tirsdag den 26. juni 2012

Er der nogle erfarne teltcampister, der lige gider at hjælpe?


Engang da jeg var barn, var jeg spejder og engang da jeg var ung yngre, var jeg backpacker, så nu er det da slet ikke fordi jeg overhovedet ikke har nogen som helst erfaring med telte og outdoor living, men så skete der det at jeg giftede mig med en mand af den lidt mere komfortable slags, som på ingen måder er campingferie-sove-i-det-fri-spise-fra-en-dåse-skide-i-et-hul typen, så det er efterhånden ved at være mange år siden jeg sidst har skullet klare mig uden el og rindende varmt vand.

Bo skal på træningslejr i en uge i juli, hvor mine forældre så kommer herned på besøg for at hygge med mig og drengene. Nu er det så at jeg overvejer at lade Alfie passe af sine to dejlige bedsteforældre og smutte på teltcamping i 2-3 dage med de to store drenge. Tænker det måtte være så hyggeligt at lave mad i det fri, sove tæt sammen i et telt, bade i en sø, spille kort, tage på vandre- eller cykelture og bare være sammen med 100% nærvær.
Jeg har luftet idéen for dem, og de er ellevilde!!

Nu sidder jeg så her med pænt mange spørgsmål, for de der telte har da godt nok ændret sig noget siden jeg brugte dem, og behøver man egentlig overhovedet have soveposer med, når man skal campe i den tyske højsommer, hvor nattetemperaturen sjældent kommer under 18 grader?

Skal man sove på skum liggeunderlag, selvoppustelige liggeunderlag eller luftmadras?

Hvordan skal man lave sin mad? På Trangia, på mini kuglegrill, en kombination? Ja, det behøver ikke være den nemme løsning. Sådan en type er jeg ikke rent madmæssigt ;o)

Hvordan opbevarer man sine madvarer? Er der overhovedet mulighed for elektricitet på campingpladsernes teltpladser? Findes der transportable minikøleskabe?

Behøver man en dyr fancy campingstol? Hvad er der nu galt med at sidde på et vattæppe på jorden?

Lys? Hvad gør man når det bliver mørkt?

Hvad skal sådan et telt kunne? Hvor stort skal det være? Kan det betale sig at investere i de lidt dyrere mærker/modeller? (har nemlig set et festivaltelt til 399,- og tænker at det måske er liiige billigt nok for et midlertidigt hjem).

Er der andet udstyr man bare ikke kan undvære som teltcampist?

Hjælp!!





15 kommentarer:

  1. Jaaa det er den bedste ide i verden at campe! Før jeg fik mand og barn vandrede jeg rigtig meget og sov i et lille enmandstelt. Det var endda på sådan en rejse, for ikke så længe siden, at jeg mødte min mand, blev forlovet og gravid....
    Vi skal på campingplads om lidt over en uge. Det er første gang med sønnen (som stadig ikke sover ordenligt om natten), så det hele skal prøves af inden vi, forhåbenligt, skal på vandretur i Sverige senere på sommeren. Så jeg har heller ikke helt styr på hvad man egentlig skal bruge når man har børn med, men det er jo klart lettere at de er lidt større, som dine.

    Så jeg svarer lige på det jeg kan:
    Skal i "bare" på campingplads? Hvis ja, så er der elektricitet, et simpelt fælles køkken, forhåbentlig bålplads, kiosk mv. Det kan du tjekke på pladsens hjemmeside.
    Hvis det er ude i den vilde natur, så skal du straks have mere med og du skal være forsigtig med hvor du laver bål, så du ikke starter en skovbrand... Gasblus er langt nemmere end trangia sæt og kan købes rimelig billigt i outdoor shops. Og der kan du jo også købe rigtig outdoor mad i pulverform. (På camping kan du have en køleboks med, men de er noget dyre).
    Nå ja så kommer det an på om i kører i bil hele vejen til jeres location. - Især når vi snakker telt. Jeg er helt klart til light weight telte, fordi de jo som navnet siger er lettere (og de fylder ofte mindre), så til vandreture er det klart en fordel. Og så er det altid en god ide at købe telte med dobbelt stof (altså inder og ydertelt, ligesom på billedet over), da de holder langt bedre på varmen (man kan altid åbne op hvis det er for varmt).
    Det er svært at sige om i kan klare jer uden soveposer. Her kan man igen få nogle tynde soveposer, som også fylder mindre. Man kan også nøjes med lagenposer.
    Husk masser af vand hvis der ikke er det på stedet (også til hvis bålet har sin egen mening...).
    Kasket, solcreme og den slags. En god kniv, snacks/chokolade hvis der skal vandres. Et tæppe at sidde på er en god ide hvis i er på campingplads.
    Med liggeunderlag kommer det også an på om det skal være letvægt eller luksus. Jeg vælger selv skum da jeg er til det hurtige og lette.
    Sorry hvis det blev rodet og håber du kan bruge noget af det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anna.
      1000 tak for din lange svar og alle dine gode råd! Jeg suger det hele til mig, kan du tro :-)
      Vi skal her i første omgang kun være på en campingplads, så det er ikke den helt store overlevelsestur i den vilde natur, vi skal på. Det venter vi med til drengene er lidt større og til vi kan få farmand med på idéen ;o)
      Som jeg kan læse på hjemmesiden for den campingplads jeg har øje på, så skulle der være elektricitet til alle pladser. Men hvad betyder det egentlig? Er det sådan noget campingvogn el der skal bruge en transformator for at virke eller hvordan?
      Vi kommer nemlig ikke til at have bilen på pladsen. Vi bliver kørt derhen og hentet igen, men bilen kommer altså ikke til at stå der.
      Har bare hørt noget om at det er sådan noget bil-el der ofte er? Ja, hvad så end det er? Jeg er helt grøn på campingpladser, kan du nok høre :-)
      Kh Ulla.

      Slet
    2. Hmm jeg har faktisk heller aldrig brugt strøm på en campingplads, men tror da at det bare er en stikkontakt. Kan godt være du skal ringe og spørge dem for at være på den sikre side... hvis ingen af de andre herinde ved det altså.

      Når du tænker senere at tage sådan rigtig ud og campe, kan du jo lige så godt købe et ordenligt telt med det samme. Så skal du ikke til at købe et nyt igen op et par år. Det behøver ikke være det dyreste du kan finde. Vi køber et til 1500 kr, som jeg regner med at kunne bruge i mange år.

      Slet
  2. Telt: vandsøjletrykket må gerne være 3000 mm, så den kan stå imod en orn'lig regnskylle :)
    Vattæppe, intet galt med. Man kan få strøm de fleste steder til telte i dag også, en lille køler er i hvert fald super. Lys: en batterilampe ville jeg anbefale, sådan en gasting skal man holde øje med, og så kan de godt lugte lidt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for gode råd - skal nok kigge efter vandsøjletrykket. Tjek på vattæppet. Det bliver vores spiseplads :-)

      Slet
  3. Hej,
    Det lyder som en vidunderlig ide!!
    Altså jeg har arbejdet i en frilufts butik og det sætter sig selvfølgelig i tankegangen men jeg ville klart investere i et godt telt hvis jeg var dig, især fordi dine drenge er i den fede telt alder mange år endnu. Det er rigtig rart at ha et dobbelt telt, det skaber mindre kondens vand og så er der den fordel når man har børn med, at sko og våde røjsere og pinde og stads kan blive i forteltet. Det er også hygligt at sidde der og spise og kigge ud hvis det skulle dryppe en dag. Og ja, det er vandtrykket der er vigtigt, regn er jo en stor del af outdoor livet :)
    Jeg ville nok også ta de tynde soveposer med, de kan rulles sammen så de blir meget små og er lette så dine drenge selv ka bære dem, det syns de måske er sjovt. Det er ikke så meget temperaturen men mere det at være dækket af noget der er rart men hvis du ved helt sikkert at natte temperaturen er høj ka du snildt lave lagen poser selv, 2 lagner syet sammen, til børn er det nemt at lave med ekstra stof oppe ved hovedet for de er jo ikke lige så lange som et lagen, evt med en pudeholderfold hvis der er noget der hedder det hehe, det er camping luksus!
    Du kan lave et lille camping kit til drengene, det har jeg flere gange givet i fødselsdags gaver til stor begejstring. En lomme lygte, en drikkedunk, en kniv-ske-gaffel i et og måske en kniv, der er flere der laver nogen goe børneknive med rund spids, bl.a. det franske opinel. Pandelamper er ikke så godt til børn syns jeg, det er der delte meninger om men det er led og det er jo stærkt. Man ka få nogen gode lamper der er batteri drevne, også på solceller, det er nok meget rart at ha.
    Mht ligge underlag ka man sagtens sove på skumunderlagene og de er også sjove at lege på i haven bagefter. Fordelen ved de selvoppustelige er hvis man skal være afsted i længere tid og gerne vil ha et hak mere komfort og så er de goe hvis man, som vi fx tit sover i bjergene hvor det naturlige underlag er hårdt!! Luftmadrassernes store fordel er at de er lette og tit er de ikke fuldlængde størrelse fordi man sover ret kort tid hvis man er højt oppe. Selvfølgelig er der også almindelige luftmadrasser og det er nok også ret sjovt, det tror jeg kommer an på hvad du har lyst til :)
    Pulvermad er rimelig dyrt, man kan komme langt med frugt og grøntsager der kan holde sig uden for køl, fx i jeres fortelt hvor der er lidt mere luft og skygge. Og så en lille køleboks til de ting der skal være kolde, tit kan man få sine fryse elementer frosset på campingpladser, det er ret smart. En kuglegrill er go og hyglig hvis I ikke skal bære den ellers gas eller trangia efter temperament.
    Og så er hurtigtørrende håndklæder også gode, solcreme og alt efter hvor I skal hen kan I måske få brug for tæge forebyggende spray, dr. valnet laver en rigtig go en du sikkert ka få i helseren.

    Måske kan man godt fornemme jeg selv er ved at være riiiiimelig klar på at komme ud i telt :)
    Rigtig go tur!!
    -Tilde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for mange dejlige råd, Tilde! Jeg er vild med idéen om camping kits til drengene. Tror jeg har besluttet mig for luftmadrasser. Så langt så godt, men de ser bare så comfi ud :-)
      Tænker også at det ville være en god idé at købe et ordentligt telt, som vi alle 5 kan være i på sigt - til alle de teltferier jeg håber at kunne få lokket min mand med på.
      Og ja, du må snart afsted i telt :-)
      Kh Ulla.

      Slet
    2. Ja selv tak! Jeg har læst din blog læææænge men der sku åbenbart nogen telte til at få mig til tasterne haha. Jeg ville klart købe et telt i en vildmark butik og så finde resten i supermarkeder/isenkræmmere, jeg har selv lige fundet nogen rigtig goe ikke for tykke og tunge luftmadrasser til sommerens ture, jeg er i 8. mdr så jeg ka ikke helt overskue det der skumunderlag i år ;) Jeg håber du finder et rigtig godt telt med plads til jer alle sammen, så er fordelen jo at hvis I kun tar 3 afsted i år så er der plads til en sovekrog OG lidt hang out derinde.
      Tak for en rigtig go blog!

      Slet
  4. På mange campingpladser er grill med kul forbudt pga brandfare i højsommeren...bare så du har et alternativ ;O) Du kan sgtens få strøm på en teltplads, så en køleboks fra bilen der også kan køre på 220 kan være sagen. de nye vupti telte er helt geniale, Quechua skulle lave virkelig kvalitetstelte

    kh Jane

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jane.
      Orv, tak for den info. Så må jeg hellere lige tjekke med campingpladsen først før jeg slæber en kuglegrill med :-)
      Jeg vil tjekke de telte ud nu nævner. Tak :-)
      Kh Ulla.

      Slet
  5. Er ikke helt vildt erfaren med har camperet i mange år med mine forældre som barn, og dengang var der da el. Så det er bare at have en stikdåse med til et minikøleskab/box og et par enkelte lys. Min kusine havde et fedt telt som må kunne fåes lidt større, da vi var på midtfynsfestival for en del år siden. En forvokset iglo med lille fortelt og man kunne næsten stå op inden i det, dejligt og det var tæt, da der var utallige regnskyl. Bund i fortelt hvis der ikke er det...ja tak. Der er jo altid et fælleskøkken hvis det er og retsen kan jo da laves på grillen eller gas. Køb evt en luftmadras hvor i alle tre kan ligge og det er rart at den selv puster op - men det kan jo da klares uden. Vil dog sige at det er dejligt med noget godt at ligge på. Et billigt klap sammen bord og stole sæt er dejligt når man både skal spise og spille med ungerne. Man skal huske man ikke er 20 mere og det gør ondt i ass'en med for meget sidden på den bare jord. Men go for it, det lyder skide hyggeligt og husk for alt i verden kameraet : )

    SvarSlet
  6. Hvis du er på udkig efter et lækkert telt, så synes jeg du skal kigge på www.outwell.dk. Vi har et Neveda L telt med børnekabine i, og det er virkelig et hit! Det er rart med lidt ekstra plads hvis det regner (og når I nu skal fasted hele familien, næste år ;) … )

    Go' fornøjelse!

    SvarSlet
  7. Kære Ulla, se mine blogindlæg om camping her - jeg er gået retro, mon ikke det lige er dig ;-)

    http://junidusen.blogspot.dk/2012/06/kom-teltet-igen-i-brug-pa-molle-camping.html
    http://junidusen.blogspot.dk/2011/08/retro-camping.html

    Vi købte outwell telt sidste sommer og drog til Astrid Lindgrens Verden i Sverige, det var en super tur. Vi har netop været i Sverige igen - de har fine campingpladser.

    - mange danske pladser har strøm
    - vi lever i en køletaske - plus køleskab på pladsen
    - vi har trangia der kan man lave en del (spejlæg, pølser, koge pasta.....du er jo en kulinarisk mester)
    - husk skåle til salat
    - jeg bruger de kendte plastbaljer til alt muligt, de kan stables i bilen og hives frem til legetøj, opvask, skraldespand mv i teltet
    - husk nemme sko/klipklapper, træsko (vi har birkenstock der er nemme at komme i når man går ind og ud af teltet http://www.footshopping.com/birkis-clogs-fun-birki/wgID_580.html?MI=9)
    - vi sover på luftmadras med termo underlag (og sovepose og dyne - jeg hader at fryse)
    - tegnegrej til ungerne
    - de har fine lamper i Jysk med LED pærer, de holder længe (tror de er til havefest) og så har vi en gaslampe fra et loppemarked
    - stole fra loppemarked i Annisse, børnestole fra min barndom og blomstret bord fra et dødsbo på Samsø.... du må på loppe igen (god undskyldning, ikk')

    Ha en dejlig tur - jeg troede aldrig jeg ville elske det, men det gør jeg
    Camping hilsen
    Maiken (junidusen)

    SvarSlet
  8. Vi har efterhånden camperet en del, men er ikke (nyd-naturen-og-skid-i-et-hul) typen.
    Vi startede ud med et kæmpe villatelt, som vejede 20-30 kg og tog en formiddag at stille op, det fyldte desuden hele bagagerummet. Derefter et lille let telt, men er nu endt med et stort let telt fra Bilka og det klarer vores behov fint. Det allervigtigste for mig, har været at man kan stå oprejst i det, for jeg får ondt i nakke og ryg af at leve en uge krumbøjet i et telt. Der er bund i hele teltet, så slipper man for fugtigt græs. og der er et stort soverum og 2 små, alletiders når man har flere børn. Lige nogle småtips og erfaringer. Ekstra håndklæde til at tørre fødderne i og til at lægge ved indgangen, meget vigtigt hvis det regner. Der er strøm et eller andet sted, men ikke altid så det kan nå til teltpladsen, tag derfor en laaang ledning med eller en kabeltromle, det er så træls at stå på toilettet og vente på at telefonen bliver opladet!! God ide med en køleboks, den kan holde smådyr ude af maden, den kan bruges som stol, forbad, babybadekar m.m. Jeg har prøvet meget, men Luftmadrasser ja tak!!!! Vi er endt med en dobbelt model uden kanter(gammeldags gummi overtrukket med stof og med en prop der kan blive væk, MEN en blyant eller tusch kan stoppes i hullet), det fungerer bedst når der kommer børn krybende i løbet af natten. De store luftmadrasser med indbygget elpumpe er også gode, men de holder ikke ret længe især ikke hvis man har børn der liiiige tager en lille hoppetur og det gør børn!!!!!!! HUSK pumpen!!! Plastikposer kan bruges til mange ting og er nødvendige. Lys skal I have og mindst en lampe pr. mand. Vælg en plads i passende afstand til toiletterne. Ikke for langt hvis nogen skal afsted om natten - ikke for tæt, hvis døren larmer om natten og der bliver mange der går forbi.
    Jeg ønsker jer en rigtig god tur!!!!! Og husk campister er meget sociale mennesker, som helt sikkert gerne låner dig det du har glemt!!
    Hilsen Charlotte

    SvarSlet
  9. Vi har camperet igennem mange år. Startede som vildmarkscampister i Sverige, i et lille letvægt 2-personers telt fra The North Face. Fantastiske telte i virkelig god kvalitet.
    Så kom der børn og lidt mere krav om plads og komfort og vi investerede i et kvalitets telt fra Hollandske De waard. http://www.dewaardtenten.nl/
    Der er tale om virkelig kvalitetstelte. Lidt på den dyre side, men uopslidelige. Det er et bomuldstelt som har en kølende effekt på varme dage og isolere på kolde. Og man kan ånde i dem så der dannes ikke kondens på indersiden. Og looket er ret fed næsten retro ;-)
    Nu er kravet så endnu større fra ungernes side, og vi skal afsted i en MKP vogn fra 1973 og ser frem til en helt nyt campingliv.
    Udstyr vil jeg sige at et gaskogeblus er at fortrække. Luftmadrasser: ja af en ordentlig kvalitet. Gaslamper er vores favorit til belysning.
    Køletaske der køre på strøm er udemærket til at nedkøle madvarer, frosne vandflasker er gode til at give lidt ekstra nedkøling. Mange campingpladser har dog et fælles køleskab til teltcampiser så undersøg evt og medbring i stedet for en plastikkasse med låg til jeres madvarer.
    Rigtig god tur - telttur med børn er fantastisk.

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.