lørdag den 23. juni 2012

Hjemmelavet bounty uden sukker


Der er mange af jer der har sukket og savlet over billederne af de hjemmelavede bounty'er jeg lavede til Rasmus' fødselsdagsfest. De er dælme også gode, det kan jeg godt sige jer!! Og det bedste af det hele er at de er lavet med udelukkende naturlige ingredienser og helt uden sukker. Arhmen, det er næsten for godt til at være sandt.... men nej, det er det ikke.

Fedtfattige er de ikke, men personligt går jeg overhovedet heller ikke udenom fedt. Fedt er godt. Sunde naturlige fedtstoffer er mega godt!

Opskriften har jeg som sagt fundet inde hos Jane, men derfor kan jeg da godt lige krible den ned til jer her også. Samt forkæle jer med lidt flere billeder af lækkerierne.

Du skal bruge:

Cremen fra én dåse kokosmælk (sæt den på køl, så skilles selve kokosfedtet fra vandet, og det er fedtet du skal bruge) *
2 spsk. kokosolie
2 spsk Sukrin eller Stevia Sweet
150 gram kokosmel **
200 gram mørk chokolade med højt kakaoindhold

*Hvis du går op i hvor mange kulhydrater du får indenborde, så er det en god idé at kigge på indholdet af dette i den kokosmælk du vælger. Det varierer nemlig fra 1 g. til over 20 g. pr. 100 g. Jeg fandt en økologisk en af slagsen med kun 2 gram. 
** Igen tjek kulhydratindholdet.

Kokoscremen smeltes i kasserolle sammen med kokosolien. Sukrin/Stevia Sweet tilsættes og til sidst kokosmelet. Beklæd en bageform eller en rugbrødform med plastikfilm og pres kokosmassen derned. Lad massen stå i køleskab nogle timer, så den stivner og du kan skære den ud i firkanter. Smelt chokoladen i vandbad sammen med lidt kokosolie og dyp dine små bountyer deri ved hjælp af to gafler. Køl af i køleskab igen og spis, når de er helt afkølede.

Da der er kokosolie i både fyldet og overtrækschokoladen, bør de ikke opholde sig for længe uden for køleskabet. Kokosolien smelter ved 24 grader, og derfor kommer de nemt til at “løbe” lidt, hvis de ikke bliver spist med det samme. Hvilket de jo gør. Men altså, hvis nu…


Min første portion her blev lidt sjusket og meget hjemmelavede i looket. Det må jeg arbejde på til næste gang. Og det bliver snart, for jeg har lige spist de sidste tre idag til morgenmadsdessert (er der noget der hedder det?).
Jeg må også lige finde ud af hvordan jeg får chokoladeovertrækket til at blive ligeså tykt som på Jane's bountyer. Chokolade er godt, mere chokolade er endnu bedre!


10 kommentarer:

  1. Morgenmads dessert- et koncept jeg støtter af hele mit hjerte :-)

    SvarSlet
  2. Yes det skal jeg lave! Tak for opskrift : )

    SvarSlet
  3. Jeg har også laget noen liknende, for jeg spiser ikke sukker. De kan anbefales på det sterkeste :)
    (Skulle ønske noen kunne begynne å selge slike i butikkene så kunne vi kjøpe det til våre barn når de har lyst på noe søtt... )
    :)

    SvarSlet
  4. Det ser seriøst så giga mega lækkert ud!! Og vi får også tit morgenmadsdessert i weekenderne, MÅMS!!!

    SvarSlet
  5. nams hvor ser det skønt ud! - og morgenmads dessert er absolut et godt koncept... her til morgen var min brownies;-)

    SvarSlet
  6. Mums, dem skal jeg så meget lave! Jeg kan aldrig være med når der bliver postet lækre sager rundt i blogland da jeg er insulin resistent! Så tak for dette sukkerfri alternativ, blev så glad da jeg så at de var sukkerfri, og ja her er sunde fedtstoffer også gode, faktisk skal 1/3 af min kost bestå af (sundt)fedt:-)

    SvarSlet
  7. Mhhh, hvor ser de gode ud! Tror vist lige, jeg skal prøve dem af inden længe...
    Go' weekend!

    SvarSlet
  8. De ser virkelig fristende ud!!
    Og den chokalade er super - spiser en del af den - dog vil jeg mene at der er sukker i den ; )

    SvarSlet
  9. Nøøøøj det skal prøves! Måske dit chokoladelag ville blive tykkere, hvis du bruger sådan en hård og mørk bagechokoladeblok (der er i hvert fald en fra Odense chokolade), der er beregnet til at blive smeltet. Det er bare et gæt. Jeg tror Lindt chokolade er designet til at "smelte på tungen". Der er også en farlig masse ingredienser i, hvis man kigger efter. Jeg glæder mig allerede til at servere dem for mine bounty-elskende drenge!

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.