lørdag den 10. december 2011

Fyldt mørbrad


Igår fik vi fyldt mørbrad. Jeg synes godt svinemørbrad kan være lidt kedeligt i sig selv, så efter min mening skal det pimpes lidt, men så smager det til gengæld også super lækkert. Dette er en måde hvorpå vi ofte spiser mørbrad. Retten kan varieres i det uendelige og kan steges på både pande, grill eller i ovn.
Jeg plejer at lave fyldet af hvad vi lige har i gemmerne. Igår blev det til forårsløg, hvidløg, grønne oliven, soltørrede tomater, bacontern, valnødder, basilikum og persille. Alt sammen hakkes fint og steges kort på panden. Løgene først, så bacon og så de resterende ingredienser. Kryderurterne vendes i til sidst, når panden er taget af varmen.

Mørbraden skæres igennem på midten - dog uden at skære den helt over - og så åbner man den og banker den lidt flad med en knyttet hånd. Pres lidt citronsaft over og fordel fyldet på sammen med lidt friskkværnet peber. Jeg bruger ikke salt hvis det jeg har valgt at fylde den med i forvejen er salt, som her oliven, soltørrede tomater og bacon. Det er rigeligt med salt til retten.

Parmesan er mit kæreste krydderi, så det har jeg altid i huset og bruger meget gerne til alt muligt. Riv lidt og kom det ovenpå fyldet. Det tilføjer en dejlig smag og masser af umami til retten. Uhmmm!

Rul nu mørbraden sammen med snor. Herefter kan man også med fordel lægge den i marinade et par timer eller natten over. F.eks. i Portvin, som giver en fin sødme.

 Brun den på alle sider på panden og giv den 15-20 minutter i ovnen på 200 grader alt efter størrelsen. 

 Igår spiste vi ovn kartoffeltern med sesam til...

 ...agurkesalat...

...og kogt blomkål i små buketter. Jeg giver det kun 3-4 minutter i kogende vand. Så har det stadig masser af bid. Velbekomme :-)

6 kommentarer:

  1. Mums. Tak for altid lækre opskrifter:) Forresten...den der røde pestoopskrift - ville du dele den på bloggen? Elsker din version af den grønne nemlig:)

    SvarSlet
  2. Det lyder rigtig lækkert ;0)
    Det bliver da vist aftensmad til mine fødselsdags gæster på tirsdag

    SvarSlet
  3. Uhmm..
    Tak for inspiration, det skal vi helt sikkert prøve inden længe!

    SvarSlet
  4. Hold da op hvor ser det bare lækkert ud! WAUW!

    SvarSlet
  5. Lækkert - ja fyldt mørbrad giver lige det ekstra. Indbagt mørbrad er også godt :-). Tak for god inspiration til en fremtidig aftensmad.

    SvarSlet
  6. Det lyder rigtig lækkert og jeg glæder mig til at afprøve det, mange tak for endnu en lækker opskrift.

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.