torsdag den 13. september 2012

Lakserulle med wasabi


For et par dage siden lavede jeg for første gang denne rulle som jeg så på en hjemmeside og pinnede til mit (alt taget i betragtning meget tynde) food-board på Pinterest. En super lækker maki agtig rulle, der fint kan indgå som det kulhydratfattige indslag på mit sushibord. Jeg siger jer den smager godt!!!

Jeg lavede den allerede igen igår til vores aftensmad og spiste resterne af den til morgenmad idag. Jep, jeg kan godt lide den! Og hvis den er så god, hvorfor blev der så levnet noget igår? Jo, det var fordi den altså var i skarp konkurrence med vietnamesiske forårsruller og spicy thaisalat, som jeg også havde stået og brugt det meste af eftermiddagen på at lave. En dejlig asiatisk fusionsmiddag vi fik igår ;o)

Opskriften jeg fandt bestod af røget laks, wasabi/flødeost creme og avocado. Jeg tilføjede dog agurk til min også, da jeg godt kan lide at der lidt sprødt i sådan en rulle.

Her er hvad du skal bruge til én rulle:

5-6 skiver røget laks
En halv pakke flødeost af den fede slags
Ca. en tsk. wasabipasta (el. efter smag)
4-6 tynde agurkestænger
4 skiver avocado
Sort (eller alm.) sesam
Soya


Jeg bruger en wasabipasta men tænker at du også sagtens kan bruge wasabipulver.

Flødeost og wasabi røres sammen.


Og smøres ud på en "plade" af de overlappende lakseskiver.


 Grønt puttes på.





Der rulles....



 ....og anrettes og pyntes. Spis med pinde og dyp i soya. Mums!

19 kommentarer:

  1. Endnu engang JA MAND, hvor ser det lækkert ud! Og jeg kan faktisk ikke lide sushi - og det tør jeg næsten ikke sige højt i det her forum - men de der ruller. Come to mama, siger jeg bare!

    SvarSlet
    Svar
    1. HVA!? Kan du ikke lide sushi?? Sikke da en forbrydelse. Så har du nok bare ikke fået det, hvor det er lavet ordentligt (pejer-på-mig-selv-smiley).
      Denne rulle kan jo også nemt gøres mere "dansk" ved at erstatte den japanske perberrod med alm. hvid peberrod og så kan der drysses med en urt eller noget. Altså hvis den nu skal serveres sammen med noget andet end sushi. Altså ikke fordi man ikke må spise den som den er selvom man ikke spiser sushi ;o)

      Slet
    2. Jane jeg kan heller ikke lide sushi men de her har jeg lyst til at lave- skal klart ud og grave peberrod op.

      Slet
  2. Mm mm mm mmmmmmmmm!!!!
    Jeg savlede også over dem på instagram igår - og de ser og lyder simpelthen bare for lækre og skal afprøvet ASAP!!! jeg er nemlig heller ikke så pjattet med sushi, udelukkende pgs alt den ris - så de her ruller er jo perfekte til min smag.

    Hvad havde du i den spicy thaisalat? ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen, jeg siger dig de er gode de her ruller!! Min au pair er heller ikke vild med sushi og hun var helt pjattet med denne rulle :)

      Der kommer opskrift på thaisalaten imorgen ;o)

      Slet
  3. Svar
    1. Selv tak! Ja, den er virkelig mums! :o)

      Slet
  4. Uhm!!! Det ser og lyder lækkert.

    Tak for opskriften.

    Ha´en dejlig dag

    Knus Susi

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak og også god dag til dig :)

      Slet
  5. Jeg lavede nogle lignende som en nytårsforret for nogle år siden, bare ikke med wasabi. Det er lækkert! Et lille trick til at rulle dem fint og stramt, er at lægge laksen på et stykke cellofan og så putte alt det andet på. Så tager man fat i den ene langside af cellofanen, og kan rulle det hele fint sammen på samme måde som når man ruller maki. En tur i køleskabet en times tid gør underværker :)

    SvarSlet
  6. Ved det, ved det ;-) Er ganske enkelt for doven til at gide at stå og fedte med det celofan ligesom når jeg laver inside out maki. Og en time i køleskabet stod der også i opskriften, men ja så tidligt var jeg ikke ude med dem, og jeg var egentlig fint tilfreds med både fasthed og det hele, så det gik når det "bare" var til familien ;o)

    SvarSlet
  7. Vil du ik lave et thaimadindæg, gad godt i gang med at kaste mig ud i det...

    SvarSlet
  8. Tak Ulla:) det må jeg altså prøve en af dagene, mener også jeg så dem på instagram og puha det ser lækkert uD:) Tak for tippet:)

    SvarSlet
  9. Hej igen ;) fedt tip hvor lækkert .. Vi spiser sushi stort set hver dag her hjemme , vi syndes at det er nemt og lækkert at spise ;) dem må jeg prøve at lave , noget helt andet hvordan fik du dine børn til at spise sushi ? Er nemlig rigtig bange for at mit barn ikke vil kunne lide det, da en del børn ikke bryder sig om fisk.. Var det lige til eller skulle du servere det flere gange ? Klem

    SvarSlet
  10. Uhm, hvor ser det lækkert ud! Og umiddelbart også ret nemt og hurtigt at lave :-).

    SvarSlet
  11. Savle savle :)) Nu pinner jeg den lige fra dig, så den kan komme på menuen imorgen. Tak Ulla!

    SvarSlet
  12. Mmnnnn - lavede den til "kæreste-frokost-uden-børn" i går og vi var begge helt vilde med den :)

    SvarSlet
  13. Disse MÅ jeg lage, så og hørtes utrolig godt ut:))

    SvarSlet
  14. Det er bare så lækkert igen og igen - et fif - er at rulle "rullen" enten med vita-wrap eller bagepapir - så er de klare efter en tur på køl...

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.