onsdag den 19. september 2012

Bertram's ønsker (og noget om gavegivning og legetøj generelt)


Jeg synes ofte det kan være svært at finde på, hvad ens børn skal ønske sig. Synes nemlig ikke bare det er så simpelt som at spørge dem. Og stikker man et BR katalog i hånden på dem, så ønsker de sig jo det hele.
For mig handler det om at sortere ud i de ting de selv nævner, og så vælge de ønsker ud man som forældre kan se, at de vil få mest glæde af - også i længere tid end lige når de flår gavepapiret af. Ofte finder jeg også på ting til drengenes ønskesedler, som de ikke engang selv har nævnt men som jeg ved de vil blive glade for. Fordi jeg er deres mor og jeg kender dem. Ja, jeg gør nemlig så.

Jeg kan godt li' at mine børn får gaver, som har lang holdbarhed. Både sådan i robusthed men også lang holdbarhed når vi snakker interessen fra drengene.
Det er jo ikke nogen hemmelighed at jeg sværger til træleg og simpelt legetøj. Dog har vi måttet sande, at man kommer til et punkt, hvor det ikke længere er muligt at holde Star Wars og andet krigerisk legetøj udenfor ungernes rækkevidde. Jo, det kan man selvfølgelig  godt, men det kommer på et tidspunkt også til at handle om noget socialt for børnene. At have det samme som alle de andre. Der er ikke noget børn hellere vil end at passe ind, så hvis der er en eller anden dille, hvorfor så sætte sit barn i den situation at han er den eneste der ikke kan være med på den.

Star Wars er et glimrende eksempel på netop dette for mine drenge. De har aldrig set en Star Wars film - hverken af den ene eller anden art. Ej heller har vi bøger eller hæfter med Star wars, og alligevel var det ligepludselig det de begge ønskede sig og syntes var det sejeste i verden, netop fordi mange af drengene i Rasmus' klasse snakkede om det og havde figurer med i skole, som de viste frem i pauserne.

Så måtte vi som forældre jo til at kigge lidt på det, og igen vil jeg sige, at man sagtens også her kan være den der sortere lidt i det. De behøver jo ikke have det hele for at blive glade.
Egentlig kan jeg godt selv lide Star Wars universet, og var som ung teenager ret vild med de gamle film. Det er jo et klassisk univers med de gode og de onde, og det er jo en ældgammel form for drengeleg. Nogen der kæmper mod nogle andre. Man kan undre sig som hunkøn, men det er altså bare hvad drenge synes er sjovt. Det er vist no'et mæ det dær testoteron ;o)

Men ja, vi vælger som forældre ud, hvad vi synes de skal have, og det kan fint gøres så både børn og voksne bliver tilfredse. Vores drenge får ikke hverken lyssværd eller Darth Vader masker. Det synes vi ganske enkelt er for voldsomt, og her er vi jo helt sikkert præget af at vores drenge går i Steiner Skole og institution, hvor de altså dagen lang er omgivet af legetøj som træklodser og silketørklæder, og hvor de i øvrigt sidder og hækler, strikker, tegner, væver, filter og spiller fløjte.
Det er sådan et blødt univers, så kontrasten er bare så stor, kan I følge mig?

Ej, selvfølgelig leger de med andet end træklodser og silketørklæder. De har på Bertram's stue også en ridderborg med riddere og det hele. Bare lige inden I synes det tenderer børnemishandling :-)

Indtil nu har drengene fået nogle af de små Star Wars Lego figurer, og det rækker så rigeligt til dem. De er ovenud lykkelige for de 6-7 stykker de har indtil videre (som Rasmus og jeg har fundet på loppemarkeder) og får utrolig meget leg ud af dem, selvom de hverken har rumskibe, kampfartøjer eller andet gear til dem.
Det skal nok komme at de efterspørger det også, men vi fodrer dem langsomt, så der stadig er noget tilbage at drømme om og ønske sig.
Jeg synes ofte der er en tendens til at børn får det hele serveret i en meget ung alder, og så er der ligesom bare ikke mere tilbage at ønske sig når man når de 8 år udover en real life sized rumraket, og det synes jeg virkelig er ærgerligt.

Ønskerne fra collagen herover, kan måske også være en inspiration til andre med drenge på samme alder:

1. Kapla Klodser (har jeg bestemt at han ønsker sig). Har længe været lun på disse træklodser, som kan forvandles til alverdens fine bygningsværker og som lægger op til timevis af leg - kan købes her.

2. Star Wars figurer i Lego (hans eget ønske) kan vist ikke købes seperat, men kommer kun sammen med de store kasser, hvor der også er et eller andet rumskib eller kampfartøj i, som skal bygges. Jeg finder dem enkelvis på loppemarkeder og på Ebay. De er dog noget billigere på loppemarkeder end på Ebay, men man kommer nok ikke af med under 30-40 kr. pr. figur. Endnu en grund til ikke at give dem allesammen på én gang.
De kan dog også købes dyrt her.

3. Ole Lund Kirkegaard bog (mit ønske til ham) med flere af hans gode historier i. Der findes flere udgaver af disse opsamlingsbøger, og de historier er jo bare fantastiske. Kan købes på tilbud her.

4. Stor kriger elefant fra Schleich (hans eget ønske). Den er fra deres New Heroes serie, som består af en masse forskellige krigere ligefra vikinger til samuraier og gladiatorer. Igen - nogen der kæmper mod nogle andre.
Kan bl.a. købes her.

5. Batman kostume. Bertram ELSKER at klæde sig ud, og han har i mange år haft et superman kostume fra H&M, som nu er så meget for lille til ham, at der er fare for at jeg ikke får nogle børnebørn (smiley med opspærede øjne), så jeg har besluttet at han ønsker sig en ny superhelt til kassen med indianer-, cowboy-, ridder og hjemmesyede kostumer. Ikke blot har jeg besluttet det. Jeg har også købt et. Det er købt i en butik hernede i Tyskland, men et lignende kan købes her, og sikkert også mange andre steder til knapt så mange penge.

6. Fodboldtrøjer er altid et hit til de to store drenge herhjemme. Dog bliver der sjældent købt nogle til Bertram, da han jo arver fra Rasmus. De er heldigvis ret holdbare sådan nogle trøjer. Og det ligegyldigt om det er de ægte officielle eller de billige fra H&M (eller den lille rodebutik i landsbyen i Thailand) .
Jeg har taget dem med i collagen fordi der følger et lille godt tip med til hvor man købe billige fodboldtrøjer. Jeg ved ikke om det er de ægte, men who cares? De er billige og de ser rigtig fine ud, og de kan købes lige her.





21 kommentarer:

  1. Rigtig godt indlæg! Jeg er enig med dig i, at man skal hjælpe sine børn med at sortere i ønskerne, og så må jeg indrømme, at det er lidt rart at læse en Steiner-mor, der godt vil indrømme, at Star Wars er ok;-)

    SvarSlet
  2. For et dejligt indlæg! Rigtig dejligt at læse at det er andre end mig der har de samme tanker når det kommer til legetøj. Nu er jeg jo ikke helt i den samma situation, siden jeg ikke har nogle børn, men jeg har ret mange nicer, nevøer og gudbørn der skal have gaver.
    Jeg er selv rigtig glad for bøger, og rigtig glad for at give bøger i gave, specielt de lidt gamle jeg selv var glade for i min barndom. Men udover det syntes jeg også generelt set at det er for meget "plastic fantastisk" legetøj der ude.
    Min filosofi er at give en hjemmelavet ting, gerne noget strikket siden jeg elsker at strikke, også en lille ting ved siden af. Gerne en hyggelig bog, måske et spil som hele familien kan nyde eller en oplevelse. Har haft mine nøver med i biografen, børneteater osv.
    Jeg syntes dette fungerer rigtig godt, og håber selv at når jeg en gang får børn, vil mennesker omkring mig respektere at jeg (og min kæreste) har et sådan syn på legetøj.

    Så igen, supert inlæg!!! :-)

    SvarSlet
  3. Åh jeg kender det. To ud af mine tre poder har fødselsdag i efterårsferien.
    Og det er det samme hvert år, hvad skal vi give dem!

    Lillepigen (fylder 4) er ok nem stadigvæk. Hun får et par stykker legesilke og en hjemmelavet "hånd-drage" med massere af stykker stof hun kan svinge med.
    Storeknægten (fylder 10 år) er straks meget mere svær og kræsen. Det er ikke alt han gider læse (er i gang med Harry Potter serien) og jeg synes simpelthen han har X-box spil nok!
    Hvordan giver man så små, men fyldestgørende gaver til en knægt der ønsker sig sit eget tv (ja, når du bliver konfirmeret knægt. Tidligst!), penge (ai, det er kedeligt, og jeg kender dig. Du får ikke lov at købe flere computerspil for dem) og den slags ting?

    Jeg synes ikke det bliver nemmere som de bliver ældre.
    Slet ikke, når vi så samtidig skal finde på noget fedt til 2 måneder senere, hvor vi holder jul.

    SvarSlet
  4. Tak for linket til fodboldtrøjerne, har en sønnike som lige er startet til fodbold og snart har fødselsdag og fylder 5 år og hans største ønske er fodboldtrøjer (gerne mange!) og jeg er fløjtende ligeglad med om de er ægte eller ej...

    Mange hilsner Maria

    SvarSlet
  5. Jeg forstiller mig at fodboldklubberne "cares", hvor trøjerne er købt, da indtægter for mechandice ofte er med til at danne fundamentet i klubbens økonomi. Kopivarer er ulovlige. Kopivarer er tyveri!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ved jo heller ikke om bluserne er ægte eller ej, men billige er de i hvert fald. Men så er der måske nogen der burde få lukket siden og få lagt sag an mod H&M som ved hver eneste slutrunde sælger landsholdstrøjer. Vi er jo ude i en gråzone, da bluserne aldrig er identiske med de officielle ligesom der heller ikke står Nike eller Adidas (eller hvilket firma der nu står bag de officielle) på dem.
      Ville ønske at man kunne turde stå frem ved navn, hvis man har kritik til mine indlæg istedet for at besvare anonymt. Jeg kan godt ta' det, og kan da sagtens se din pointe :)

      Slet
  6. Men altså. Hvem ønsker sig ikke et batman kostume? :) Jeg er bare ærgerlig over HM ikke har dem i større størrelser.

    SvarSlet
  7. Hej Ulla.
    Du kan købe R2D2 på www.dba.dk der er flere som sælger dem nye enkeltvis:-)
    Vh Stine

    SvarSlet
  8. Jeg er så enig med deg! Hele familien er beskjeftiget med en steinerpedagogisk dag med barnehage og skole, og selvfølgelig er hjemmet preget av det. Det blir en del av vår livsstil, men vi er jo ikke "gammeldagse" av den grunn. Vi overvejer nøye hva vi vil ta med inn i huset. Ja, vi velger også til våres barn, og tenker som deg at f. eks. Star Wars og annet er velkomment inn i vårt hjem, men ikke ukritisk og ikke alt på en gang. Og for all del; til rett tid:)

    God dag fra Silje

    SvarSlet
  9. Et langt stykke hen ad vejen er jeg enig med dig, men i mit tilfælde vil jeg gå langt for at min søn (på 5 år) ikke skal "falde udenfor" i forhold til legekammeraterne og det bliver taget med i betragtning, når vi har købt noget til ham....f.eks. var det et hit i børnehaven at lege med bakugan, hvilket jeg synes er fuldstændig intetsigende, men efter laaaaaang tid gav jeg mig, da det altså er det der var (og til dels stadig er) hittet hos drengene her. Ellers er Lego og smølfer noget der går igen på ønskesedlerne her og det giver jeg med glæde, da det er noget der er med til at udvikle fantasien i en sådan grad at jeg slet ikke kan følge med i hans lille univers:-) Nu er han startet i skole og her er det fodboldkort der hitter (det var det også i børnehaven det sidste år), men den dille er vi først lige hoppet med på, da jeg egentlig helst var fri, men når alle de andre sidder med deres mapper og bytter kort, så skal det ihvertfald ikke være det, der gør at han ikke føler han kan være med i fællesskabet.

    Det blev en hel knaldroman:-) Men ja stod det til mig var det også langtidsholdbart kvalitetslegetøj hele vejen igennem, men pga. det sociale vil jeg gerne gå på kompromis.

    K.h.
    Christina

    SvarSlet
  10. Hej Ulla. Jeg nyder at følge din blog - det har jeg gjort længe.. jeg inspireres og glædes over dine indlæg.. Jeg har selv 3 drenge:-) hvor den ældste er en Bertram:-) Han fik for nogle år siden en stor kasse Kapla og der kan jeg kun give den aller bedste anbefaling - der er blevet bygget de vildeste bygninger både efter opskrifterne og af fri fantasi.. de er blevet brugt til veje, labyrinter osv.. DE ER GENIALE.. Både til leg alene og en masse sammen.. Kh. Mette

    SvarSlet
  11. Jeg må indrømme at der også altid sniger sig ønsker fra mig på Rasmus' ønskeseddel ;-)

    Både ting jeg ved han gerne vil have, men sandelig også ting jeg synes at han burde have, som et led i hans opdragelse, så at sige. Fx får han altid bøger af min veninde (hans gudmor). Det er okay, for som han siger, så er det jo altid spændende at se hvilken bog det er :-)

    Han elsker Lego, så der kan man også altid finde noget, og Star Wars er også højt på listen. Du kan forøvrigt også få figurene løse på Trendsales.

    Både Janniks og min familie synes at han skal have legetøj i både fødselsdags- og julegave og det er altså bare for meget! Han mangler ingenting, så vi har selv svært ved at finde på noget. Og den telefon han snakker om tit og ofte, kan han godt glemme alt om! Jeg forstår bare ikke hvornår og hvorfor det er blevet for kedeligt at give tøj som gave!

    SvarSlet
  12. Tak for et godt indlæg. Mange af ønskerne kunne jeg forestille mig på Thores ønskeliste om et par år. Endnu har vi ikke superhelte og Star Wars, men jeg planlægger også at give mig lidt henad vejen. Men filmene - nej, de må vente. Har egentlig ikke forstået hvorfor man sælger det til små børn, der endnu ikke kan se filmene.

    Jeg tror vi er enige om meget langt henad vejen. Måske lige bortset fra lyssværdene ;) Jeg tror egentlig ikke at jeg synes at lyssværd er meget værre end andre sværd - som ridderne har. Her i huset er der endnu ingen lyssværd, men skumriddersværd, som Thore elsker. Men drømmer han om et lyssværd får han nok det. Synes egentlig at det er et meget fantasifuldt koncept ;)

    Derudover elsker vi også udklædningstøj (dog ingen superhelte i kassen endnu, men det kommer nok), Schleich - både dyrene og fantasiuniverset og selvfølgelig børnebogsklassikere som Ole Lund Kirkegaard. Vi er også blevet glade for lydbøger efter at vi fik nogle fra børnenes farfar - det er et hit og Thore kan sidde stille lææænge og lytte. jeg synes selvfølgelig at højtlæsning og historiefortælling er nummer et, men lydbøger at foretrække fremfor for mange film.

    Og hvor er jeg enig i din betragtning omkring ikke at give dem for meget. Det er lidt trist, hvis man så ikke får den der rumraket som otteårig - så er det bare ned ad bakke ;)

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  13. Årh, Ole Lund Kierkegaard - de bøger kan man også ønske sig i en alder af 21, skal jeg hilse at sige (;

    - Anne

    SvarSlet
  14. Sikke et godt indlæg, det må jeg sige! Lige hvad jeg stod og manglede faktisk.

    Jeg står nemlig ofte og spekulerer over, hvad jeg efterhånden skal give ungerne i fødselsdagsgave, og så er det jo godt med lidt inspiration, så tusinde tak ;)

    SvarSlet
  15. Hej Ulla.. Jeg støtter din tanke gang 100 procent , vi her hjemme ønsker at opdage vores barn i et lege univers så længe som over hovedet muligt, der ved mener jeg også at det er vigtigt at holde børnes kreative del af hjernen i gang , hvilket jeg ikke mener at den gør ved legetøj der allerede har en historie, jeg elsker LEGO og er vokset op med det selv jeg elsker at man kan bygge hvad man vil og sætte det sammen som man selv ønsker, mit barn har kun lege tøj med mulighed for kreativitet. Vi er meget primitive på det område og mange ( især familien ) mener at det bliver en tabt kamp. Vi har hjemme er en da gået så langt som at vælge at vi ingen tv har da vi mener at det er vigtigere at bruge tid på familien og fælles skabet ( udelukker ikke at vi ser en film i ny og næ, hvilket der os skal være plads til) men vi mener bare at der er andre måder at komme hinanden ved end ved tv skærmen.. Jeg syndes at du er super sej , og at du tør tage kampen op mod det mide res der køre, det er bestemt ikke nogen nem kamp. Vi trøster os selv med at sige, det kan da godt være at du ikke har pc spil og fanci aktions men men til gengæld intim hygge, oplevelser og leg i fællesskab med sin familie, mange familier i dagens Danmark har så travlt så travlt.. Typisk eksempel fra min barndom : tidligt op om morgen i børne have , med mor ud og hande , spise aftens mad og på hoved i seng . Der var sku ikke så meget samvær som jeg kunne have ønsket .. Børn nyder deres forældres opmærksom hed og den vil jeg holde fast i.. Lad børn være børn og lad dem leve i det kreative de vil takke dig på længere sigt , fuld støtte her fra <3

    SvarSlet
  16. Undskylder den roede tekst men den er skrevet fra telefonen :D

    SvarSlet
  17. Jeg kan ikke helt beslutte mig for, om det er flabet at smide et link ind eller ej. Jeg har personligt INTET imod at folk smider links ind i mit eget kommentarfelt, hvis det har relevans for emnet, såee .. nu gør jeg det altså bare :).

    Dit indlæg og et forældremøde har sat en masse tanker igang om vores fra- og tilvalg i forhold til vores børn, som blev til sit helt eget indlæg over hos mig.
    Hvis det har interesse, kan man jo kigge forbi: http://synne-petersen.blogspot.dk/2012/09/at-vre-udenfor-steiner-vs-den-virkelig.html

    Og så løber jeg hurtigt ind på egen banehalvdel igen :).

    SvarSlet
    Svar
    1. Min søn har fået Star War letlæsningsbøger på engelsk til sin fødselsdag. Dem blev han rigtig glad for. (Var det ikke bare megapædagogisk?) Man kan få dem på amazon.uk under Star Wars Easy readers. http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_noss_2?url=search-alias%3Dstripbooks&field-keywords=star+wars+easy+reader

      Slet
  18. Hej Ulla
    Kloge ord og ihhh hvor man kender det! vi har haft stor succes med at give en klatrevæg fra abekatten.dk - man køber en pakke med ca 20 klatregreb som kan monteres på stort set alle vægge (altså ikke de allertyndeste gipsvægge) og der følger en meget udførlig vejledning med. En madras under og så bliver der opfundet alverdens lege og lavet stunts og tricks. Kæmpe hit hos både den 4 og den 8 årige!
    KH
    Kristina

    SvarSlet
  19. Som jeg lige har skrevet over hos Synne så er godt legetøj for mig legetøj som ens børn leger gode lege med. Nogle gange leges der de mest fantastiske lege med legetøj som vi voksne rynker på næsen af og andre gange står det smukkeste og mest pædagogik rigtige legetøj på hylden, fordi det ikke appelere til noget i lige det barn.

    På samme måde er godt gruppe legetøj, legetøj der skaber sammenhold og udvikler lege og hvis det er sådan et eller andet dillelegetøj bliver brugt så skal man ikke rynke på næsen af det.

    (Og så bliver jeg som gammel freds og konflikt forsker lige nød til at pippe at det altså er sjovt at det er ok at lege riddere men ikke ok at lege med pistoler. Krig i middelalderen var nok det mest modbydelige man kan forestille sig men nu er det kommet os så meget på afstand at det er ok for os at vores drenge render med sværd og bue eller leget med ridderborge (det er da lidt interessant))

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.