torsdag den 10. maj 2012

Sunde havrepandekager


I sidste uge fik jeg en idé fra min søde og kreative au pair. Nemlig at bruge drengenes havregrødsrester til en lækker velsmagende og sund morgenmad, som stadig smager lidt af havregrød men som ikke kunne ligne det mindre. Nemlig klatkager eller som jeg hellere vil kalde dem - havrepandekager. Og det lavede jeg så den anden dag (hvilken I der følger med på min Instagram jo godt allerede ved).

Det er virkelig nemt at lave og smager altså helt vildt godt, og så er det jo dejligt at kunne mæske sig med pandekager til morgenmad uden at få hverken sukker eller hvede indenbords. 

Du skal bruge:
Havregrødsrest (jeg havde ca. 1 dl.)
1 æg
Lidt mælk
En stor spsk. æblemos (det var i min havregrødsrest i forvejen men kan også fint tilsættes her - eller helt undlades).

Pisk det sammen med et piskeris, så du får en chunky pandekagedej. Steg små tykke pandekager i smør på panden. Varmen skal være lidt over middel og så skal de vendes forsigtigt, da de er lidt porøse. Mine fik vist et par minutter på hver side.

Jeg spiste dem med bananmos, blåbær og jordbær til. Uhmm!! En stak amerikanske pandekager med sirup kunne ikke have gjort det bedre for mig, og så er disse endda meget meget sundere. Jeg vil helt sikkert lave dem igen, og hvis ikke drengene levner noget havregrød, så må jeg jo lave noget, så jeg har noget at lave disse lækre pandekager af :-)

Idag vil jeg prøve en anden sund pandekage, som jeg igår så hos hende her, og som virkelig også ser lækker ud!

11 kommentarer:

  1. her laver vi morgenpandekager af 1 moset banan, 60g havregryn, 2 æg og lidt vanilje

    Heller ikke tosset :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh, det lyder også godt. Måske det er den version jeg skal prøve idag ;o)

      Slet
  2. Sikke da en fabelagtig ide!! Der bliver sjældent levnet havregrød her, men så må jeg bare lave dobbeltportion, for de her skal da prøves:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg tror også jeg ind imellem at jeg lige laver en portion blot for at lave pandekager ud af den. Det kunne da være en hyggelig lørdagsmorgenmad til ungerne ;o)

      Slet
  3. Jeg er enig, der er noget ved havregrødskonsistensen, der egner sig utrolig godt til pandekagebasis. Jeg har lavet pandekager i alle mulige afskygninger, for jeg er virkelig forfalden til den slags, men jeg forsøger virkelig at holde dem på den sunde side :)
    Mine unger har i lang tid ikke spist havregrød, det er lidt i perioder, men så hælder jeg bare varmt vand på friske havregryn i en skål og lader det stå 10 min. Blandet med æg og mandelmel, så er man rimelig godt kørende synes jeg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhmm, det skal jeg også prøve. Vi har stort set altid mandelmel i huset, og kunne forestille mig, at det giver en lækker smag og konsistens. Tak for tippet ;o)

      Slet
  4. Det lyder lækkert. :-)
    Tak for tippet!

    SvarSlet
  5. Man kan nemlig lave lave nærmest al grød om til pandekager/klatkager og få et noget sundere resultat end de almindelige : )
    Det ser lækkert ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg havde kun smagt risengrødsklatkager tidligere, og det var ikke lige mig. Måske fordi jeg ikke kan lide risengrød ;o)
      Havde slet ikke tænkt på at man selvfølgelig også kunne bruge havregrøden ;o)

      Slet
    2. Uh det synes jeg ellers er lækkert! Men det ville da også være underligt hvis du kunne lide det når du ikke kan lide grøden. Jeg har brugt nogle af Aurions, fx. "den flade maves grød" eller "den sunde maves grød", men har faktisk aldrig prøvet med havregrød selvom at vi også spiser det hver morgen her i Brønshøj. Det må jeg prøve næste gang der er en rest : )

      Slet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.