mandag den 30. januar 2012

Picnik lukker - her er afløseren!

Hvor var jeg skuffet da jeg læste at Picnik lukker ned. Øv! Jeg elsker Picnik og sammen med Photoshop udgør det min daglige billedbehandlingsrutine. Der er bare nogle ting der er så nemme og ligetil i Picnik og mange gode effekter hvor man med et enkelt klik hurtigt kan forskønne sine billeder. 

Selvom siden først lukker ned 19. april, har jeg dog allerede været på udkig efter afløseren og jeg har nu fundet den. Den hedder Pixlr.com, og bliver bestemt min tro billedforskønner fremover. I programmet Pixlr Express kan man med enkelte klik lave fine justeringer og lægge sjove filtre over sine billeder. Se bare her.

Original foto

 Auto Fix

 Overlay Devine

 Overlay Foggy

 Overlay Leak

 Effect Per

Effect Salomon 

Effect Jean 

Effect Bob

Et kæmpe plus ved Pixlr er at siden kører 10 gange så hurtigt som Picnik og så findes der en helt masse fede effekter og filtre som fungerer meget bedre end dem man finder på Picnik. 
Et sted hvor Pixlr halter lidt bagefter Picnik er muligheden for selv at ændre farverne mere manuelt. F.eks. har Picnik en hvidbalance knap, som jeg meget ofte bruger til at fjerne farvestik fra billeder taget i kunstlys uden flash. Den knap savner jeg i Pixlr sammen med muligheden for at gøre farverne hhv. varmere og koldere, men så må jeg jo bare gøre det hårde og mere manuelle (omend også mere præcise) arbejde i Photoshop. Ydermere savner jeg breddeangivelsen på tekstfeltet, så man altid kan lave sin signatur lige stor. I pixlr må man lave den på øjemål og det bliver altså ikke helt så præcis. 
Men ja, alt i alt er Pixlr en helt igennem godkendt erstatning for Picnik.

40 kommentarer:

  1. Åh, Ulla, du er min redning. Jeg er ligesom dig også ked af, at Picnik lukker ned, for det er der, jeg redigerer mine billeder. Dejligt, at du kommer med løsningen. Jeg har selv surfet lidt rundt og synes, de mange gratis billedbehandlingsprogrammer er en jungle at finde rundt i.

    Kan Pixlr godt lave de runde hjørner? Og går den til Mac?

    Kh
    Anna

    SvarSlet
  2. Du er min helt! Har lige akkurat brokket min nød over samme udfordring!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er da tarveligt bare at lukke. Jeg er sikker på jeg bliver glad for Pixlr :-)

      Slet
  3. Jeg kan umiddelbart ikke få det til at virke på min mac - skal det downloades først?

    Kh
    Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Anna, jeg har også Mac og hos mig kører det helt upåklageligt. Jeg skulle ikke downloade noget først. Måske skal du opgradere din flashplayer til en nyere version? Og jep, den kan også lave de fine runde hjørner ;-)

      Slet
    2. Tusind tak for det - det er højst sandsynligt det med flashplayeren, der er problemet.

      Kh
      Anna

      Slet
  4. Åh, tack för tipset! Jag blev också riktigt besviken då jag läste att Picnik skulle stängas ner. Det var ju ett roligt och lätt program. Men nu får jag kolla in ditt tips :-)

    SvarSlet
  5. Tak for tippet... jeg har indtil nu undladt at forholde mig til det - kun ærgret mig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Var så lidt :-)
      Ja, det er også super ærgeligt, når man lige havde sat sig ind i hvordan det fungerede og det hele bare kørte. Er ikke meget for at sætte mig ind i nye ting og systemer. Det går så langsomt i starten :-)

      Slet
  6. Jeg tror at google photos har overtaget flere at funktionerne fra Picnik, men ved ikke om man med tiden kan alt det man kunne i Picnik i google (Gmail), men mon ikke man kan, da det er Google der ejer Picnik.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det lyder som om det er det der skal ske i fremtiden, når man læser på Picniks side. Har dog ikke haft held med at finde de features de nævner skulle være på Google+??

      Slet
  7. Tak for tippet! Jeg har først for nyligt opdaget Pickik og er super ærgerlig over den lukker.
    Ulla, hvordan laver du de fine bogstaver i din header? Er det et specielt program der skal til?

    SvarSlet
    Svar
    1. Min header har Marie fra Marolle.blogspot lavet. Er også super glad for den :-)
      Du kan finde hende her: http://mariemariemarolle.blogspot.com/2012/01/blogland-er-et-dejligt-sted-3.html

      Jeg tror dog vist ikke hun laver blogdesigns længere.

      Slet
  8. Er også virkelig ærgerlig over at Picnic forsvinder! Det var bare så nemt... Har luret lidt på dit tip om pixlr,Ulla, tak for det :) Det må afprøves...

    SvarSlet
  9. Det lyder som om det virker ret godt :-) Jeg har selv været glad for photobucket (dog kun som opbevaring til billeder), men der kan man slet ikke bruge så mange lækre filtre som du nævner her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Photobucket har jeg ikke selv erfaringer med. Kender det kun af navn.
      Ja, der er altså super mange ting at lege med inde på Pixlr :-)

      Slet
  10. Den skal da så afgjort prøves. Jeg sværger normalt til Photoscape og indimellem Picnik. Til information kan jeg sige, Photoscape også har hvidbalancefunktionen :-)

    kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Må prøve det der Photoscape og deres hvidbalance funktion ;o)

      Slet
  11. Ej du er endnu en gang redningskvinden... Jeg har også søgt rundt og forsøgt at finde en afløser... Elsker nemlig picnik...
    Må afprøve det her..:)
    Er photoshop også gratis..?
    KH Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ville være synd at sige at Photoshop er gratis. Det koster en halv bondegård ;o)
      Det er et program du skal købe og installere på din computer. Det er ikke et online program som Picnik og Pixlr og så kræver det lidt mere teknisk fotoredigeringskunnen at begå sig i. Jeg mestrer slet slet ikke alle funktionerne endnu! For at kunne det tror jeg man skal tage et kursus på aftenskole. Det må jeg gøre en dag, så jeg kan få fuld udbytte :-)

      Slet
    2. Tak for svar;) Mente nok det var det.. Det arbejdede jeg med på seminariet (er jo udd billedkunstlærer).. Og har bare ikke råd til det - men det er skide godt! Der fik vi faktisk lynkursus i det;) Og jeg brugte det ret meget til eksamensprodukterne.
      Ved du tilfældigvis hvor man køber billigst?
      Kh Anne

      Slet
  12. Tak for det, skønt billede i øvrigt!!!

    SvarSlet
  13. Det må jeg prøve, synes det er så kedeligt at Picnik lukker - det er super godt at bruge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er bare super ærgeligt!

      Slet
    2. Indtil videre ser Pixlr meget lovende ud, men hvordan får du teksten mindre? Jeg synes ikke man kan indstille den nogle steder.

      Slet
  14. Ja, det er nemlig let og hurtigt. :)
    - Men kommer til at savne nogle picnik features...

    SvarSlet
  15. Ja, den bruger jeg også.. Synes picnic var MEGA langsom...og har faktisk ikke brugt den længe...
    Så jeg er ikke så ked af at de lukker ned... :(

    SvarSlet
  16. uuuha TAK Ulla:) Det var også dig der i sin tid introducerede mig for picnik, og må da sige at jeg også blev noget irriteret over deres mail forleden dag. Men nu er kodeordet: PIXLR. Cool! Tak for det:)

    SvarSlet
  17. Gud hvor er jeg glad for dette indlæg! Jeg blev nemlig også så ked af det da jeg læste de lukkede... jeg har dog ike været på udkig efter et alternativ da jeg ikke har haft brug for billed redigering her på det sidste, men det er jo bare et spørgsmål om tid. Jeg skal helt klart prøve dit bud :-)
    Thanks!

    SvarSlet
  18. Du er min redning!!!

    1000 tak for tippet:-)

    SvarSlet
  19. Jeg er rigtig træt af at PIcnic lukker ned. Det har længe været min standart metode til at lave headere og så kunne jeg bedre lide deres font katalog end nogen andres. Jeg laver faktisk så godt som aldrig ændringer i mine billeder udover beskæringen for jeg synes hurtigt at jeg bliver træt af at se på de billeder jeg har givet effekt. Overvejer om jeg skal tage mig sammen og få lært at bruge photoshop elements som jeg fik sammen med en tegneplade for nylig men jeg vil hellere bruge tiden på andre ting så mange tak for henvisningen. Det skal helt sikkert prøves.

    SvarSlet
  20. Jeg har nu prøvet og det og er ikke særligt glad. Jeg bruger jo mest picnik til at lave mine skiftende headere og det kan det ikke. Desuden synes jeg at billedredigeringen er meget klodset så i de få tilfælde hvor jeg redigerer billeder ville jeg ikke vælge dem. Jeg har fundet et andet program (og har selvfølgelig lige glemt hvad det hedder) der er meget bedre men som dog detsværre heller ikke kan lave collager så jeg leder videre. Måske bliver jeg nød til at lære at lave dem i photoshops elements men jeg har allerede tjekket ud at det er lidt bøvlet at få lært og der er så meget andet jeg hellere vil bruge tid på.

    SvarSlet
  21. Kan man også i pixlr.com lave collager?

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.