mandag den 14. maj 2012

Pædagogisk ukorrekthed

Oprøren i mig blev fristet da jeg igår fandt noget så pædagogisk ukorrekt og nærmest bandlyst som tyggegummicigaretter! Jeg blev grebet af nostalgi fra min egen barndom.
Dengang da vi løb og legede udenfor uden at have mobiltelefoner med, da vi gik med halstørklæder, drak saftevand fra store (sikkert pvc holdige) plastdunke i børnehaven, sad i bilen uden autostol og dengang vi "røg" cigaretter af tyggegummi og spiste spejdersnus af et lille ølkrus. Vi kom igennem en hel barndom uden at have hverken fjernsyn eller Nintendo. Højst et lille bipbipspil med Donkey Kong kunne 80'erne svinge sig op til, og vi overlevede sgu ved hjælp af vores egen fantasi. Og i den fantasi legede vi også voksne, hvilket jo dengang meget ofte indebar at have en cigaret i hånden, og det var da sjovt og nej, det bestød sgu ikke at vi allesammen begyndte at ryge!
Jeg er ret sikker på at mine unger heller ikke render rundt og skyder hinanden med pistoler eller stikker hinanden ned med sværd når de bliver voksne. Og nej, vi har ikke hytten fuld af våben, men news flash - drenge leger røvere, soldater, riddere og banditter om de har våben eller ej. En pind fra skoven, "skifte-spor" skinnen fra Briotoget eller hjemmelavde lyssværd kan fint bruges til formålet, men det er jo bare noget de LEGER.

Jeg synes dette billede er SÅ sjovt! Sjovt i sig selv fordi det bare er SÅ fyfy, men også sjovt at se hvordan vores meget observerende Rasmus da selvfølgelig har luret, hvordan man holder på sådan en smøg imens vores kaotiske lille Bertram ikke har nogen anelse.
Kom og dunk mig oveni hovedet hvis jeg får opdraget to storrygere, ok. Til gengæld, så bliver det to storrygere med fantasien i behold.


19 kommentarer:

  1. Jeg kan huske dem som chokolade-cigaretter. Dem har jeg "røget" mange af i min barndom, men ægte ryger bliver jeg ALDRIG.
    Drømmen om voksen tiden er jo en del af barndommen, tror vi skal huske at give plads til den drøm og leg.

    SvarSlet
  2. arh hvor er de skønne dine drenge!! Ja de var bare for seje de cigaretter. Jeg husker dem både som tyggegummi og chokolade. Fed beskrivelse af barndommen i 80'erne, den ramte lige plet :D

    SvarSlet
  3. He, he jeg så dit billede af dem på instagram, så fint og de er da cool med de tyggegummi smøger... Dem røg vi slu' da også da vi var børn.. En hel pakke i munden ad gangen...og fald man i søvn med en tygget smøg, var der dømt sommerhår selvom kalenderen sagde november;0

    SvarSlet
  4. Neeeeej hvor fantastisk! Dem har jeg ikke set i mange år, men jeg var kæmpe fan af dem dengang og ville helt sikkert købe dem til min søn, hvis jeg kunne finde dem. Tror heller ikke der er grund til den store bekymring mht. at man bliver ryger af dem.

    K.h.
    Christina....som spillede donkey kong imens jeg gik rundt med min røde walkman, som kun var i stand til at spole frem, men ikke tilbage:-)

    SvarSlet
  5. Ha ha ha, længe leve rebellen Ulla:-) Skønt billede af skønne drenge, som er über cool og voksne...sårn lidt ik ås!??!

    Og ja, vi har overlevet at være børn i 80érne...så overlever vores børn sikkert også, med smøger af tyggegummi, lyssværd og hele baduljen:-)

    TAK for et hygsomt stroll down memory lane.

    Knus Malene

    SvarSlet
  6. Utroligt, at vi overlevede... Endda uden at være spændt fast i bilen!
    De der tyggegummi-cigaretter kan jeg godt huske. De var dejlige!

    SvarSlet
  7. JEg har lige fundet frem til din fine blog :) Rigtig hyggelig læsning. Og hvor jeg dog husker tyggegummi-cigaretterne. Det helt store hit i min barndom hver gang vi tog over grænsen til Tyskland

    SvarSlet
  8. Hahaha hvor er de skønne. Ulla, sender du ikke lige en pakke eller to til Amager?
    Jeg kan næsten fornemme følelsen af det lidt våde papir og den søde kunstige smag i tyggegummiet endnu, fra vi gik der og røg.

    Christina: Guuud da ja, sådan en walkmann havde jeg også. Det tog helt vildt lang tid at skulle høre ynglingsnummeret på side A to gange i træk. Og hvis man kom til at spole for langt, så var det bare ærgeligt. Så måtte man en tur rundt igen (indtil jeg lærte bare lige at vende båndet og så spole lidt frem på side B = spole tilbage på side A).

    SvarSlet
  9. Ha ha - skønt indlæg! Og herligt billede - det er tydeligt at se, at Rasmus har luret, hvordan man holder på sådan én ;)

    Jeg er vild med sætningen: "Dengang da vi løb og legede udenfor uden at have mobiltelefoner med, da vi gik med halstørklæder, drak saftevand...". Uh, hvor lyder det farligt, når det siges sådan ;D

    Det er lidt befriende ind imellem at give lidt slip på al den politiske korrekthed ;)

    Og hvor er det godt at høre at sådan er drenge bare mht. det med våben. Thore leger våben med Duplo-klodserne, grydeskeerne og alt hvad han ellers finder. Jeg er spændt på om Asta bliver på samme måde - hun har jo et forbillede i Thore.

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  10. Skønt billed. Tyggegumme-smøger kan absolut heller ikke bringe mit pis i kog. Vi køber dem nogen gange i Blockbuster, hvis vi er nede og leje film - og ungerne elsker dem :-)

    Inden jeg læste dit indlæg, havde jeg luret drengenes forskel at håndtere smøgerne på - fantastisk :-)

    SvarSlet
  11. Rigtig dejligt billede, ja der var ikke så meget tabu da vi var børn. Jeg læser Peter Nysgerrig (Peter Pedal) for min dreng Casper når han skal sove, og der skriver de: "Peter fik mad..., En pibe tobak..., og kom i seng." Meget politisk ukorrekt, jeg smiler i mig selv hver gang jeg læser det. Det er sjovt at verden har forandret sig så meget på alligevel så kort tid.

    Du må have en rigtig dejlig dag.
    Kærlig Hilsen Heidi
    www.egholmvej16.blogspot.com

    SvarSlet
  12. Kunne ikke være mere ening og er sÅ glad for at jeg bor i et lille "samfund" hvor man ikke er vildt pyldret og hvor alle ungerne leger udenfor også de små uden en voksen i rumpetten. Jeg savner lidt den der afslappede attitude hos forældre og føler mig tit som den ligeglade mor, der bare lader min børn løbe rundt...for de kunne jo komme til skade. Learning by doing ..... erfaringer er dyre og gode råd billigt til salg, som Jacob Haugaard sagde i Ibens Harem engang. Det fedeste sitat : ) Og noget der er værd at tænker over.

    SvarSlet
  13. Så dejlig afslappet indlæg, perfekt.
    mvh Tina

    SvarSlet
  14. Fedeste billede Ulla!! De ser mega cool ud, og jeg er sikekr på, at det er en sjov leg den der med at lege voksne!

    Kh. Mette

    SvarSlet
  15. Åh ja, nostalgisk det blir man :-) Men hvad går det der trylletrick ud på?

    SvarSlet
  16. Skønt indlaeg Ulla og skønt billede.

    Jeg husker at jeg fik min mor til at sy inderlomme i min lille jakke til mine tyggegummi cigaretter og saa satte jeg pap paa egerne paa cykelen saa den lød som en knallert og drønede op og ned af villa vejen lige til det blev mørkt og vi skulle komme ind naar gadeygterne taendes :-) Vi fik ogsaa lov til at lave 'œggesnaps' af raa œgge blommer og en masse hvidt sukker, skønt!

    Jeg syntes at det er saa vigtigt at boern faar lov til at vaere boren uden for mange 'voksen bekymringer' de skal nok klare at vokse op iblandt baade tyggegummi cigaretter, legetojs vaaben, ipads og mobil telefoner. Gad vide hvad de skriver om naar de faar boern en dag??

    Kh Kathrine

    SvarSlet
  17. Tak for alle jeres super skønne kommentarer. Dejligt at der er andre end mig, der finder tyggegummicigaretter mere mindefremkaldende end farlige for ungerne :-)

    SvarSlet
  18. Fedt billede! Og AMEN til teksten! Det er godt nok ikke meget vores unger får lov til længere. Det hele er blevet for farligt og tingene kan ikke være noget andet end det de er.
    Jeg glæder mig til at Bjørn kan komme med ud og klatre i træer og kæmpe mod drager (væltede grantræer) i skoven! : )

    SvarSlet
  19. Jeg tror sgu den med halstørklæderne har noget at gøre med at legepladserne ikke var så veludviklede i 80- erne... man havde ikke pilehytter der var konstrueret til børn, man havde bare piletræer... man havde ikke legehuse i skøre højder i kæmpe klatrestativer, man havde bare legehuse... (hvis der overhovedet var et, eller lavede man en hule i en busk) osv... altså dem der er blevet kvalt er jo blevet det i forbindelse med noget voksne har konstrueret, fordi vi har tænkt at børn ikke selv kan finde på lege. Det er sgu hul i hovedet.

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.