tirsdag den 6. september 2011

Pesto


Jeg har i årenes løb fået ret mange komplimenter for min pesto. Folk har spurgt mig hvordan jeg laver den og hvad "hemmeligheden" er. Jeg har ikke kunnet svare for jeg bruger bare de klassiske ingredienser og altså ikke noget hemmeligt krydderi eller noget. Desuden laver jeg den på slump, så jeg har ikke engang kunnet svare på mængdeforholdene.
Igår lavede jeg den så og skrev løbende ned hvilken mængde jeg puttede i af de forskellige ingredienser,

Da jeg bagefter sammenlignede min pesto opskrift med en masse andre jeg fandt via Google, ja så kunne  jeg godt se at der var en væsentlig forskel. I de fleste opskrifter skal der ca. lige stor mængde pinjekerner og parmesan i, men mit forhold er en del anderledes.
Jeg putter nemlig mere end 4 gange så meget parmesan i som pinjekerner. Altså en mindre mængde pinje og en større mængde parmesan i forhold til den "gængse" opskrift. Derudover bruger jeg mindre olie, så min bliver lidt mere chunky i konsistensen.

Som min Mor altid siger (om kokke): "Ja, hvis man bare bruger nok af alle de usunde ting i madlavningen, så er det jo ingen sag at få maden til at smage godt".
Det har hun jo i og for sig ret i. Hvis man bare måtte komme fløde, smør, parmesan og bacon ad libitum i det hele, så skal det jo nok smage godt ;o)
Så ja - hemmeligheden bag min pesto er rigeligt smør parmesan!

Til en god portion bruger jeg:

2 små potter basilikum eller en stor (salatslyngen var fyldt til randen).
En halv dl. oliven olie
Saften fra 1 citron
75 g. parmesan
15 g. pinjekerner
1-2 fed hvidløg
salt og peber

Jeg kører det i minihakkeren til det har en lækker og chunky konsistens. Alle basilikumbladene kan ikke være i minihakkeren på én gang, så jeg drøner først halvdelen rundt sammen med olien og dernæst tilsætter jeg resten af basilikumbladene samt de andre ingredienser.

Pestoen kan varieres i det uendelige. Basilikum kan erstattes af stort set alt andet grønt (egentlig også af alt muligt ikke-grønt, men nu holder vi os til pesto verde :-)).
Jeg laver den ofte med halvt og halvt persille og basilikum eller en ren persillepesto. Man kan også blande forskellige krydderurter eller lave den på ruccola eller grønkål. Mulighederne er mange.
Pinjekernerne kan erstattes (og bliver det ofte) af alle mulige andre kerner og nødder. Mandler er super gode og valnødder smager også fantastisk at bruge!

18 kommentarer:

  1. Ummm lækker pesto. Tak. Jeg har nemlig en hel balje basilikum i min have som jeg ikke kan nå at bruge. Jeg laver da en ordentlig røvfuld pesto til aftensmaden i dag!
    Mums!

    SvarSlet
  2. Ja, gør da det! Jeg elsker pesto og det smager godt på alt. Spiser tit en knækbrød med pesto og det er altså godt :-)

    SvarSlet
  3. umm mums filibaba!!!

    Jeg er også en sucker for pesto, det kan jo piffe det meste op.
    jeg har dog aldrig prøvet at lave den selv - men det vil jeg da prøve nu Ü
    mmmm

    SvarSlet
  4. Mmm, hjemmelavet pesto er bare lækkert. Her laver vi den også mest på slump, dog med inspiration fra Nicolai Kirk. Han bruger også MEGET parmesan i hans udgave. Mener faktisk, der står 100 g revet parmesan. Laver den gerne sammen med frisk pasta og serrano skinke og så skal det hele bare blandes sammen, mums:-)

    SvarSlet
  5. Tak for opskriften:) Har du mon også en god en på den røde? Den bruger vi nemlig ovenpå laks med parmaskinke viklet om - mums.

    SvarSlet
  6. uhm pesto er bare også et stort hit hos mig, skøn skøn spise

    SvarSlet
  7. Maria, ja det skulle du prøve. Det er super nemt og smager MEGET bedre end det man kan købe på glas!

    Auvills U., arhmen, mig og Nikolaj Kirk er også bare "like this" ;o) Ej, ham kan jeg super godt li' så jeg er da bare glad for at han ligesom mig kan lide MEGET parmesan i pestoen. Det er altså også bare godt!
    Elsker generelt parmesan og har det altid i huset. Det er bare sådan et godt krydderi :-)

    Malene, jeg har en SUPER opskrift på rød pesto. Skal nok poste den inden længe :-)

    Fru Bach, arhmen pesto er bare mums!

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  8. Ih, det lyder godt:) Venter spændt:)

    SvarSlet
  9. Uhm hvor ser det lækkert ud Ulla...den må absolut prøves:-)

    Sjovt det du skriver din mor har sagt, for vi joker ofte med at vores ynglings krydderier er fløde og bacon - har man dét kan man næsten lave alt velsmagende:-)

    Knus Malene

    SvarSlet
  10. Mums lækkert! Den skal prøves! Elsker pesto.
    Tak fordi du deler

    SvarSlet
  11. Elsker pesto. Laver den med grønkål om vinteren. Har lagt en opskrift på min blog;o)
    http://smilerynker.blogspot.com/2010/11/arstidskkkenet-grnkalspesto.html

    SvarSlet
  12. Det skal helt sikkert laves :)
    Syntes bestemt også snart du skal dele din opskrift på nutella ;)

    SvarSlet
  13. Mmmmmm... hjemmelavet pesto er bare for lækkert. Love it!! Ville ha lavet det i sommer med de berømte risskov blade - ramsløg. Men det har jeg tilgode til næste år :)

    SvarSlet
  14. Det ser godt nok lækkert ud! Og fedt endelig at "finde" en god opskrift.. Den må afprøves - kan godt li' at man kan nøjes med minihakkeren;)
    Tak fordi du deler..
    KH Anne

    SvarSlet
  15. Hej Ulla! Må jeg spørge hvilken minihakker du har? Er selv på udkig, men vil gerne have et tip ;-) Kan du anbefale din? På forhånd tak for dit svar.
    Hilsen Inge

    SvarSlet
  16. Dette vil jeg prøve :) så nydelig ut!

    SvarSlet
  17. Pesto er så godt!! Jeg er som deg ikke noe glad i å følge en oppskrift, men hiver litt oppi på slump :-) Noen ganger blir den da kjempegod, mens andre ganger ikke like bra :-)

    SvarSlet
  18. umm det ser godt ud. Den er hermed tilføjer til listen over opskrifter som skal prøves :-)

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.