dem i glassene. Denne portion rækker til 3 glas i normal størrelse. 
Kom vand, eddike, salt og hvidløg i en gryde og bring i kog. Tag gryden af varmen og fjern hvidløgene fra lagen. Kom 4 halve fed i hvert (sterilt) glas.  Kom yderligere 2 kviste dild samt 4 peberkorn i hvert glas. Hæld nu lagen i til ca. 1 cm. fra kanten og sæt straks låget på. Kog nu de fyldte og tillukkede glas i 10 minutter i en stor gryde, så glassene er dækkede af vand. Det fjerner  ilten i glassene og konserverer naturligt.



Mine agurker har nu trukket i 9 dage. De får lige lidt mere før jeg testsmager dem, og så vender jeg tilbage med dommen.

4 kommentarer:

  1. Uhhh min mormor lavede også altid salzgurken m. eddike i. Jeg kan huske at hun altid prikkede agurkerne med en kødnål, så væden og alle krydderierne rigtig kunne trænge ind i agurkerne....
    Tror da også jeg må have lavet sådan et par glas. Min far fik altid et kæmpe stort glas salzgurker til jul og de blev værnet om som var det en guldskat.
    Hun lavede også nogen hun skar i tykke skiver, de blev kaldt polske agurker, men de var ikke nær så gode som de andre.
    Glæder mig til at høre dommen.
    Kh Susanne, suskreahjoerne.blogspot.dk

    SvarSlet
  2. Hvor sjovt - jeg har også et glas saltagurker stående i køleskabet på 4. dag. Åhhh, jeg glæder mig også sådan til at smage dem. Det er svært at bevare tålmodigheden :)
    Glæder mig til at læse din dom - og måske give mig i kast med den amerikanske version, som lyder meget lækker :)

    SvarSlet
  3. Ej mælkesyrede agurker det må jeg prøve ( den tyske )
    -har ganske meget erfaring med kål. kimchi og gulerødder på den måde men ikke meget med agurker.

    SvarSlet
  4. Hej Ulla
    fik du lavet en update ?

    jeg lavede begge versioner- synes de var meget forskellige- den tyske nok mest oprindelig i smag og også sundest pga de gavnlige bakterier mens den amerikanske var en smule for salt til mig men smagte ellers godt med hvidløgene.

    Det er bestemt ikke sidste gang :)

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.