torsdag den 21. juni 2012

Børnefødselsdagsforberedelser (orv, det var et langt ord, hva!)



Jeg er i fuld gang med forberedelserne til Rasmus' børnefødselsdag som løber af stablen kl. 15 idag. Noget gennengående tema er der egentlig ikke, men jeg synes det lugter lidt af sådan et omrejsende amerikansk tivoli (funfair) med isbod, tattoo shop, balloner, konkurrencer og masser af spas.
Fint bliver det i hvert fald!

Jeg er jo lidt af en økofreak og forsøger (og lykkedes ret god med) at gå langt udenom kunstige farvestoffer, tilsætningsstoffer og andet bwadr kemi i min mad, og det gælder også selvom der er børnefødselsdag. Sukker kan man jo ikke heeelt slippe for på sådan en dag, men man kan dog med gode alternativer faktisk komme langt uden - og det endda uden børnene opdager at det mangler. 

I år laver vi isbod med alt hvad der dertil hører. Isvafler med hjemmelavet is og masser af toppings. Jeg har lavet tre forskellige slags is. Jordbær, chokolade og vanille. Chokoladeisen er lavet med Stevia Sweet istedet for sukker og den er faktisk blevet overraskende god. Stevia er et naturligt sødemiddel der indeholder 0 kalorier og som vigtigst af alt slet ikke påvirker blodsukkeret.
Det har en lidt bitter smag, så den skal man have camoufleret på en eller anden måde, og det gør man jo fint med mørk chokolade, som jo i sig selv har en let bitterhed.Tænker at det også ville være godt at bruge til citron- eller appelsinis. 
Til de mere søde is, så som vanille og jordbær vil bitterheden kunne smages, så der har jeg brugt hhv. rørsukker og økologisk flourmelis. Jordbærisen er dog lavet af friske jordbær, så den krævede kun ganske lidt sukker for at bliver lækker og frisk. Uhm, den er altså min favorit. Nej, hvor blev den god!!

Som topping er der hakket lys og mørk chokolade, hakkede hasselnødder, kokosmel, frysetørrede hindbær, små chokoladeknapper, kakaopulver og tivolidrys.
Altsammen økologisk og dermed uden kunstig farve og aroma. Jeg var ret glad igår da jeg fandt det økologiske tivolidrys. Det synes jeg bare spiller max!

Menuen står således på frugtspyd, bollemand pyntet med økoslik, hjemmelavede sukkerfrie bountys (opskrift fundet på denne blog, som ejes af min søde gamle folkeskoleveninde Jane), isvafler og til aftensmad er der øko pølser (det er jo altså Tyskland) og grøntsagsstænger med avocadodip.

....og nu vil jeg ud og pynte bollemanden og overtrække mine bountys med lækker mørk chokolade. Uhmm!

30 kommentarer:

  1. Super lækkert. Jeg får helt lyst til at kaste mig ud i at lave bountys.
    Jeg er sikker på at det bliver et brag af en fest ;o)

    Tillykke med sønnen!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-)
      Bountyerne er så simple at lave, så jeg kan varmt anbefale at få dem prøvet af, men jeg advarer! De er stærkt vanedannende ;o)

      Slet
  2. å for en flott bursdagsmat! Du er jammen flink!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, sønnen havde en super dejlig fødselsdag :-)

      Slet
  3. Det var da en fødselsdag jeg gerne sendte mine børn til, wauw... Mht. Stevia skal man i dk tjekke om det stevia du køber er blandet op med et andet sukkerprodukt, for jeg blev slemt skuffet efter at ha jublet højlydt over jeg havde fundet det MEN det var blandet op med en masse rørsukker....øv øv øv... Bare lige et lille tip før du jubler....rigtig stevia fås hos en del øko-købmænd...

    Rigtig rigtig god dag til Rasmus, den lille heldige pomfrit..

    SvarSlet
    Svar
    1. Stevia Sweet er også et blandingsprodukt. Det er Stevia blandet med maltodextrin. Har også Stevia i den rene vare, men det er utroligt svært at dosere, da det søder 300 gange mere end sukker. Derfor er blandingsprodukterne hvor fylden svarer til sukker en del nemmere at have med at gøre. Også fordi det ikke er helt ligegyldigt hvordan massefylden og forholdene mellem vådt og tørt er i bagværk og desserter, og så får man pludselig en meget anden kage hvis man har brugt 1 gram stevia istedet for 300 gram sukker :-)
      Sukrin er dog et andet naturligt sødemiddel, som har samme fylde som sukker, så det kan du prøve.
      Kh Ulla.

      Slet
    2. Åh det er altså rart at høre nogen der er inde i sagerne..Det er fantastisk at de kan komme op med noget der ikke får vores ( og vores børns) blodsukker til at eksplodere...jokke har afskrevet stevia på hans havregrød, for han hældte dosis på der svarer til sukker, inden jeg nåede at stoppe ham, det var hvinende sødt....

      sukrin må prøves, er ikke super vild med rafineret sukker.....

      Håber i har en rigtig fantastisk dag..

      Slet
    3. Et lille indspark...man kan også bruge Birkesød - det fåes bl.a. på Kernesund hjemmesiden. Det er også et natur produkt, som er udvundet af birkebark og som heller ikke påvirker blodsukkeret som almindeligt sukker...:-)
      Kh. Malene

      Slet
    4. Ja, birkesød har jeg også brugt i nogle år, men jeg tåler det desværre ikke særlig godt. Får ganske enkelt tynd mave af selv meget små mængder, og den går jo ikke :-)
      Men ja, hvis man tåler det er det et super produkt! Min mand bruger det bl.a. i smoothies og man kan også nemt bage med det, da massefylden er den samme som sukker.

      Janet, hihi - sjov historie med Stevia'en på havregrøden :-)

      Slet
    5. Nej så kan jeg godt se, at det ikke er så smart - man kan da ikke rende dér med bummelum mave hele tiden:-) Og lidt sjovt med det dersens Stevia, da jeg læste det i indlægget troede jeg det var noget preusser halløj for jeg har aldrig hørt om det. Og så var jeg i Helsekost butikken i Randers i dag og BUM - det første jeg ser er Stevia. Endda i flere variationer:-)

      Slet
    6. Undskyld mig, men hvad er der nu galt med raffineret sukker? Vi er selv vokset op med raffineret sukker, og har det været dårligt for os? Tog vi skade af at spise kager der var bagt med hvidt sukker?

      Nu skal jeg helt gratis give jer svaret, i tilfælde I ikke selv kan regne det ud: NEJ, vi tog ikke skade af det!

      Prøv nu at slappe lidt af og giv jeres børn en normal barndom. Klidmostre!

      Slet
  4. Øj hvor ser det hele bare lækkert ud!
    Stort tillykke og rigtig god dag - den kan da ikke blive andet ;o)

    SvarSlet
  5. Altså hvor er du bare OVERSKUDSMOR Ulla!! Ser godt nok lækkert ud det hele:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg føler mig altså også MEGA overskudsagtig, når jeg tager mig tiden til at rulle det helt store apperat ud :-)

      Slet
  6. Tillykke med din store søn og sikke en dejlig fødselsdag han holder for sine venner. Jeg er vildt imponeret over alt dit øko-guf. Er det virkelig de tyske supermarkeder som er så vel-assorteret, eller handler du i specialbutik eller måske online ? Det har jeg faktisk tit tænkt på. Selv om at vi er kommet bedre med på øko-bølgen herhjemme, så synes jeg alligevel at mange varer skal handles i specialbutikkerne.

    Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mette, hold nu fast - det hele er købt i én butik, nemlig vores lækre dejlige økologiske supermarked som er ligeså velassorteret som en Føtex - blot med 100% økologiske varer. Elsker det og kommer sådan til at savne det når vi flytter hjem!

      Slet
    2. Årh ja, slap af, et helt øko supermarked!!! Her får økologien et hjørne i Brugsen!! Jeg er så træt af det. Irma er rimeligt med, men et helt supermarked, det må være himlen. Jeg er vildt misundelig på den tivolidrys, det siger jeg dig bare!

      Og så håber jeg, I får en rigtig dejlig funfair fødselsdag, dejligt ikke-tema, I har kørende. Tillykke med Rasmus :)

      Slet
    3. Kan godt forstå du er misundelig på tivolidrysset. Det var altså også årets fund. Man vil jo gerne indimellem have lidt af det sjove farverige krudt selvom man ikke spiser kemi ;o)

      Slet
  7. Øhm jeg tror min invitation er blevet væk i posten :D Hold op hvor gad jeg godt med til den fødselsdag - den kan kun blive god :) Stort tillykke med ham og må I få en fantastisk dag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi, tak ;o)
      Han havde en super dag!

      Slet
  8. Øj, hvor en skøn fødselsdag og stort tillykke med ældstebarnet. Håber bountierne vækker begejstring. Kan godt afsløre, at de ikke overlever længe herhjemme ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jane, de bountyer er såååååå gode!! Har allerede spist alt for mange (spiste tre til morgenmads-dessert idag). Slet slet ikke sidste gang jeg laver dem! Men hvordan får du chokoladen på dine til at blive så tyk?? Mine fik bare sådan et tyndt lag hele vejen rundt, hvor det ser ud som om dine har et tyndt lag på siderne og i bunden og så et tykt lag på toppen. Er min chokolade for varm og dermed for flydende?

      Slet
  9. Uhm det lyder helt igennem fantastisk...du er altså mesteren over alle mestre når det gælder børnefødselsdage (og mad generelt - min mand sad til kavalkade i går, mens jeg viste dine opskrifter og billeder frem og sagde "NEEEEJJJJ" og "IIIIIHHHH" og "UUUHHMMM" - jeg skal nemlig lave tarte au citron i morgen:-)
    Der kommer nok nogle fødselsdags billeder...og Rørbæk billeder...mon ik?? :-)

    Knus Malene

    HOV hvor er jeg dog uhøflig - TILLYKKEEEEEEE med ham jo, den store dreng:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Årh tak, Malene! Hvor er du sød. Er bare super glad når andre kan bruge nogle af mine tips og opskrifter, og uha citrontærten det er en vinder!!

      Slet
  10. Manner - for en lækkerheds-fødselsdag det uden tvivl bliver!
    Det ser SÅ lækkert ud! Og Bounty-opskriften skal helt klart prøves - jeg har nemlig en lille frøken, som ikke tåler gluten, mælk og sukker - Hun vil elske dem (ellers spiser hendes mor dem gerne)! By the way - så er jeg dybt misundelig på de tyske helse-hylder! Der kan de danske altså sjældent være med! Indimellem tømmer jeg helsehylderne i Burg - det er det glade vanvid - 11 kr for en øko-ketchup sødet med æblemost! I love it!
    Åh ja, og tillykke med gutten også!

    PS: Har virkelig savnet dine skønne indlæg:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en rigtig lækker fødselsdag og jeg fik selv spist en del af de der bountyer. Uha, de er altså gode! :-)
      Ja, de tyske helsekostbutikker og supermarkeder har virkelig det hele! Ved slet ikke hvordan jeg skal undvære dem, når vi engang flytter hjem til Danmark.

      Slet
  11. Nøj hvor er det bare alt for lækkert! Tillykke med ham : )

    SvarSlet
  12. Hej Ulla, Hvor har du købt øko-smarties og øko tivolidrys med naturlig farve henne?

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.