fredag den 31. august 2012

På camping med tre drenge, en flok hollandske fastliggere og en rodeotyr


Idag for præcis en måned siden tog jeg på en tredages campingtur til Sydtyskland (altså halvanden time fra hvor vi bor) med Rasmus, Bertram og Rasmus' gode ven Leo. Jeg var meget spændt på hvad det nu var for noget jeg havde rodet mig ud i, for jeg havde faktisk aldrig før været på en campingplads - og både dem og campisterne findes der jo mange fordomme om.

Jeg kan opsummere indtrykkene ganske kort: Camping- og teltferie som koncept? Fedt fedt fedt ja ja ja! Fastliggere? Nej nej nej NEJ! Med nej på! Stop det øjeblikkeligt!

Jeg undskylder på forhånd at jeg nu skærer alle over én kam fordi jeg potentielt har mødt denne verdens mest, dovne, fede (som i "jeg ligger lige og får lidt sol på min i forvejen postkasserøde solbrændte ryg i min badedragt imens jeg balancerer på min mave størrelse pilatesbold' -ish fed), skulende, højrøstende, coladrikkende, ucharmerende, trøstesløse, rødmossede, ølbrandertbrølende og inaktive fastliggere EVER in the history of fastliggere! Ja, hvad ved jeg egentlig om det? Har jo kun mødt denne ene flok.
Og hvordan kom det så i stand at vi lå henne hos fastliggerne? Jo, desværre så var den eneste plads der var ledig på campingpladsen et lille bitte stykke græs i fastligger området. Faktisk var det på en fastliggerplads. Campingvognen stod tom, så vi fik lov til at bruge forhaven til at slå vores telt op i.

Hvis man er campingnybegynder, så er det overordentlig uheldigt at blive smidt i bunken med fastliggere. Især hollandske fastliggere der alle kender hinanden og har bygget deres egen lille campingghetto af havenisser, hvide stakitter og gigantiske campingstole. Vi var de nye på vejen, det var vi, og der blev skulet og holdt øje, og når mænnerne lige havde fået en enkelt eller to for meget fra deres fustage (ja, de havde fandeme fustager med!), så ku' der da godt lige falde en frisk bemærkning, det ku' der!

Nå, men altså ud over den hollandske ghetto (og ikke et ondt ord om hollændere ellers!! Jeg elsker dem. Har mødt mangt en hollænder tilbage i mine dage som backpacker og de er både festlige, flinke og underlige på den gode crazy måde. Ja, og det var jo heller ikke hollænderne jeg skar over en kam her - det var fastliggerne, ok), så var det nu ganske hyggeligt at sove i telt og lave mad over et lille gasblus. Det blev da både til bolognese, æg, hirsegrød, pølser og nok de dårligste pandekager jeg i mit liv har præsteret, men altså ungerne spiste dem med største velbehag, så jeg var dagens supermor!

Tiden fik vi til at gå med minigolf, friluftsbad, hygge i teltet, vandretur og med at sende lange misundelige blikke hen imod den del af campingpladsen, hvor de andre teltpladser var. De så ud til at have det rigtig sjovt og hyggeligt, og der var masser af unge mennesker (som mig, forståes) og børn. Et helt andet segment end fastliggerne, så afgjort!

Nårh ja, og så var vi da naturligvis til Rodeo Night! Jo jo, med argentinske steaks, sambamusik (eller hvad det nu var for noget), bullriding og hele moletjavsen. Ungerne fik den største sodavand de nogensinde havde fået samt en tur på tyren. Til Rasmus' (og min) store skuffelse, så var der dog ikke regnet med argentinsk kød til børnene, så min lille madglade dreng måtte kigge langt efter de røde steaks fra grillen og i stedet tage til takke med en tarvelig hamburger og en pølse samt udkogt spaghetti ad libitum, som åbenbart er det campingbørn i Tyskland lever af. Ja, vi skal da endelig passe på med ikke at præsentere vores børn for rigtig mad, som de skal bruge kniv og gaffel og tænder for at spise. Jeg har sagt det før og nu siger jeg det igen (for det er nok min største kæphest overhovedet); hvorfor skal børnemenuer altid bestå af det tarveligste af det tarvelige? Mig slet ikke forstå??

Men ja, teltet er indviet og det skal nok komme i brug igen, men næste gang skal det sgu være mere på denne her måde.

11 kommentarer:

  1. Det ser ud til at have været en herlig tur...

    Og hvor kunne jeg ikke være mere enig i det med børnemenuer.
    Min søn fik en børnepizza den anden dag - og han var SÅ utilfreds med manglen på grøntsager og alt andet der kunne finde på at smage af noget.
    Det var dog meget rart at han det meste af måltidet sad og sagde: "så kan jeg meget bedre lide mors hjemmelavede kartoffelpizza"...

    :0)

    SvarSlet
  2. Ha ha Ulla du faar mig altsaa til at grine, du skriver bare saa underholdende :-) Godt i havde en god tur trods den Hollandske ghetto! Skonne billeder som altid!

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Sikke en skøn tur! Det er beundringsværdigt at du gjorde det alene, stort klap på skulderen fra mig :-)
    - Og det går også over min forstand, hvorfor børnemenuer skal være så tarvelige. Hvorfor er det kun de voksnes smagsløg, der skal forkæles? Møjt mystisk.

    P.S. Jeg slettede ovenstående kommentar, fordi jeg roder rundt i mine google kontoer.. Beklager ;-)

    SvarSlet
  5. lovely kids, lovely camp !! love it

    SvarSlet
  6. Det så da veldig hyggelig ut :)

    SvarSlet
  7. Er enig med dig, på alle områder;-).
    Dejligt skrevet og skønne skønne billeder.

    SvarSlet
  8. Dejlige billeder og lækre unger :)

    SvarSlet
  9. Jeg bukker mig i støvet af beundring over, at du kan det der. Og så med superstil samtidig. Meget imponeret!

    Og tak for at jeg nu har fået tilført et nyt ord til mit ordforråd: Fastliggere! Det anede jeg ikke fandtes ;-)

    SvarSlet
  10. Skønne billeder!
    Og du gjorde det alene, meget imponeret!

    SvarSlet
  11. Total fed stemning..love it og er jo selv opvokset med ferie på campingplads og det er bare en helt særlig stemning. og så er der jo ingen som dig der er fuldstændig gennemgående og tjekket på den fedeste måde. Du har stil, girl ;)

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.