onsdag den 25. januar 2012

2 ugers menu

De sidste 14 dage har jeg hver aften taget et billede af vores aftensmad. Der følger ikke umiddelbart opskrifter med, men måske kan det alligevel inspirere lidt derude i de små hjem. 
Skulle du ønske en opskrift på noget af det, så spørg endelig! 

 Pita med oksekød, grønt og guacamole.

 Boller i karry med gulerodsråkost.

 Øko kylling med kompot af tomat, løg og selleri. Dertil spidskål, stegte bønner og grøn salat med appelsin.

 Marineret økosvin med spinatpandekager og kartofler, tomater og oliven i ovn.

 Oksekødsfyldte peberfrugter, cous cous og salat af kålrabi, gulerod og rødkål i tahin dressing.

 Take away fra vores lokale café. Stegt laks med ratatouille og kartofler.

 Oksekødssuppe med kød- og melboller. Dertil grovbrød. Alt hjemmelavet (ja, jeg havde god tid den dag).

 Lammefilet, ratatouille, græsk salat, tzatziki og kartoffelbåde.

 Søtunge med porre, gulerødder, naturris og kold avocadosauce.

 Madder! Kyllingesalat, rejer/avocado og æg/tomat.

 Take away fra den italienske. Carpaccio og bruschetta pizza.

 Helleflynder en papilotte med porre, fennikel, oliven og soltørrede tomater. Dertil citronrisotto.

 Pasta med frisk spinat, svampe og parmaskinke.

Roastbeef med kold kartoffelsalat og parmesangrillet broccoli.

49 kommentarer:

  1. Wow…looks yummie!
    Now I know what to eat tonight.
    Thanks!
    ;)

    SvarSlet
  2. Åhr hva'??? Jeg gad altså godt at spise hjemme hos dig i et stykke tid.
    Her står menuen for det meste på et eller andet børnevenligt - og derfor temmelig kedeligt i forhold til de grøntsags- og salatrige måltider du serverer.
    Vi har taget konsekvensen (forhåbentlig kun for en periode) for jeg blev så træt af at se på to børn, der stikker til maden og flytter rundt på grøntsagerne - med mindre det grønne er kværnet til ukendelighed i foodprocessoren og skjult i lasagnen...
    Ungerne er med til at lægge madplanen - og så sniger de voksne et par voksen-ting ind imellem.
    Tror jeg skal vise mine børn, hvad du har serveret for dine børn de sidste 14 dage ;-)
    ~ Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er velsignet med en 7-årig der spiser stort set alt og har en meget stor interesse for og nysgerrighed omkring mad.
      Så har vi Bertram på 5, som er familien kræsenpind :-) Hvis ikke lige der bliver serveret hvid pasta uden noget, pita, sushi eller mexikanske pandekager, så bliver aftensmaden mødt med "adwr" eller "øv, skal vi have det der". Han spiser dog altid, hvis ikke alt, så dele af det der bliver serveret, for han ved han ikke får tilbudt andet.
      Vi håber han med tiden vil blive mindre kræsen, hvis blot vi bliver ved med at præsentere ham for alt muligt forskelligt. Det er allerede blevet bedre her det sidste halve år, så vi ser lys for enden af tunnelen.
      Alfred på 1 prøver det hele. Noget ryger ned og noget ryger ud igen :-)

      Herhjemme er børnene også sommetider med til at bestemme menuen. Rasmus vælger som regel noget fisk eller andet spændende. F.eks. var det ham der bestemte at vi skulle lave oksekødssuppe helt fra bunden, så det lavede ham og jeg sammen.
      Når vi synes det er ved at være tid til pita eller mexi pandekager, så lader vi Bertram bestemme menuen :-)

      Kh Ulla.

      Slet
  3. MUMS! tak for inspirationen :-)

    Kom gerne med sådan et indlæg igen - jeg elsker dine madindlæg og så 14 på engang - YES please :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, det er dejligt at høre :-)
      Jeg elsker selv at lave og fotografere mad, så jeg kommer gerne med flere af denne slags indlæg!
      Kh Ulla.

      Slet
  4. å nå ble jeg sulten her!! hehe det ser jo bare såååå godt ut!

    SvarSlet
  5. Ser bare SÅ lækkert ud. Inspirerende og flotte fotos.

    SvarSlet
  6. Hvor ser det bare lækkert ud det hele. Jeg kunne måske godt tænke mig at vide, hvordan man laver de der spinatpandekager ;)

    Tak for ALTID skøn inspiration.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak da :-)
      Der er flere der ønsker opskriften på de spinatpandekager, så jeg laver bestemt et indlæg med dem en af de nærmeste dage.
      Kh Ulla.

      Slet
  7. Dejligt inspirerende med alle de madbilleder ;-) Jeg er rigtig nysgerrig på spinatpandekagerne - Har du en opskrift på disse? Bedste hilsner Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. De er også gode, kan jeg sige dig. Skal nok komme med opskrift snarest :-)
      Kh Ulla.

      Slet
  8. Muuuuums hvor ser det gele lækkert ud!!!
    Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan du har lavet spinat-pandekagerne, og hvordan søtungen er tilberedt? :-)

    Kh M

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg skal nok komme med en opskrift på spinatpandekagerne, da der er en del af jer der gerne vil prøve dem af :-)
      Søtungen er stegt hel på panden med hoved og hale, og så har jeg bagefter taget skindet af og forsigtigt taget de fine filletter ud på begge sider af skelettet. Vi havde to fisk til 5 personer. Ungerne ELSKEDE det og vi kunne sagtens have spist to mere, men nu er det jo en ret dyr fisk, men også virkelig lækker. Klart min yndlingsfisk!
      Kh Ulla.

      Slet
  9. Nøj, hvir spiser I godt hjemme hos jer. Der er vidst flere ting der skal på madplannen herhjemme. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt hvis jeg kan inspirere :-)
      Kh Ulla.

      Slet
  10. Wow, hvor ser det bare lækkert ud det hele!! Mums.

    SvarSlet
  11. Ih, hvor ser det lækkert ud... Og du har de samme duge som mig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de duge er jeg også bare helt tosset med :-)
      Kh Ulla.

      Slet
  12. Mums hvor ser det bare lækkert og overskudsagtigt ud det hele. Får helt lyst til at sætte mig til bordet (; Hvor lang tid bruger du i gennemsnit på madlavning hver dag Ulla?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bruger faktisk som regel ikke mere end 30-60 minutter.
      Af de retter herover er det egentlig kun suppen og retten med spinatpandekagerne der har taget længere tid end en time.
      Suppen var et heldagsprojekt med de hjemmelavede boller og det hele. Majspandekagerne tog også lidt at lave, da jeg har lavet dem på en lille pande, så der kun er stegt én ad gangen. Så tager det lidt tid at lave dem. Dog kan de laves om formiddagen eller aftenen før og så varmes i ovnen, når de skal serveres.
      Jeg kombinerer som regel mine retter sådan at jeg har noget ovn - eller simremad sammen med noget der skal have lidt mere opmærksomhed ved komfuret. På den måde udnytter jeg tiden hvor noget bager/steger i ovnen på at lave de andre ting færdige ved komfuret eller skærebrættet :-)
      Kh Ulla.

      Slet
  13. Amen altså Ulla... dit store lokum... Ej, din labre skinkesnitzel. Kan sgu godt forstå du holder dig så smuk som du gør, med den indtagelse af kost. Ikke bare ernæringsmæssigt men også æstetisk! Det er jo kunstværker!
    Mumme numme num

    SvarSlet
    Svar
    1. Årh, taaaak! Arhmen, jeg er jo en smovser når det kommer til mad ;o)
      Vi prioriterer mad højt - helt sikkert!
      Knus.

      Slet
  14. Mums, det ser lækkert ud. Tak for inspiration og lav gerne et lignende indlæg igen:)
    Må lige spørge hvor den grafiske dug er fra? Sådan en vil jeg gerne have fingrene i:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Malene, dugen er fra Rosenberg Cph og ja, den er bare så smuk og så er den coatet, så den kan klare små grisebasser ved bordet. Se, det kan vi li' :-)
      Kh Ulla.

      Slet
  15. sikke lækkert I spiser!! Nammenam! Det er helt klart til inspiration- tak :(

    SvarSlet
  16. Wow, kan ikke du komme hjem her og lage mat til oss? Just kidding :-) Herlige bilder av sunn og god mat - det liker jeg!
    :-)

    SvarSlet
  17. Hvis det ikke lige var fordi I boede i Tyskland, så skulle du da helt sikkert stille op i Masterchef på Tv3! Det er lidt andet end det der bliver serveret på vores hverdagsbor:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, så ville jeg helt sikkert få præstationsangst. Uha, nej - begynder at svede bare ved tanken :-)
      Jeg tror jeg holder mig til hjemmekøkkenet ;o)
      Kh Ulla.

      Slet
  18. Mums - din blog er simpelthen så inspirerende:-) Jeg vil meget gerne have opskriften på kartoffelsalaten, da jeg mangler en god og afprøvet opskrift på sådan en:-) Mht. pastaretten, har du da tilsat fløde eller?

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh, den er altså også god, kartoffelsalaten. Det er min mors opskrift og det er faktisk den eneste kartoffelsalat med hvid dressing jeg kan lide.
      Her er opskriften til 4-5 personer:
      1 kg. gode faste kartofler (som skal koges med skræl og pilles - vigtigt!)
      250 gram champignon
      En halv agurk i tern
      Tomatbåde (gerne cherrytomater) og purløg til at pynte på toppen.

      Dressing:
      300 gram almindelig mayo (altså endelig ikke sandwichmayo med krydret smag!)
      300 gram syrnet mælkeprodukt (9% cremefraiche eller ymer er det vi plejer at bruge)
      1 halvt revet løg
      1 fed presset hvidløg
      2-3 spsk. friskpresset citronsaft
      3 tsk. salt
      En lille smule hvid peber
      En tsk. dijonsennep
      En tsk. tomatpuré

      Det er meget salt der skal i, og smager man på dressingen inden kartoflerne kommer i, så smager den for salt, men det er meningen! Kartofler neutraliserer nemlig salt, så når først kartoflerne er blandet i er den helt tilpas salt :-)

      Et andet godt tip når man laver kartoffelsalat, det er altid at koge kartoflerne på selve den dag de skal bruges og køle dem af ved stuetemperatur. Det kan være fristende at koge dem dagen før og ligge dem på køl, men de får altså både en anden smag og konsistens af at have ligget på køl.

      Pastaretten er tilberedt med fløde, ja. Faktisk er denne opskrift meget lig den jeg postede for et par uger siden. Cherrytomater og ruccola er her blot udskiftet med stegte svampe og blancherede babyspinatblade.

      God fornøjelse i køkkenet :-)

      Kh ulla.

      Slet
  19. Det er da det rene festmåltid efter det andet. Tak for inspirationen...

    SvarSlet
  20. mmm, det ser godt ud! Jeg kunne også godt tænke mig opskriften på spinatpandekagen og så pasta med frisk spinat, svampe og parmaskinke :)I aften skal vi spise din sidste pasteret, igen! :) (bare med laks i dag)
    /Ditte

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg skal nok komme med en opskrift på spinatpandekagerne. Dem er der flere af jer der spørger til :-)

      Denne pastaret er faktisk lavet som variation over den anden pastaret jeg postede.
      Tomater og ruccola er her blot skiftet ud med stegte svampe (husk at salte når du steger dem, så de får lidt smag) og blancherede babyspinatblade. Ellers er fremgangsmåden helt den samme. Meget enkelt :-)

      Kh Ulla.

      Slet
  21. Det ser ualmindeligt lækkert ud det hele Ulla - jeg er overbevist om at du er en virkelig god kok!! :-) Bare jeg kunne få mine drenge til at spise sådan noget lækkert mad....
    Kh. Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, hvis man har en stor interesse for noget, så ender man som regel med at blive god. Jeg har øvet mig i mange år og kommer også fra et hjem, hvor der er blevet lavet meget god mad og eksperimenteret med forskellige retter. Min mor er en fremragende kok og jeg har lært rigtig meget af hende (og har hende også tit i røret når jeg kokkererer ;o)).
      Kh Ulla.

      Slet
  22. Mums, mums og atter mums.
    Meget inspirerende også uden opskrifter.
    Skønne farver

    Stine:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! dejligt at kunne inspirere :-)

      Slet
  23. Tak for skøn inspiration endnu en gang. Spinatpandekagerne kunne jeg godt tænke mig opskriften på en dag, hvis du har tid :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak! Jeg skal nok poste et indlæg med spinatpandekagerne meget snart :-)
      Kh Ulla.

      Slet
  24. Wow, Ulla, hvor ER det lækkert! Jeg æælsker selv at lave sund og lækker mad - også til hverdag. MEN det, jeg synes, er sværest, er at få tiden til at planlægge madplan og indkøb.. Med små børn og mere end fuldtidsarbejde. For det kræver planlægning at få købt de rette ingredienser, så man kan diske op med varieret mad hver dag.. SYnes du ikke? For mig ender det sommetider (ret tit) med at købe ind hver eller hveranden dag, og det bliver alt for dyrt i længden, for det skal gå hurtigt. Så min konklusion er: Lækker og sund mad i hverdagen kræver planlægning. Hvor tit køber du ind - og laver du madplan? Lisbeth (smilerynker) har også sat fokus på det med madplan, madøkonomi etc. Det er super godt og inspirerende. Tak, Ulla!
    Kh Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Signe, hvis jeg skal være helt ærlig, så laver jeg slet ikke madplan. Ikke på ugebasis i hvert fald. Vi køber næsten ind hver dag, men det er også kun muligt fordi jeg går hjemme og min mand kun arbejder/træner om formiddagen. Vi har godt med tid mellem hænderne :-)
      For at økonomisere, så kigger vi først hvad vi har i køleskabet af madvarer der skal bruges, og så sammensætter vi en menu udfra det. Så der bliver købt supplerende ind, og dermed er det faktisk ikke meget madspild vi har.
      Men ja, jeg kan godt se at hvis jeg skulle tænke en hel uge frem, så skal man virkelig overveje mange menuer på én gang og udtænke et økonomisk godt indkøb. Det ville også tage mig en halv søndag.

      Kh Ulla.

      Slet
  25. SUPER inspirerende - tak for skønne billeder og gode idéer.
    Det store hit herhjemme lige nu er Schrek (det grømme uhyre) tærte med laks til. Altså tærte med finthakket spinat og bagt laks til. Skønt med gode farver til øjet, godt for maven og moren er kiste glad når drenge lystigt spiser spinat tærte.
    Kh Maiken

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.