fredag den 21. oktober 2011

Kalveruller og lækre salater

Igår var en af de dage, hvor der lige var lidt ekstra tid til madlavningen. Derfor eksperimenterede jeg med nogle kalveschnitzler og noget lækkert fyld til at rulle dem omkring. Det blev ret vellykket, så jeg vil gerne dele opskriften med jer.


 Fyldet bestod af grillede artiskokhjerter i olie, sorte oliven, valnødder, hvidløg, frisk timian og parmesan.

 Artiskokhjerter, oliven, valnødder og hvidløg hakkes i små stykker og steges på panden i ca. 3-4 minutter til det har taget lidt farve. Tilføj friskkværnet peber, salt, lidt citronsaft og frisk timian. Bland  rundt, tag det af varmen og lad det køle lidt af.

 De tynde kalveschnitzler lægges ud på et skærebræt og drysses med friskrevet parmesan hvorefter blandingen påføres. Hvis schnitzlerne ikke er tynde nok kan de bankes fladere med en knyttet hånd. 

Rul kalveschnitzlerne sammen og hæft dem med en kødnål. 

Når de steges på panden plejer jeg at tage kødnålen ud, når de har fået på de to sider de kan ligge på med kødnålen i sig. Derefter hænger rullen fint sammen og man kan nu også give dem lidt varme på de to sider hvor kødnålen har været igennem. De kan også få lidt på højkant hvis man kan få dem til at balancere :-) 
Hvis jeg skulle lave dem som gæstemad, ville jeg nok lave en garniture af lidt sauterede forårsløg og gulerødder i fintsnittede strimler og lægge rundt om dem på fadet, for at give det lidt mere farve.

Til rullerne lavede jeg denne bruchetta-agtige tomatsalat. Tomater i små stykker med hakket hvidløg (ikke presset!!), frisk basilikum, salt, peber, lidt citronsaft og en tiny smule balsamico (gerne den lidt tykkere balsamico glace). Vi havde lige en enkelt kugle bøffelmælksmozzarella, så den fik lov at komme ovenpå.

En rigtig efterårssalat blev det også til med rosenkål, æbler, parmaskinke og hasselnødder.

500 gram frisk rosenkål skal koge i ca. 4 minutter, køles af og deles i kvarte. 6 skiver parmaskinke skæres i mindre stykker og steges på panden - bare lige til det får lidt farve. Køl af.
Et stort godt syrligt æble skæres i tern og blandes med sammen med de andre to ting. Nu brugte jeg hasselnødder igår, men næste gang jeg laver det, tror jeg at jeg vil prøve med solsikkekerner i stedet. Lidt rødløg ville heller ikke være af vejen. 

Bon appetit!

8 kommentarer:

  1. Tak for den opskrift - det tror jeg skal afprøves. Selv rosenkål salaten ser lækker ud , og jeg kan ikke lide rosenkål, men får helt lyst til at prøve den.

    SvarSlet
  2. Mums dine opskrifter er så inspirerende, jeg glæder mig til at afprøve, måske søndag. Manden kogte supper i dag, sådan en rigtig langtids kogning og dettil høre jo Meyers langtidshævet brød, den stod jeg for :)

    SvarSlet
  3. Det ser godt nok lækkert ud :o)
    Jeg må prøve at lave sådan nogle ruller engang når jeg har lidt ekstra god tid i køkkenet
    Rigtig god weekend

    SvarSlet
  4. Alt så jo bare så lekkert ut! Kjenner at det rumler i magen nå!
    :-)

    SvarSlet
  5. Hvor ser det bare lækkert ud...jeg elsker når man, med succes, får afprøvet ideer indenfor det kullinariske:-)
    Kh. Malene

    SvarSlet
  6. Altså når overskuddet er til det, så laver du lige en kogebog, ik'? For det der mad, det styrer du for vildt! Mums :)

    SvarSlet
  7. Takker ydmygt for alle dine dejlige mad opskrifter, super inspirerende!

    Elsker det.....!

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.