mandag den 7. november 2011

Finger foods...

...tapas, antipasti, kanapeer, snacks, små lækkerier. Kært barn har mange navne, men i hvert fald var det hvad der stod på gæstemenuen i lørdags. Jeg er vild med den måde at spise mad på. Hvor man får mange forskellige smagsoplevelser og hvor både smagsløg og øjne bliver forkælet. Uhm, det er lige mig.... og min mand..... og vores gæster.

Her er resultatet af de mange timer i køkkenet:

 Endive/chicory/julesalat med tunmousse. Lys dåsetun af god kvalitet i olie dryppes af og blandes med lidt cremefraiche, salt, peber, citronsaft og skiveskårne sorte oliven. Pyntes med en papirtynd citronskive fra en økologisk citron, så den kan spises hel. Anrettes i de skyllede og tørre salatblade.

 Små rejemadder. Inspireret at Brødrene Prices rejesalat har jeg hakket kogte tigerrejer og blandet dem med halvt mayo, halvt creme fraiche, tomatpure, paprika, salt, peber og finthakket fennikel. Rejesalaten er anrettet på små trekantede stykker toastbrød (et toastbrød befriet for skorpe delt i 4 trekanter) og pyntet med dild.


Små laksehapsere. Disse små godbidder er ultra nemme at lave og de tager altid kegler. Hakket røget laks blandes med lidt creme fraiche, hakket dild, finthakket forårsløg, salt og peber. Anrettes på en agurkeskive og pyntes evt. med lidt rogn. Hvis man har godt med tid, så kan de også anrettes på en lidt mere fancy måde, som jeg gjorde her til Rasmus' fødselsdag i sommer.


Tun sashimi med varm marinade. Super lækker tun af sushikvalitet skæres i mindre stykker, anrettes på en tallerken og overhældes med en varm marinade af sesamolie, limesaft, soya og wasabi.


 Asparges vichyssoise. Igen er det mine store idoler Brødrene Price der har lagt opskift til denne lækre cremede kolde aspargessuppe med marinerede aspargeshoveder og aspargeschips. Opskiften kan ses her.


Små sprøde brød med oliventapenade.  Tapenade af 200 gram grønne oliven, 150 gram soltørrede tomater i olie (afdryppede), en lille håndfuld kapers, 2 fed hvidløg, lidt citronsaft og ca. en halv dl. olivenolie.


 Appelsinsalat halloween style. Hvis det her ikke er blæremad, så ved jeg ikke hvad. Jeg fandt opskiften her og måtte bare lave den!


 Carpaccio. Oksefilet skåret i tynde skiver med marinade af citron, olivenolie og lidt salt samt parmesanflager, ruccola og friskkværnet peber.


Lammekrone på ristede svampe.

 Capresetårn.

 Japanske kyllingekødboller i teriyaki. Opskiften er fundet her.

Devils on a horseback. Svesker i baconsvøb. Endnu en Price opskrift.

15 kommentarer:

  1. Imponerende! Delikatesser ud over alle grænser - er fuldstændig forført! MUMS

    SvarSlet
  2. Jeg siger også MEGA MUMS! Sikke dine gæster må have følt sig forkælet:-) Imponerende at du kan overskue så mange små retter med 3 børn-how do you do it?! :-)

    SvarSlet
  3. Damn...hvordan har du nået alt det? Det ser helt vildt lækkert ud. Gad SÅ godt til middag hjemme hos jer:)

    SvarSlet
  4. Bringer du ud?? For i så fald -
    2 kuverter til Vordingborg, fluks ;)
    Der ser simpelthen så lækkert ud det hele - tog det ikke lang tid at gøre det hele klar?
    Mmmmnnnn - jeg er lækkersulten nu!

    SvarSlet
  5. savle savle ! Kærlighed til mad :-)

    SvarSlet
  6. Eij, hvor ville jeg bare gerne have været gæst! For søren hvor ser det lækkert, lækkert, lækkert ud!! MUMS.
    Må invitere nogle gæster, så det kan smages...

    SvarSlet
  7. Du er for sindssyg, altså!!! WOW :)

    SvarSlet
  8. Okay hvor ser det lækkert ud..
    Ville gerne have siddet ved det bord.
    Jeg tror lige du fik lavet vores nytårsmenu der....
    //Lisa

    SvarSlet
  9. Jeg får bare sådan lyst til at invitere gæster og fare ud i køkkenet! Det ser simpelthen så lækkert ud, Ulla - jeg kan godt forstå hvis I var mætte i flere dage. Jeg havde spist og spist og spist... :-)

    SvarSlet
  10. Da klappt mir die Kinnlade runter ! Das ist einfach genial, es sieht sooo lecker aus ! Vielen Dank für die Inspiration. Bei Ihnen wäre ich auch gern mal Gast.
    Emmi

    SvarSlet
  11. uhm hvor ser det bare lækkert ud

    SvarSlet
  12. Hold da op hvor du tryller! Nøj, hvor gad jeg godt at have været gæst hos jer ;-) - jeg er totalt inspireret.

    SvarSlet
  13. Super lækkert, tak for de mange gode ideer :)

    SvarSlet
  14. Mums, hvor ser det lækkert ud! Bare det var mig, der skulle til middag hos dig. ;-)

    SvarSlet
  15. Jeg ville elske at komme til mad hos dig. Hold da op, hvor ser det lækkert ud:-)

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.