lørdag den 3. marts 2012

View Master samlingen


Jeg har en ting for gamle farverige plastik view masters. Når jeg ser en på et loppemarked, så kan jeg ikke gå forbi den. Måske en slags sygdom, ville min mand nok mene, men anyways, så synes jeg de er skønne og de minder mig om min barndom.
Ikke fordi vi selv havde sådan nogle. Jo, vi havde den store kikkertlignende tingest med de der runde skiver med billeder man kunne sætte i. Den blev brugt rigtig rigtig meget og den dag idag, når jeg kigger i den og ser naturbillederne fra Østrig (ja, det var det vi havde), så kan jeg stadig huske alle billeder og de sender mig fluks tilbage til mit barndomshjem. Både i tanke og i følelse.
Men de her små farverige tingester kan jeg huske fra andre hjem jeg kom i. Bl.a. havde min Mormor sådan et hus fra en ferie hende og min Bedstefar engang havde været på i Sydtyskland. Husene minder mig derfor om hende og om skuffen med hønseringe og pixibøger og om bornholmeruret der tikkede og om bridgeblandigen der stod henne i chatollet og varm chokolade med skind på og duften af sæbe......


Mine favoritter er det blå/gule kamera, den neonrøde med Smølferne og den blå med Berlin bjørnen. Hvilke er dine?

13 kommentarer:

  1. Min favorit er tyrolerhuset med det røde tag. Den havde jeg da jeg var lille, og jeg husker tydeligt fornemmelsen af min lille pølsefinger på husets skorsten når jeg skulle skifte billede. Det var ren magi at man sådan næsten kunne se 'fjernsyn' inde i sådan en lille tingest.
    Ludvig har arvet den, men den har svært ved at hamle op med iPhone og iPad og alt det andet spændende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, desværre (fristes man til at sige) er der jo mange flere spændende alternativer til underholdning idag. Mine drenge er heller ikke ovenud imponeret, men de kigger dog ind imellem i dem - og ødelægger dem!! :-)

      Slet
  2. Åh, jeg hadde også en slik med den runde skiven som skulle settes i. Jeg hadde Zorro og Pippi Langstrømpe, og det er akkurat som du beskriver. Når jeg kikker inn i den i dag, bringes jeg rett tilbake til da jeg var liten :)
    På Zorry skiva var der et bilde av en nydelig svart hest. Den kan jeg enda stirre på...Men - mine barn er ikke like imponert...

    Det er så mye underholdning så lett tilgjengelig på TV og andre steder, at å se på slike stillestående bilder ikke fenger dem. Jeg synes det er litt synd. Har mange ganger lyst til å gjøre det umulig for dem å se så mye på TV, men det er ikke lett. "Hele verden" ser jo på Tv.... man vil jo ikke at barna skal bli for sære... :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det er helt sikkert en svær balancegang, for nej - man kan ikke bare afskære dem fra alle medierne, for så vil de jo blive helt malplaceret i den tidsalder de er født ind i. Jeg mener dog sagtens man kan modificere det hele lidt og give dem et naturligt forhold til det samtidig med at man viser dem at der findes andre glæder end foran flimmerkassen eller computeren :-)
      Herhjemme har vi klare fjernsynsregler. Vi voksne bestemmer hvad der må ses og hvor meget.
      Kh Ulla.

      Slet
  3. Skøn samling!!!

    Jeg er mest vild med den Snehvide-én, hvor figurerne sidder udenpå - den er for fin :) Og så synes jeg at den med bambier er skøn og den med Rødhætte også naturligvis.

    Selv havde jeg også en som barn - et sort kamera med feriebilleder. Husker faktisk ikke engang, hvor det var fra, men husker at jeg var rigtigt glad for den.

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  4. Det blå/gule kamera havde (har??) jeg i rødt! Det var jeg godt nok glad for, kan jeg huske!

    SvarSlet
  5. ÅH hvor det bare vækker barndomsminder at se de billeder, tak! For det er GODE minder!!!

    SvarSlet
  6. Hvis det er en sygdom at samle på dem så er det i hvert fald en dejlig og farverig en af slagsen!

    SvarSlet
  7. Tak for en tur tilbage til barndommen! Jeg havde nærmest helt glemt de eksisterer! Havde kun én da jeg var lille.. Gad da godt have en samling som din! Så lækre farver og lige til at fremkalde et smil :o)

    Rigtig god weekend

    SvarSlet
  8. Sikke en samling!! Der er bare noget over samlinger som er fængslende. Kan godt forstå at ordet "samlermani" er opstået! Bare et blik på dine fine huse mm. Får mig til at tænke at jeg skal samle på noget!!
    God lørdag.

    SvarSlet
  9. Eiii, hvor kan jeg godt forstå du er pjattet med den slags. De er da bare for fede!!
    Jeg fik selv en view master (formet som et kamera) på en ferie til Østrig, og jeg var så glad for det, at jeg havde det med mig OVER ALT, og på en indkøbstur i et supermarked i Østrig var ekspedienten sikker på, at jeg havde stjålet det i deres butik. Efter mine forældre fik råbt lidt af hende, fik jeg lov at gå MED min view master. :)

    SvarSlet
  10. Tak for alle jeres dejlige kommentarer!! Fedt at det ikke kun er mig der er ene om at elske sådan noget gammelt plastikragelse :-)
    Kh Ulla.

    SvarSlet
  11. These are wonderful!!!!! My mother is from germany and we have several of these (but not nearly as many!). Thank you for sharing! xox Alix

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.