torsdag den 17. maj 2012

Det første stykke tøj jeg nogensinde har syet til mig selv

For første gang ever har jeg syet et stykke tøj til mig selv. Nemlig disse fine bukser i blomstret vintage stof - med skrålommer og det hele.
Jeg har brugt Onion's 4026 chino-berberbuks mønster, som jeg endte med at ændre en del på. Nok fordi jeg hellere ville have chino end berber. 
Faktisk købte jeg allerede sidste sommer en masse lækkert Liberty stof til formålet, men der har været lidt langt fra tanke til handling, og vupti - nu er det sommer igen. 
Inden jeg giver mig til at klippe i de dyre metervarer, ville jeg dog lige prøve at sy et par af noget vintage stof jeg havde nok af, og som jo altid kunne blive klippet til patchworklapper, hvis ikke lige det kom til at spille. 
Jeg er blevet ok tilfreds med bukserne. Dog skal jeg lige have ændret lidt mere på mønstret før jeg sætter saksen i de dyre stoffer. Der går jo immervæk et par meter til sådan et par bukser, så begynderfejl bliver dyre.

Jeg har lavet elastiklinning i stedet for fast linning, læg og lynlås. Egentlig ikke så meget fordi det var nemmere (hvilket det alligevel ikke rigtigt er med mønsterændring, udregninger og sådan), men mest fordi jeg bedst kan lide den afslappede stil det giver med elastikken. Nemme at få på, nemme at få af.
Derudover har jeg gjort skridtlængden kortere for at få berbereffekten væk.
Måske er der nogen der kender et godt mønster til et par chinos?

På næste prøvepar skal skridtlængden være endnu kortere og så tror jeg Onions str. 36 er lige det største til mig (og 34 det mindste), så der skal også rettes lidt til på størrelsen. 
Vi rejser på ferie på tirsdag og målet er, at jeg inden da skal have syet endnu et par op i noget vintage stof, og så have syet et par i det fine Liberty og måske også et par i leo. Kunne godt blive bidt af at sy til mig selv. Tænk alt det man selv kan bestemme.

I aften skal Bo og jeg på vietnamesisk restaurant med et vennepar, så der tror jeg bukserne skal luftes ;-)


22 kommentarer:

  1. Min niece, der er skrædder, er ved at uddanne sig til konstruktør og hun har lige lavet det perfekte buksemønster til sig selv.
    Og hendes eksamensopgave er tøj i str petit (hun er selv en str 34/36.
    Hun vil sikkert gerne lavet et til dig også. Send mig en mail hvis du er interessert :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh, det lyder da bare alt for godt, Britta! Jeg sender fluks en mail :-)

      Slet
    2. Hov, kan ikke lige finde din mail adresse på din blog?

      Slet
  2. Hvor er de flotte, sikke noget smukt stof! Godt syet :-) Jeg håber, at I får en rigtig hyggelig aften, og at bukserne får en rigtig perfekt jomfru-aften.

    Kh

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak!
      De blev luftet godt igår, og der er fin plads til en tre retters vietnamesisk middag ;o)

      Slet
  3. Hvor er du sej:-) Og ja, det er en helt ny verden der åbner sig, når man begynder at lave tøj til sig selv:-)
    Jeg vil også mægtig gerne have tips til godt chino mønster, så jeg følger lige med:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg kan virkelig se mange muligheder. Får i hvert fald lyst til at kaste mig ud i mere voksentøj :-)

      Slet
  4. Kan rigtig godt lide den facon du har fået lavet. Jeg har også syet et par efter samme mønster, som jeg har været rigtig glad for. Jeg plejer heller ikke at sy til mig selv, da jeg ikke er nogen habil syerske, men disse er overraskende nemme at sy, synes jeg. Jeg kan dog bedre lide den facon du har lavet, og tror også jeg vil prøve at lave elastiklinning i næste gang. Måske har du nogle gode fif?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tog lidt af i livvidden og klippede selvfølgelig taljen lige over på både for- og bagstykke, da den jo ellers er lidt "takket" pga. læggene. Og så syede jeg en linning fast og trak en 2 cm. bred elastik igennem.
      Tog også noget af skridtlængden af. Jeg gjorde det ved at måle på mig selv og sjusse mig lidt frem, så der kan jeg ikke lige komme med noget mere præcist. Er jo helt ny ud i det med voksentøj, så jeg tager den lidt på slump :-)

      Slet
  5. Flot lavet : )
    Det er sjovt at lave tøj til sig selv, men der går nu lidt mere stof til et par bukser end når det er til ungerne...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-)
      Ja, det må man sige der gør.

      Slet
  6. Hvis jeg ikke husker helt forkert, har de et mønster til chinobuksen i Stofogstil:) Mener at jeg selv har købt mit der i hvert fald.. hehe:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ok tak, det må jeg da lige tjekke ud :-)

      Slet
  7. Som altid bliver jeg super inspirreret af din blog, specielt med et par bukser der kunne komme til at passe helt perfekt, jeg har altid problemer med at finde bukser! Maaske jeg skulle kaste mig ud i kampen med at sy til mig selv - Glaeder mig til at se flere modeller. Ha' en hyggelig aften med venner og god mad :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er slet ikke så svært, men der er jo selvfølgelig lidt større krav til perfekt pasform, når det er til én selv og ikke ungerne :-)

      Slet
  8. Jeg syede også nogle stykker i det mønster til mig selv sidste sommer og de var virkelig et hit (havde også mit aller første par på da vi var på besøg i Rørvig). Jeg ændrede også lidt i mønstret og har bl.a. også elastik i livet - det er bare så rart. Ville dog ønske eg havde givet mig tid til lommerne, så det har jeg besluttet jeg skal lave nogle par med i år. Måske også med lidt mindre berber-effekt.
    Og så lige et tip: jeg har syet i både det sorte stjernestof og leo-stoffet du har vist i det andet indlæg og jeg synes det stof giver sig meget hurtigt, når man går med bukserne og de bliver hurtigt "slatne", så måske man skal sy dem lidt strammere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg kan godt huske dine fine bukser i det sorte stjernestof. Det var derfor jeg også fik lyst til at sy til mig selv ;o)
      Tak for tippet med stoffet. Planen er nemlig at sy et par i leostoffet, så der skal jeg nok tænke på at lave dem lidt smallere.
      Jeg synes altid lommer er en fin detalje. Jeg hader når jeg ikke har nogen lommer. Hvor skal jeg så lige stikke Alfred's sut hen? :-)
      Kh Ulla.

      Slet
  9. og så glemte jeg helt at sige, at de ser rigtig flotte ud, dem du har fået lavet :)

    SvarSlet
  10. Mega fede!

    http://frkhimmelblaashemmeligheder.blogspot.com/

    SvarSlet
  11. HEj Ulla, jeg har faktisk lige været i stof og stil, og har købt deres chinomønster, jeg skal nok lige vende tilbage når jeg har prøvet det af:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fedt, jeg venter på en update så :-)

      Slet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.