tirsdag den 7. august 2012

Europa Park - miniferie i børnehøjde

Efter en juli måned hvor ungerne har haft ferie fra skole og institution har jeg en del indlæg på skrivebordet. Vi har holdt ferie både her i Tyskland og i Danmark, været på teltcamping og så har jeg jo selvfølgelig lavet en masse mad og jagtet lopper.
Nu er ungerne afsted igen - med undtagelse af Bertram, som stadig har armen i gips - og jeg har nu tid til at poste de mange - omend en smule outdatede - indlæg.

Jeg vil starte med at optræde lidt som ambassadør for det store land i hjertet af Europa og som så mange gange før opfordre på det varmeste til at holde ferie i Tyskland i stedet for blot at køre igennem.
Næste gang du overvejer at holde ferie i Disney Land i Paris, så tjek lige Tysklands største og en af Europas mest besøgte forlystelsesparker ud. Europa Park hedder den og den ligger helt nede sydpå i hjørnet ved grænserne til Schweiz og Frankrig - i en lille by der hedder Rust i Tysklands varmeste region.

Forlystelsesparken er kæmpe stor og er inddelt i 14 forskellige europæiske lande/områder med forlystelser, bygninger og kulisser der temamæssigt passer til landet. Eksempelvis er der en vikingelandsby i Skandinavien og en tyrefægter arena i Spanien imens man i Grækenland kan sidde i en hvidkalket restaurant med blåt tag og spise Gyros.

Meget gennemført, flot og hyggelig. Parken har mere end 100 forlystelser og udover tre kæmpemæssige vandrutchebaner og 6-7 store rutchebaner er der masser af forlystelser for de mindre børn også. Vi var der første gang for to år siden, da Rasmus og Bertram var hhv. 6 og knap 4 år gammel, og der var masser af ting at prøve og opleve for dem begge til at fylde de tre dage ud vi var der. Der er også masser af shows ligefra artister på skøjter og børneteater til fortryllende forestillinger i deres nye 4D biograf.
Både for to år siden, sidste år og i år har vi overnattet på hotel i Parken. Der er mange hoteller at vælge imellem. Fra cowboy/indianer landsbyen med tipi'er og bjælkehytter til 4-stjernede hoteller med spa faciliteter og udsøgte restauranter.
Vi har prøvet at bo på to af de store hoteller samt i en bjælkehytte i cowboylandsbyen. Alle tre gange har det været en super oplevelse, fordi alting er så gennemført og det er en helt igennem eventyrlig verden for ungerne at bevæge sig rundt i.
Denne gang boede vi på deres nye hotel Bell Rock, som er opført i New England stil. Maritimt, pompøst og charmerende.
Køjesengen på værelset var udført som skibe og i det store rød/hvide fyrtårn kunne man finde en af hotellets tre restauranter. Vi var der blot tre dage efter det var blevet åbnet, og både pga. temaet og pga. at alting var så spritnyt, så havde jeg det lidt som Rose bekriver det i filmen Titanic - "The beds had never been slept in, the china had never been used".

Vi havde to overnatninger og tre dage i parken, hvilket slet ikke er for meget i forhold til at få set og prøvet det hele, men som er helt tilstrækkeligt i forhold til at udholde de mange lyde, skrig, skrål og den konstante bombastiske forlystelsesparkmusik, der dagen lang strømmer ud af højtalere både inde i parken og i hotellernes foyerer. Enhver der har været i Disney Land ved hvad jeg taler om. Så sluk dog for det lort!

Du kan læse og se meget mere på Europa Park's hjemmeside lige her.

....og her en bombastisk billedspam fra vores tur i år:




21 kommentarer:

  1. Jeg må bare sige mig helt enig. Mange undervurderer Tyskland som ferie land, og det er trist. Sjælden har jeg boet/feriert i land der har så meget forskelligt at byde på. Selv bor jeg i Berlin, og det tager lige så lang tid for mig at cykle ind til centrum, som at komme ud i skogen. Så helt klart, Tyskland som ferieland = fantastisk :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Tyskland indeholder bare så meget! Fede storbyer, smukt landskab og gode forlystelsesparker. Danskerne har efterhånden fået øjnene op for hvor fed en by Berlin er. Nu skal vi bare lige have folk til også ar bevæge sig lidt mere sydpå, for hernede er der virkelig også rigtig lækkert :-)

      Slet
    2. Den er jeg helt klart med på!! Jeg har selv været meget sydpå som lille, og skal i september på en lille campingtur nedover i landet, så det kan være jeg skal poste nogle fristende billeder fra turen, så danskerne ikke bare stopper op i Berlin. For jeg må sige, det er ganske mange af dem her! (Og det kan jeg udtale mig om, fordi jeg selv er norsk og ikke falder i den kategori) ;-)

      Slet
  2. Det gad jeg godt prøve! Nøj, Silas og Vega ville elske en tur derned. Hver gang vi har talt om Disneyland, ender det med at Søren og jeg tager til Paris. Uden børn. Og det er jo også godt nok, men altså... næste gang bliver det Europa Park. Punktum.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er jo også svært at tage til Disney Land og så vide, at man har SÅ fed en by lige ved siden af, hvor man som voksen måske lidt hellere ville slentre rundt, så kan godt forstå det nemt kommer til at ende med en voksentur.
      Det problem har man ikke i Europa Park, for det ligger i en lille flække in the middle of nowhere ;o)
      Dog vil jeg sige at der er én ting franskmændene (ikke overraskende) klarer bedre end tyskerne, og det er at kunne tilbyde muligheden for noget anstændigt mad inde i selve forlystelsesparken. Vi har spist på helt hæderlige restauranter i Disney Land, og i Europa Park kan man stort set kun få billigt mad af lav kvalitet. Pølser, grillkyllinger, pommes frites og deslige.
      Vi fandt en restaurant i Spanien afdelingen, hvor man kunne få en mega familie opsats fyldt med kød. Den kunne liige gå an (kan ses på billede nr. 8). Også kun fordi man craver kød!
      Til gengæld er maden på de 4-stjerners hoteller super lækker. Både morgenmadsbuffet og aften a' la carte restauranterne. Især på det nye hotel er det lækkert.

      Slet
    2. Virkelig? Det er godt nok mange år siden jeg har været i Disney sidst, men jeg husker maden som laveste fællesnævner. Well, man tager ikke i forlystelsespark for at spise gourmetmad - øhm, jo, det gør man jo faktisk i Tivoli. Nå. Men det ser spændende ud alligvel. Men tre dage? Hvordan holder I til det? Jeg tænker, jeg vil være overstimuleret efter en... :-/

      Slet
    3. Det hjælper at man bor på et lækkert og fredeligt hotel, hvor man kan få noget udsøgt mad og senere, når ungerne sover, på skift smutte en tur i wellness området :-)

      Der ligger en restaurant i den del af Disneyland hvor det store lyserøde slot står, som er klart over middel for udenlandske forlystelsesparker (ja, for vi drømmer tit om at maden kunne være som i Tivoli i alle forlystelsesparker). Det er tre år siden vi var der, så kan slet ikke huske hvad vi voksne fik at spise, men kan huske at de havde en børnemenu som til dato er den lækreste jeg har set (hader at børnemenuer altid skal være burgere, pizza el. pølser - og bestiller dem af samme grund sjældent). Det var en treretters menu, hvor hver ret bestod af tre småretter med samme tema. F.eks. tun på tre forskellige måder osv., som man ofte ser det i voksenmenuer. Helt genialt og med masser af grønt og anderledes råvarer.
      Kan hånden på hjertet egentlig ikke huske andre restauranter vi spiste på, men husker måske bare så meget den positive oplevelse at det smitter af på helhedsoplevelsen af maden på hele ferien :-)

      Slet
    4. Sejt med sådan en børnemenu. Gid man så den slags flere steder.

      Slet
  3. Wow hvor ser der fedt ud :) det er helt klart gemt som mulig lokation for næste års sommerferie/forårsferie. Manden min, kendte det godt af omtale og har vist nok besøgt det engang inden vi kendte hinanden (hans familie har camperet meget i frankring, Italien mm).
    Der ser ikke over-pakket ud med mennesker, er der rimeligt til at komme rundt selv om i har været der i sommerperioden? tænker at der måske er færre mennesker hvis man kommer lidt uden for de mest travle måneder,

    Og lige endnu et tillykke med føs'dagene til jer.

    Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Billederne snyder lidt, for jo der var rigtig mange mennesker hver dag! Vi var der lige midt i juli og skolernes sommerferie, og så kommer man ikke udenom at skulle dele så stor en forlystelsespark med en masse andre mennekser.
      Men - hvis man bor på et af hotellerne, så får man lov til at komme ind i parken en time før den åbner for alle andre gæster, og det er virkelig en stor fordel. Så kan man lige nå 2-3 af de helt store forlystelser inden ventetiden går fra at være 5 minutter til at være 1 time.
      Billederne uden for mange mennesker på er taget i den time, hvor kun hotelgæsterne har adgang til parken :-)

      ...og tak :-)

      Slet
  4. Jeg er også enig. Tyskland er fantastisk. Vi har flere gange været i HeidePark, Playmobil Funpark, Nürnberg Tiergarten, Dinosaurienpark Münchehagen, Indendørs legoland og SeaLife ved Duisburg. Vi er netop kommet hjem fra 5 dage i Tyskland og vi elsker vores campingferier derned... I denne omgang sluttede vi i Hankensbüttel, hvor de har OtterZentrum (vores søn på 6 år er stor fan af oddere)...
    Vi skal helt klart prøve Europapark til næste sommer - det ser super sjovt ud...
    Kh Eline

    SvarSlet
    Svar
    1. Nøj, det var mange forskellige steder I har været. Kender ikke dem alle, så dejligt at få lidt gode idéer den anden vej også :-)

      Slet
    2. Alle kan i hvert fald anbefales... Især Playmobil Funpark er FANTASTISK. De har en hjemmeside, så man kan se hvad det er, for det er ikke en alm. forlystelsespark. Nürnberg Tiergarten er den mest fantastiske ZOO som er integreret i en kæmpe skov og de har også delfinarium med delfinshows...
      Kh Eline

      Slet
  5. Hold da op, det ser herligt ud :) Anede ikke det fandtes.
    Jeg har selv været i Euro Disney for hmmm...20 år siden må det vel efterhånden være??!! Det er egentlig ikke et sted, jeg ville tage mine børn med hen. Disney i Orlando er en anden snak, hvis vores planer holder stik. Men det ser godt nok ud som et dejligt sted I har været, der kunne jeg godt forestille mig at være et par dage :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh, jeg gad også godt til Disneyland i Orlando. I det hele taget gad jeg godt til USA. Har "kun" været i New York og vil meget gerne se vestkysten.
      Og ja, det må være længe siden du var i Disneyland Paris siden du kalder det Euro Disney, som det ikke har heddet siden midt halvfemserne - hihi :o)

      Slet
  6. For fanden hvor ser det bare fedt ud, Ulla. Vi har holdt 'spare-sommerferie' - og har i stedet planer om at besøge Disney Land Paris i efterårsferien....men måske man skulle overveje Europa Park i stedet...

    kh

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh, det kan jeg altså varmt anbefale. Det ligger jo også sydligere end Paris, så måske lidt lunere temperaturer også kan lokke :-)
      Disneyland har jo godt nok alle de kendte figurer, og dem er ungerne jo helt vilde med. Begge parker er fede, synes jeg. Vil også gerne snart til Disneyland igen. Det er snart 3 år siden vi var der og det bliver jo sjovere og sjovere at tage i sådan nogle store forlystelsesparker jo større ungerne bliver :-)

      Slet
  7. Jeg vil også slå et et slag for Tyskland og især den sydtyske del :-) Jeg bor selv i Freiburg, og vi skal i Europa Park i næste uge med vores 5-årige datter - dog uden overnatning, men vi bor jo også nærmest lige om hjørnet. Glæder mig da endnu mere efter at have set billederne. Det ser skønt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er da lige om hjørnet I bor :-)
      Kender slet ikke Freiburg (udover deres fodboldhold, som min mand jo ofte har spillet mod :-)), men ved dog at det er Tysklands varmeste by, og det er et kæmpe plus i min bog :-)

      God fornøjelse i Europa Park. Det bliver helt sikkert et hit for jeres datter!

      Slet
  8. Vi har tit talt om at tage til Europark og nu har jeg endnu mere lyst, til næste år når vi skal på bilferie til Frankrig, så skal vi helt klart en tur i Europark også - istedet for bare at køre igennem tyskland.
    Hilsen Heidi fra Egholmvej 16

    SvarSlet
  9. Ja, det er da helt klart oplagt lige at drøne et lille smut til Tyskland så. I vil ikke fortryde en tur til Europa Park :-)

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.