onsdag den 21. september 2011

Jeg vil gerne slå et slag...

...for et skomærke til børn. Jeg har igennem et par år nu været utroligt glad for Arauto Rap. Selvfølgelig for deres überlækre design, som bare er lige i øjet og tilpas retro til mig og mine hippie unger ;o)
Men endnu mere fordi deres sko er garanteret helt fri for nikkel og chrom.
Ca. 80 % af alle lædervarer (inkl børnefodtøj!!) er garvet med tungmetallet chrom, som kan give chromallergi.
Jeg har en veninde der har chromallergi og tro mig - det er ikke nemt at undgå chrom!
Bare det at finde et par sko i ægte skind/læder der ikke indeholder chrom er en udfordring. Det er det især fordi der ikke er særlig stor fokus på det fra forbrugernes side, og når det ikke er noget forbrugerne spørger ind til, ja så er det ikke noget forhandlerne har nogen information om. Somme tider ved producenterne ikke engang hvor meget chrom deres sko indeholder, da de ikke har undersøgt til bunds hvad det er for noget læder fabrikkerne bruger. Derfor bliver det simpelthen en jungle som forbruger at vide hvilke sko man med sikkerhed kan købe.

Der skal mere fokus på dette område og ligesom det nu er en helt naturlig ting at gå efter creme- og kosmetikprodukter uden parabener, så skal det være ligeså naturligt og nemt at kræve viden om chromindholdet i det fodtøj man køber. Vi skal stille spørgsmål om dette, når vi køber sko til vores børn (og os selv). Butiksejerne skal blive nødt til at kræve svar fra producenterne, som så må få information fra deres produktionsteder og STILLE KRAV! På vores børns og på miljøets vegne!
Er det for meget forlangt at få en varedekleration på sko, så vi kan vide hvad f... det er for noget lort vi træder rundt i - so to speak.

Jeg ved at også Angulus har sat fokus på emnet og laver al foer til deres børnesko i chromfrit skind. Derudover har de siden 2010 lavet en grøn serie, hvor både foer og overlæder er fri for chrom og andre tungmetaller. Serien omfatter bl.a. startersko til de helt små samt sandaler til både både børn og voksne. Sandaler som man bør være ekstra opmærksomme på, da de jo er i direkte kontakt med huden!

Synes dog det klinger lidt underligt at Angulus på deres hjemmeside skriver at de med den grønne linje har taget højde for  (og jeg citerer) "...de eventuelle, og i virkeligheden relativt få personer som lider af chromallergi".
Angulus, det er jo ikke kun dem med chromallergi I tager højde for. Det er også alle os andre der gerne vil undgå kemi og tungmetaller og være med til at FOREBYGGE udviklingen af allergi hos vores børn. For ikke at tale om den tjeneste i gør miljøet ved ikke at belaste den med alle de tungmetaller der bruges i sko- og læderindutrien generelt. Nu skal vi bare have resten af jeres sko med på den grønne bølge også :-)

Men ja HURRA for Arauto RAP, som man med god samvittighed overfor både miljø og børnefødder kan investere i. Og tillykke til mine børn fordi de, trip trap trasser, kan gå vinteren i møde med sunde fødder.

22 kommentarer:

  1. Også er skoene jo bare hammer fede oven i hatten!! Tak for "slagsangen", jeg har aldrig hørt om problemet før...

    SvarSlet
  2. hey, tak for info. Det vidste jeg ikke:)

    SvarSlet
  3. Otto's første rigtige sko var også et par lækre mørkebrune Rap, og vinteren går han i møde i et par sort støvler foret med fårepels fra samme lækre mærke. Jeg er også hooked! (selvom de er lidt dyre...)

    SvarSlet
  4. Altid god info fra din side.!
    Jeg elsker også deres sko og støvler - og har meget overvejet dem, som du har på billedet til Karoline denne vinter (havde Angulus sidste år).. De er SÅ lækre og fine..
    Jeg er bare i tvivl om de kan klare de mange vandpjaskevåde dage i børnehaven..?! Rent praktisk - har du haft suppleret op med termostøvler eller andet..?:)
    Dejlig dag til dig..
    KH Anne

    SvarSlet
  5. Anne, de to store børn har termostøvler ved siden af til de vådeste dage, men det er egentlig ikke nødvendigt hvis man tænker på tørre fødder. Rap Tex membranen er helt vandtæt (og åndbar).
    Det er mere sådan af forfængelighed (min!) at jeg supplerer op med termo. Så bliver støvlerne ikke helt så hærgede og kan også bruges når vi skal i kirke juleaftens dag ;o)
    Alfred's små fødder og ankler er dog for små og ustabile til termostøvler, så han må klare sig med disse små tex støvler.

    SvarSlet
  6. De er virkelig fine. Jeg kendte heller ikke til problemet i forvejen (kender dog alt for meget til nikkelallergi, så der passer jeg på). Hvor kan man købe skoene henne? Har aldrig set mærket før.

    SvarSlet
  7. jeg er også hooked, og der står et par magen til de cognac-farvede i midten og venter på hendes små fusser - de er så skønne!

    SvarSlet
  8. Her er vi også vilde med Arauto Rap! Fede støvler - og denne vinter mange lækre, synes jeg..
    KhS tine

    SvarSlet
  9. Hvor er det nogle fine sko - og ja, man skal da tænke på de små poders ve og vel!

    -karenkaren

    SvarSlet
  10. Enig - dem har min søn også haft mange par af. I år er det Angelus og de er nu også meget lækre!

    SvarSlet
  11. Jeg har et par i voksen :) Elsker dem!
    Vil du se dem? Måske det også er dig.

    SvarSlet
  12. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  13. Tak for tippet!

    Jeg har netop være igang med at finde gummistøvler uden kemi - se min blog hvor jeg indtil videre har fundet ét mærke uden skidt i.

    SvarSlet
  14. Tenna - mor til 3 skønne børn21. september 2011 kl. 22.00

    De der sko - som jeg også selv havde som barn (og hadede fordi de var meget anderledes og måske lidt grimme?), er det ikke til børn med brede fødder, lige som Angulus???
    Og ja, til os der kun kan svinge os ned i skoringen, paw sko etc, er udbuddet desværre begrænset til ecco, superfit, etc.
    Ville dog ønske at mine børn kunne gå i dem!!!

    SvarSlet
  15. Jeg har lenge lurt på hvordan vi her hjemme kan unngå slike lærprodukter, men det er ikke lett.
    Produsentene opplyser jo ikke om det!
    Har unngått sko av plastikk om sommeren, men hva med lær/skinn sandalene? Puh -det er vanskelig å være forbruker!
    Tusen takk for tipset om et konkret skomerke som vi kan vite er trygt!

    SvarSlet
  16. Er de også rappe til store fodboldglade drenge på 10 år? Som helst går i gummisko, træningsbukser og hættebluse året rundt?

    SvarSlet
  17. Mange tak for tippet! Er netop på vej ud at købe sko - troede det skulle være Angulus, men tro nu det bliver Rap!

    SvarSlet
  18. RAP RAP RAP... I LOVE IT ;0). William har også kun Rap sko og de er fantastiske. De er super lækre og perfekte hvis ens børn har små buttede fødder ;0).

    SvarSlet
  19. Ej hvor ser de lækre ud og tak for info. Det mærke går i gemmebogen når sønnen på ettidspunkt skal have sine første par sko.

    SvarSlet
  20. Jeg ved at Kavat er økobøko sko uden tungmetaller, chrom og andet grim. Og at Anguluss grønne serie er! Men jeg kan simpelthen ikke se nogen officiel udmelding på Arauto Raps hjemmeside ......

    Kan du linke til der, hvor du har set det :-)

    kh.

    SvarSlet
  21. Fru Ejsing, her kan du se en forhandler liste :-)
    http://www.arautorap.com/dinam/index.html

    Tenna, de laver både sko til smalle og bredde fødder :-)

    Gaia Cunin, ja vi må jo passe på vores børn så længe vi kan, og pludselig en dag når de bliver for selvstændige så kan vi ikke gøre det på samme måde mere :-)
    Arauto Rap laver dog også nogle super fede retro sneakers, og de har endda lavet nogle sølvfarvede sneakersstøvler med foer i denne kollektion!
    Se bla. her:
    http://www.kidsshoes.dk/shop/arauto-rap-drenge-93c1.html



    Anonym, du kan læse om det på disse links:

    http://eksem.astma-allergi.dk/kontakteksem/allergiskkontakteksem/krom/koebkromfrieskoher

    http://www.kidsshoes.dk/shop/arauto-rap-82s.html

    http://www.mille-mi.dk/group.asp?group=677

    http://www.hiccup.dk/arauto-rap.aspx

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.