mandag den 28. november 2011

Kvinder, I skulle prøve det!

Til de kvinder der undrer sig over hvorfor i alverden jeres mænd gider at sidde iklædt ørevarmere og luffer og stadig fryse på et stadion i november måned for at se en flok mænd løbe rundt efter en bold...... til de kvinder, vil jeg gerne sige: Prøv det! 
Bare en enkelt gang skulle I prøve at sidde på et stadion sammen med 32 tusinde (færre kan også gøre det, men ikke så mange færre :-)) opstemte fodboldfans der synger og råber så hele stadionet gynger. 

Første gang jeg oplevede den helt igennem specielle stemning der hersker i det indesluttede rum med den grønne rektangel som centrum, forstod jeg med det samme hvad det er mændene samles om weekend efter weekend. Jeg forstod hvorfor de hellere vil sidde på et stadion frem for at se kampen hjemme fra den magelige sofa. 
Den stemning og energi man oplever på et fyldt fodboldstadion er helt unik.
Rasmus har i mere end to år nu været komplet bjærgtaget og kan helt uden problemer sidde stille i de små to timer sådan en kamp varer og følge intenst med i hver en aflevering. Nu er det selvfølgelig også hans far der spiller, så det tilføjer unægteligt en ekstra dimension til oplevelsen, men jeg er helt sikker på at hans kærlighed til den ældgamle sport har stadfæstet sig i ham og er kommet for at blive. 

Jeg er på stadion med ham, når vi ikke lige har familie eller venner fra Danmark på besøg som kan tage ham med derind. Det bliver for mit vedkommende ca. til en gang hver / hver anden måned. Lige den rette dosis for mig og dejligt at hygge med min store dreng og opleve hans enorme begejstring og passion for sporten og beundringen for sin far. Vi tager som regel også hans bedste ven med derind, og de to drenge hygger sig bare så meget ude på tribunen højt over banen. 

Når sædet bliver for koldt lader jeg dem sidde alene derude og smutter selv ind i varmen og får en kop kaffe og en kanapé og følger med igennem glasruden eller på skærmene i logen. Jo jo, godt nok er stemningen god men der er jo en grund til at det hovedsageligt er mænd der fylder diverse stadions op rundt om i verden ;o) Inkarneret fodboldfan bliver jeg aldrig, men jeg føler stemingen, jeg føler spændingen og jeg forstår mændene. Jeg forstår min søn. Jeg er et eller andet sted også lidt nødt til at åbne op for det univers, når nu jeg har sat tre sønner i verden :-)


Billedet her er fra igår, hvor Rasmus jubler efter at hans far sammen med 10 andre mænd netop har besejret mægtige Bayern München med 3-2. En dag hvor man som søn med rette kan være stolt af sin far, og som hustru af sin mand!
Ps. de tomme pladser til venstre er der hvor Bayern München's fans sad. De skred ret hurtigt efter slutfløjtet, men resten af stadionet var fyldt med jublende Mainz fans.

Stemningen kommer end ikke til sin ret på en video, men hvis man skruer lidt op for lyden på computeren kan man godt fornemme det lidt. Her er det lige før kampen bliver fløjtet igang.


video




15 kommentarer:

  1. Ja der er noget helt specielt ved at se en kamp på stadion. Fodbold siger mig normalt ikke så meget (medmindre det lige er DK i en slutrunde), men hvis jeg er på stadion bliver jeg helt revet med af stemningen. Det er bare så hyggeligt.
    .... Og det bedste af det hele: Der er ALDRIG kø til dametoilettet ;o)

    SvarSlet
  2. Ha ha, nej det er der nemlig ikke :-)

    SvarSlet
  3. du har fuldstændig ret...og især en dag som i går, hvor det jo er gået vildt for sig. at vinde på hjemmebane over selveste Bayern, så er aftenen helt i top og stemningen på sit ypperste kogepunkt. Jeg er sikker på, der ville være flere kvinder på stadion, hvis danskerne var bedre til fodbold...og man fik lidt af det man kommer for- en god spillestil og flere mål:)
    så ville selv jeg kunne komme afsted igen og nyde en kamp i ny og næ.
    skønt billede af Rasmus- helt fantastisk, som stoltheden stråler ud af ham:)

    SvarSlet
  4. Jeg er normalt heller ikke til fodbold, men giver dig ret - det er altså noget specielt at være på stadion med alt hvad dertil hører. Min største oplevelse var Camp Nu, Barcelona for nogle år siden - det var fantastisk! Og ja, med 2 drenge og en pige, der vil være målmand herhjemme og en far der er fodboldfantast, så bliver det nok også til nogle stadionture fremover - og det gør faktisk ikke noget :-)))

    SvarSlet
  5. Det lyder rigtig fedt :)
    Jeg har det på samme måde, bare med is-hockey, stemningen i is hallen er helt utrolig, og selvom man, inden man tog hjemmefra, svor at man ihvertfal ikke ville råbe og skrige, så sker det alligevel 5 minutter inde i kampen..
    Det skal opleves før man kan sige at man ikke vil :)

    SvarSlet
  6. Jeg læser dit indlæg her, og finder mig selv med en klump i halsen og tårer i øjnkrogen.... Og det er fordi jeg ved præcis hvordan du har det.... og samtidig misunder dig SÅ meget, at dine drenge får lov at opleve det.

    Min kære mand har også spillet bold, og levet af det i en periode, det stoppede desværre lidt for tidligt for ham, vores lille Merle var kun knap et år da det var slut. Så ingen af vores piger kommer nogensinde til at opleve faren spille bold.

    Det var dog "kun" i den danske liga han spillede, men stemningen er nu også ganske fin når stadion var fuld og sejren gik hjem. Jeg elskede søndagene hvor jeg fulgte ham på banen.... og det gør mig så ondt han ikke kunne fortsætte, og jeg ved også stadig gør ondt på ham....

    Men hvor er du heldig, nyd det nyd det nyd det.... Det er en tid der aldrig kommer igen... og hvor er det skønt dine drenge får lov at opleve sin far i noget af den helt store tid:-9

    GO dag til dig

    KH Louise

    SvarSlet
  7. Jeg elsker også den stemning der er på et fodboldstadion, men nu er jeg jo også grebet af sporten i det hele taget. Fedt at de lige slog mægtige Bayern som ellers spiller så godt lige nu!

    SvarSlet
  8. Spørger Rasmus så ligesom Lars Christiansens søn (Hvis du ser Stjernerne på slottet?) "Far, må jeg også gerne få en autograf af dig?"
    Dejligt indlæg fra dig Ulla! Bold Ulla (:

    SvarSlet
  9. Jeg tager ofte med kæresten med på stadion, og jeg syns det er fedt at mærke stemningen - indrømmet så kan jeg også godt kan lide at studere de forskellige typer der indfinder sig på stadion og ikke kun bolden.

    ...for 14 dage siden tog jeg altså et tæppe med til benene for at undgå forfrysninger bagi :)

    SvarSlet
  10. Jeg forstår SÅ GODT fascinationen. det er jo lidt ligesom at det er noget federe at høre live musik, og se sveden på musikernes pande.
    For noget tid siden inviterede FCK alle fra Nørrebro i parken gratis, vi slog alle 4 til, og jeg var solgt på stedet.
    Det gør jeg gerne igen, og nej min søn skal ikke overtale mig.
    Så jer der ikke har prøvet det endnu, afsted med jer!

    SvarSlet
  11. Din dreng er simpelthen for lækker :) Jeg er sikker på at pigerne er vilde med ham. Havde jeg været 20 år yngre (ja, man er vel ved at være gammel) havde jeg været helt skudt i ham :)

    SvarSlet
  12. Nu er jeg så en af de få? der selv har spillet forbold (og håndbold) og også har været stor fan af sporten. Jeg har også brugt tid på både det lokale station, i Parken osv. Både manden og jeg har også begge været træner, men efter jeg har fået børn, er prioriteringen -som med så meget andet- blevet en anden.
    Så det er efterhånden sjældent jeg overhovedet ser en kamp i tv eller lign.
    Men ja, det er noget helt specielt at være på station, og håber da også at vores børn -både drenge og pige- skal præsenteres for det med tiden:-)

    SvarSlet
  13. Jeg er egentlig slet ikke til fodbold, men for nogle år siden arbejde jeg som make-up artist for Viasat sport, og var med rundt til mange superliga kampe (eller faxekondi- liga hedder det vist... måske noget helt andet nu...!!) og der ER virkelig en speciel stemning på et fyldt stadion:-) Jeg fik da et lille sus i maven engang imellem:-)

    SvarSlet
  14. Hehe, ja min kæreste er jo en kæmpe fodboldfan, og vi lever med mutte mandage når holdet har tabt (hvilket desværre sker tit). Men når det fylder så meget for ham så naturligt må man jo også bare elske den del af ham.
    Hygge på stadion har jeg prøvet. Knap så sjovt når man får et kæmpe chok når han råber, og faxe-tribunen ved jeg ikke lige om jeg nogensinde bliver til. Men han er da også fast besluttet på at alle vores kommende 5 drengebørn (!?) skal være fodboldfans. Nu må vi jo se ;)

    Kh

    SvarSlet
  15. ENIG!!!

    Har været fodbold-gænger de sidste 20 år. Selvfølgelig på grund af en kæreste, der var glødende Fck'er. Så vi brugte flere år i Parken - og synes især der var én af spillerne der gjorde det temmelig fint dengang ;-)

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.